Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddefiske, utstyr anbefaler dere?


Tommy O. Løvstad
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er relativt fersk når det kommer til fisking generelt, men har fisket oppimot 10 gjedder de siste 4 turene jeg har hatt og har blitt meget hooked! Men har lånt utstyr av en kompis, og når nå lyst på eget.

Så spørsmålet er nå hva for en stang, snelle, snøre og eventuelt sluker anbefaler dere? Tenker at det også skal være litt all-around utstyr som kan brukes til Tryte og aurefiske også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å velkommen til FS :D

Selv fisker jeg nesten bare Abbor og Gjedde. Til dette fisket bruker jeg 7 til 9 fots stenger. Med haspel sneller i størrelse 1000 til 2500. 

Jeg har stenger med forskjellige lengder og kastevekt. Som alle passer på sine forskjellige steder osv. Noen liker myke stenger og andre foretrekker stivere stenger. Men om jeg skal anbefale et oppsett som jeg selv synes er bra til dette fiske. Må det bli en 7,5 fot stang ca 240 lengde med en stivhet/kastevekt på 10-30g. Snelle i størrelse 2500 fylt med 0.23 mono. 

Nå vet jo ikke jeg om du fisker fra land eller båt. Å hvor stor fisk dere får ?

Du burde jo kanskje se på utstyret du har lånt av din kompis. Å sammenligne stang lengde,snelle osv før du kjøper noe. Vi alle liker jo forskjellige ting som lengde og stivhet på stengene våres. Så det er ikke sikkert du foretrekker samme oppsett som meg. 

Gjedda tar nesten alt som beveger seg. Men om jeg skal anbefale noe så blir det spinnere fra 12g og opp til 20g + gjerne med fjær/hår. Wobblere i lengde 9-12cm med perler i som lager lyd. Enkle shadjigger og diverse sluker som storauren. 

Spinnstopp er utrolig effektivt på Gjedda uansett hva du fisker med. Sveive pause sveive ofte så biter Gjedda når du pauser. Men om Gjedda er i siget biter den ofte når jeg fisker fort og aggressivt også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Tusen takk for godt og utfyllende svar :)

Det blir oftest å fiske fra båt, men blir vel litt fra land fra og til også. Av utstyr så vet jeg vel egentlig bare at stangen jeg brukte var 8fot med en eller annen sølvkroken snelle.. Hehe. Er som sagt veldig fersk på området. 

Har du et spesifikt utstyr med stang, snelle og snøre å anbefale? Foretrekker mest bang for buck. Trenger ikke det råeste av det råe om du skjønner?

 

igjen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7,5 med kastevekt på 10-30g blir kanskje no lite lett da. Som jeg prøver og si er jo lengde osv opp til hver og en. Men kanskje en 8 fots stang med 15-45g er noe mer hva du ser etter ? Blir vanskelig for meg å hvite hva du liker best. Vi alle har jo flere stenger som vi bytter på. Til slutt vil du finne din egen mening om hva du liker som en allround stang. 

@erik og gutta boys vet hva dem prater om. Så om dem har svart på et liknende spørsmål nå nylig. Kan det jo være interessant å lese det :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt synes jeg det blir vanskelig å kombinere abbor, ørret og gjedde i en og samme setup. Målrettet fiske etter gjedde skjer som regel med baits fra 40 gram og oppover. Målrettet fiske etter abbor skjer som regel med baits fra 20-30 gram og nedover, og ørret enda lavere vekt enn det. :P

Om du nå er hektet på gjedde kommer du snart til å bli hekta på utstyr også og da er veien kort til en dedikert gjeddestang med kastevekt og tyngde langt over det du vil bruke til abbor. Like kort er da veien til en god abborstang den dagen du ser en grom abbor ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tommy O. Løvstad Husk det er ingen fasit på hva som er en riktig Gjedde stang. I de vannene jeg fisker i får vi Gjedde fra 1 til 4-5kg fra Land. Til dette fisket holder det i massevis med en stang på 240cm med en kastevekt opp mot 30g. Alt over dette blir ofte for langt og stivt synes jeg. 

Med 0.23 mono lander du fint fisk opp mot 5-6kg. Men om det er større fisk i vannet du fisker i. Kan det jo være lurt å legge på tykkere sene. Jo tykkere sene jo kortere kaster man jo også ut. 

Jeg har landet Gjedder på 3kg + på isen med en 50-60cm korte stenger med 500 haspel snelle. Hva er mer gøy enn å få fisk på lett utstyr sier jeg bare ? :D 

20170107_104740.thumb.jpg.d576c23723ce5ee4795dfd6e02fd9520.jpg

Men som nevnt tidligere har de fleste som fisker flere stenger,sneller osv. Dette får nok også du med tiden som kommer. Jeg har ofte med meg 2-3 stenger på en liten tur i skogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.