Gå til innhold
Fiskersiden

Slett/piggvar fra båt


Cinquedas
 Share

Recommended Posts

Da var det nye mål på gang. Har forbanna meg på at jeg skal få slett og/eller piggvar på stang fra båt.

Vet jo at disse kan tas på kikk/vindusfiske når mørket faller på. Dette er derimot en metode jeg kommer til å bruke mer tid på ved seinere anledning, nå er det fiske fra båt som gjelder.

Har ikke brukt mangfoldige timer og turer etter disse fiskene, men noen har det jo blitt nå.

Fisker mellom 5-15 meter, prøver å holde meg på sandbunn. Fås disse på variabel bunn, eller er det kun sand som hjelper?

Fisker stort sett med glidebom. Har prøvd med to på slepet, med og uten attraktorer, Bruker stort sett hvit/perlemor og sort av perler, samt kanskje en blank spinner om jeg har på noe. Bruker Mustad 92568 kroker, brukt mest str 1. Vet noen bruker 1/0 og 2/0 også, da luker man vel bort noen av agntjuvene. Har også brukt enkel krok på slep, hvor blyet henger 20-30cm under bommen slik at agnet kommer litt opp. Av har det gått i makrellstrimler, som er surra fast for mest naturlig fort/gange. Mange bruker også hel småfisk, tobis, brisling osv, det er foreløpig uprøvd.

Har fiska stort sett med 0,5-1 knop drift.

 

Området jeg fisker i vet jeg det har blitt tatt i alle fall slettvar tidligere vet flere anledninger. Eksakt spot vet jeg ikke, men vet området.

 

Noen som har noen tips, råd for å få fakka denne? Vet ikke om jeg rekker mer etter det i høst, men neste vår blir det garantert,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen av disse fra båt etterhvert, i tillegg til aktivt kystmeite og vindusfiske. Fra båt bruker jeg to kroks slep, med krokstørrelse 1\0 til 2\0, widegap kroker. Masse perler, med en flyteperle mot kroken. I tillegg kjører jeg med et spinnerblad eller en propell over perlene.

Bruker også en opphenger, har fått et par slettvar på opphengeren, 30-40cm over bommen. Du må nesten variere sleplengden litt etter hvor fort du faktisk driver, jo mindre drift jo kortere slep og motsatt ved mye drift. 

 

Av agn så fungerer alt, men har ofte kjørt lange tynne bukstrimler av sild og makrell. Hel agnfisk som ansjos og brisling fungerer naturligvis også, men det tåler ikke så mye.

Ellers vil jeg si at fisketeknikk har mye å si når du fisker etter disse fra båt. Har ikke hatt noe suksess med med å bare slepe agnet langs bunn når en drifter, men fisker aktivt for å få bevegelse i slepet og få krokene til å gå opp og ned over bunn. Huggene du ofte får fra dem er kjempebrutale, så det er ikke noe tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rage skrev:

Har fått noen av disse fra båt etterhvert, i tillegg til aktivt kystmeite og vindusfiske. Fra båt bruker jeg to kroks slep, med krokstørrelse 1\0 til 2\0, widegap kroker. Masse perler, med en flyteperle mot kroken. I tillegg kjører jeg med et spinnerblad eller en propell over perlene.

Bruker også en opphenger, har fått et par slettvar på opphengeren, 30-40cm over bommen. Du må nesten variere sleplengden litt etter hvor fort du faktisk driver, jo mindre drift jo kortere slep og motsatt ved mye drift. 

 

Av agn så fungerer alt, men har ofte kjørt lange tynne bukstrimler av sild og makrell. Hel agnfisk som ansjos og brisling fungerer naturligvis også, men det tåler ikke så mye.

Ellers vil jeg si at fisketeknikk har mye å si når du fisker etter disse fra båt. Har ikke hatt noe suksess med med å bare slepe agnet langs bunn når en drifter, men fisker aktivt for å få bevegelse i slepet og få krokene til å gå opp og ned over bunn. Huggene du ofte får fra dem er kjempebrutale, så det er ikke noe tvil!

Widegap som for eksempel Owner 5180 sin? Syns Mustad sin 92568 beak har relative stort gap i forhold til mange kroker, men nå har jeg ikke prøvd/sett så mange widegapkroker. Er notert.

Av perler har jeg som sagt brukt lite farger, har du merket noen forskjell på ulike farger her? Bruker slep på ca 1 meter, hvor krok nærmest bom er ca 25cm fra bommen. Har ikke prøvd å variere noe her ennå, men nå har det ikke blitt de store mengdene av dette fisket ennå heller.

Hva med bunn, er det kun sand, evnt sand m/noe blanding som gjelder?

Har også brukt en liten lengde med sen mellom bom og bly for å få slepet litt opp, men ved bruk av flyteperle så blir vel ikke dette noe poeng(om det noen gang var et poeng:P)

Aktivt fiske med heising og bevegelse av takkelet er notert. Er jo det jeg gjør etter annen flatfisk, så gir jo absolutt mening.

Ellers takk for tips, er ikke farlig å være litt grønn på ulike arter her på forumet :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Owner 5180 er en kjempefin krok. Bruker de masse selv.

Av perler kjører jeg konsekvent annenhver sort og grønn perle, får kjøpt slike blandingsposer på feks eBay. Kjører alltid krokene mot motsatt ende av bommen, 20-30cm fra endekroken til den andre kroken. 

Hatt bra suksess både på helt ren sand, men de liker gjerne å ligge i overgangene mellom sand og tang\rullestein\skrammel og veldig ofte på sandflekker i mellom områder hvor det er uren bunn. Ofte så kjenner du at du dunker eller drar takkelet i stein og slikt, før du treffer sanda og det er da du skal være ekstra våken, ofte så smeller det da. Men de ligger også i sandrenner og på sletter med helt ren sand, så lenge det er en preferert biotop for dem der du fisker. Disse varene kan være litt sære på biotop, spesielt piggvaren. Slettvaren er gjerne litt mindre kresen på akkurat det og befinner seg på de merkligste plasser.

 

Angående dyp, så er det litt så som så. Har fått fra båt på dyp fra 5-6m ned til 30-35m litt avhengig av hva de byttefisk, vanntemperatur, årstid og slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.