Gå til innhold
Fiskersiden

Ny serie på NRK1 Hvorfor biter fisken


Afre
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

har nå sett gjennom alle programmene i TV-serien om fiske til Rune Gokstad. Totalt sett var jo dette veldig bra. Veldig variert, og Gokstad hadde klart å få tak i mange dyktige folk, der jeg i sær vil fremheve de pedagogiske evnene til Asgeir Alvestad og Ingvild Aurdal. Humoren lå hele tiden på lur, og kanskje det aller viktigste var at man fikk et innblikk i at sportsfiske tross alt er noe helt annet enn høsting. Her tok Gokstad åpenbart poengene raskt, og han formidlet de på en strålende måte. Og fisk fikk han også, og han mistet fisk, akkurat som det skal være. Rimelig heftig med seilfiskene fra Malaysia, og Gokstad fikk jo kveite til og med! Dette må jo være noe av det beste som noen gang er vist om sportsfiske på norsk TV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

har nå sett gjennom alle programmene i TV-serien om fiske til Rune Gokstad. Totalt sett var jo dette veldig bra. Veldig variert, og Gokstad hadde klart å få tak i mange dyktige folk, der jeg i sær vil fremheve de pedagogiske evnene til Asgeir Alvestad og Ingvild Aurdal. Humoren lå hele tiden på lur, og kanskje det aller viktigste var at man fikk et innblikk i at sportsfiske tross alt er noe helt annet enn høsting. Her tok Gokstad åpenbart poengene raskt, og han formidlet de på en strålende måte. Og fisk fikk han også, og han mistet fisk, akkurat som det skal være. Rimelig heftig med seilfiskene fra Malaysia, og Gokstad fikk jo kveite til og med! Dette må jo være noe av det beste som noen gang er vist om sportsfiske på norsk TV?

Er ikke helt enig. Syntes serien var altfor overflatisk og "enkel". Selv om tiden er begrenset syntes jeg at de kunne gått mye dypere ned i hvert emne, enn de faktisk gjorde. Er derfor litt skuffet over serien totalt sett. Den første episoden er den eneste som får godkjent av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Afre skrev:

Er ikke helt enig. Syntes serien var altfor overflatisk og "enkel". Selv om tiden er begrenset syntes jeg at de kunne gått mye dypere ned i hvert emne, enn de faktisk gjorde. Er derfor litt skuffet over serien totalt sett. Den første episoden er den eneste som får godkjent av meg

tror det er urealistisk å forvente at de på den snaut tilmålte tiden skal evne å gå så i dybden som nok mange av oss kunne ønske. Sånn er bare TV-mediet, og det må man bare leve med. Tror vi også bør tenke på hvorfor NRK laget serien, og hvem den var myntet på. Og det var neppe oss som allerede er uhelbredelig grepet av dette...

Et mer interessant spørsmål er hvor effektivt de klarte å utnytte denne snaut tilmålte tiden, gitt at de skulle berøre et såpass bredt utvalg av fiskesituasjoner. Og den utfordringen synes jeg de løste bra. Så er det naturligvis slik at mange ting fortsatt henger litt i luften; for eksempel ble episoden om røyefiske litt "uforløst", det samme kan åpenbart sies om noen av de andre situasjonene også. Jeg vet ikke hvor mange opptaksdager de hadde under kveitefisket i nord; det så ut som bare en dag. Det skal jo litt til å få kveite på første forsøket på bestilling, selv med lokalkjent skipper...og da var det morsomt at Gokstad fikk kveite under Millionfisken i stedet... 

EDIT: tror også at det er viktig å tenke på et hovedhensikten her kanskje ikke å lære folk å fiske; det klarer man uansett ikke i løpet av fem programmer, men at folk skulle få en teaser. Glem heller ikke tittelen på programmet; "hvorfor biter fisken?", og det synes jeg de kvitterte ut bra, selv om også svaret på dette er mye mer sammensatt enn man rekker å få frem på fem programmer. 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.