Gå til innhold
Fiskersiden

Kunst eller?


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

 

 

IMG_20170906_144812.thumb.jpg.c6a59c6ea96f16d145669af1910ff0f9.jpg

 

Slik jeg bor sykler jeg forbi denne utsikten hver dag. (og har den fra hagen når det ikke er så (&%¤& mye grønt graps på trærne) Og jeg synes det er koselig å kikke ned på båten min, og på en måte festlig at Store Lungekreftvann hele tiden forandrer seg, selvom jeg personlig ikke er like glad i det som skjer. En litt festlig forandring som dukket opp er den derre tregreia som er slengt ut i vannet, og ser mest ut som en installasjon (jfr Norsemen). Den er jo ikke så tydelig på bildet så her er et litt nærmere:

 

IMG_20170906_150039.thumb.jpg.e99869111bdd69e38994bd1f651621a9.jpg

 

Nå vet jo jeg tilfeldigvis hva det er siden det ble bygd i båthavna mi (info nederst for de som gidder), men for syns skyld behandler jeg dette med åpne øyne.

Og det er to tanker som umiddelbart slår en når man ser sånt

1: Hva pokkern er det de kunstnerene holder på med nå da?

2: Kan den fiskes fra?

Og hvis det hadde vært kunstnere som hadde bygd den, ville den sannsynligvis vært altfor ustødig til å kunne gåes på, men nå var det ikke det, og derfor gjorde jeg det. Det første jeg ser er to torsk i 1-2 kilosstørrelse som svømmer helt klint inni tangkanten, ca halvmeter fra land. Og sånt er jo, ja nettopp, festlig.  Men det var ikke agntyver jeg så etter, det var slike:

 

IMG_20170906_151329.thumb.jpg.f167e11a54e2a1425beb769691eb42f7.jpg

Eller for å være ærlig, sandvarianten av dem, eller de nesten gjennomsiktige jeg har sett der før. 

Vel. Jeg stod tilnærmet stødig rett over fine sandflekker, men i Bergen blir slikt belønnet med en ting, sikten forsvant i regndråpene. Og blindfiske på grunt vann gir masse svartkutlinger, og slike:

IMG_20170906_152121.thumb.jpg.785e8eea8a42efe180092472b506ca51.jpg

Og slike:

 

IMG_20170906_152740.thumb.jpg.395d93899c8924f09f84028b1a4174f8.jpg

Og det er morsomt det, men ikke særlig lenge. 

Nå regner jeg med at denne konstruksjonen blir ødelagt temmelig snart, (det er ikke bare i regjeringskontorene det sitter destruktive krefter), men enn så lenge blir jeg å ta med microstang nå og da når jeg allikavel skal forbi den veien.

 

Prosjektet heter TreStykker Bergen 2017

TreStykker er en uavhengig dugnadsbasert workshop for arkitektstudenter ved AHO, BAS, NTNU og NMBU, med mål å gi studentene byggerfaring, samt erfaringen med å se et prosjekt fra tegningene til bygging. 
TreStykker har vært arrangert åtte ganger tidligere med nasjonal og internasjonal interesse. Alle byggverkene har vært tegnet, prosjektert og bygget av studentene. Tidligere realiserte prosjekter er bl.a. et utstillingsrom for arkitektur og kunst i Trondheim, en lekeplass i Nordnesparken i Bergen, en bypark i Brekstad på Ørlandet og en paviljong på Majorstua i Oslo. 

I år skal det bygges en flytende konstruksjon i Store Lungegårdsvann. 25 studenter skal bygge prosjektet, og en håper det ferdige produktet vil gi fotgjengerne ved Store Lungegårdsvann en ny møteplass som styrker byens kontakt med sjøen.

 

Var forsåvidt brukt ganske glatte planker, så med litt ustødige bein blir det fort "kontakt med sjøen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.