Gå til innhold
Fiskersiden

Kan fuglen Toppdykker være en trussel til mindre vann ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Jeg har observert en Toppdykker ved et vann jeg fisker mye i. Nå har den også 3 unger som skal ha mat. Om dem spiser 5-10 Abbor om dagen må vel dette ødelegge mye i det lange løp ? 

Tidligere i sommer så jeg den alene. Men nå har den 3 unger på slep. Ser for meg dem gjør mer skade enn godt.

 

160408-225a.jpg?w=510

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig mye fisk i vannet fra før etter min erfaring. Greit som du iser @don don med 1000 brødre. Men ser bare for meg om det blir borte 10 fisk om dagen at det vil påvirke negativt. Man kan jo fort tømme et lite tjern om vinteren med isfiske. Ta med seg noe mat fisk hjem er jo greit. Men om man gjør dette hver dag over en hel sesong. Ser jeg for meg at vannet vil bli ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er 0 problem. Snart trekker dem avgårde også. Naturen er jo skrudd sammen sånn at den stort sett finner en balanse, selv om den balansen ikke er en rett linje men ganske så bølgete. Med andre ord er det jo sånn at dersom bestanden av abbor (og andre byttefisk) blir for liten flytter enten toppdykkeren seg til et annet vann eller dør av sult. 1 par med tre unger vil altså ikke klare å fiske vannet tomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.9.2017 at 20.10, Bonavar skrev:

Jeg har observert en Toppdykker ved et vann jeg fisker mye i. Nå har den også 3 unger som skal ha mat. Om dem spiser 5-10 Abbor om dagen må vel dette ødelegge mye i det lange løp ? 

Tidligere i sommer så jeg den alene. Men nå har den 3 unger på slep. Ser for meg dem gjør mer skade enn godt.

Visst ein hekkande toppdykker er nok til å sanere bestanden i dette vatnet så ville det ikkje vore fisk her uansett. Ein bestand av abbor er svært robust, og ein toppdykker vil ikkje klare å ta ut store individ uansett. OG det er dessutan slik at ein hekkande toppdykker har klar prioritet framfor ein hobbyfiskar....gled deg heller over at det er ein spennande fauna i områda du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.