Gå til innhold
Fiskersiden

Sluk med eller uten øyne


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Er usikker på om fisken vil klare å se øyet i det hele tatt. Øyet til fisken er ikke laget for å skille ut detaljer men for å oppfatte bevegelser. Selv for oss vil det være vanskelig å se deljer på en sluk som slingrer frem og tilbake i stor fart.

Det er jo også slik at de ørretene du prøver å overliste med et sett øyne er de som bare følger etter uten å ta. Det vil være vanskelig å få plassert øyne slik at fisk som kommer bakfra kan se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aurejeger skrev:

Ohoi :)

 

Jeg driver å limer på 3d øyne på slukene mine.....er det noen vits?

Har noen her erfaring med å fiske med sluk med øyne kontra uten?

 

Jeg har de siste årene limt på øyne på mange av slukene, spesielt på de som ikke har markerte kontraster på "kroppen". Noen er det jo påmalte øyne, eller flekker og disse gjør ikke jeg dette med normalt.

Jeg mener at jeg har mer kjenninger og får mer fisk på disse slukene enn uten, MEN jeg har ikke ført noen som helst statistikk. Det er jo heller ikke store kostnadene å gjøre dette med noen sluker, jeg tror i alle fall ikke jeg får mindre fisk med øyne på sluken.

Du har jo sjansen nå å teste dette ut, og føre statistikk. Fiske både med og uten øyne, samme sluk.

Det hadde vært artig å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar :)

Jeg har kommet frem til at jeg setter på øyne på de slukene som ikke har andre lokke faktorer, kun blanke og kobber.

Spørsmålet blir om det bør limes på øyne på begge sider, jeg velger det for å være på den sikre siden.

Jeg kommer tilbake med oppdatering om jeg uforsettlig har oppfunnet en brannfakkel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en gang en artikkel om en som hadde ført statistikk over fangster, krokingsprosent osv med forskjellige modifiserte utgaver av samme sluk. (mulig det var en Spesial) Dette inkluderte skifte av kroker, påsatte øyne osv. Statistikken viste så vidt jeg kan huske at pålimte øyne ved kroken (som mister Lopez sier) førte til flere hugg og høyere krokingsprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fiskemannen skrev:

Leste en gang en artikkel om en som hadde ført statistikk over fangster, krokingsprosent osv med forskjellige modifiserte utgaver av samme sluk. (mulig det var en Spesial) Dette inkluderte skifte av kroker, påsatte øyne osv. Statistikken viste så vidt jeg kan huske at pålimte øyne ved kroken (som mister Lopez sier) førte til flere hugg og høyere krokingsprosent.

Med mindre at jeg tar feil , så var det Dag Kjelsås, Runar Wahrhus og meg som skrev artikkelen. Ja, øyne på kroken og i nærheten av kroken øket fangstene og ved bruk av samme sluk .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.