Gå til innhold
Fiskersiden

Valgvake 2017


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Det var med veldig blandede følelser jeg gikk til valglokalet i år. På den ene siden var jeg stolt pappa med podinnen min ved siden av meg som en likeverdig voksen, og ferske diskusjoner om at demokratiet, selv i sin skakkkjørte form i Norge, er et langt bedre alternativ enn de fleste andre, og viktigheten av å være stemmekveg. Nå aner ikke jeg hva hun stemte på, og jeg mistenker sterkt at de siste politiske formaningene mine var for farget av mine meninger til at hun hørte etter. Og sånn sett, en fin milepæl i livet.

På den annen side gikk jeg selv til urnene for å stemme mot sittende regjering, uten å ha noe godt alternativ å stemme på. Når Høyre går til valg på at "joda, vi driter i miljøet og vi gir penger til de rikeste, og er skikkelig smålige mot de late i samfunnet (arbeidsledige, uføre, minstepensjonister, barnehagebarn, innvandrere med rent mel i posen etc.) men du er jo litt rik, ikke sant? Da får du litt du og." Og det beste Tåkefyrsten i AP klarer å komme opp med er "Ikke gjør som Høyre sier", og alle motvektsstemmene fordeler seg utover små tullepartier slik at stemmene blir bortkastet, så hadde jeg ikke mye håp i hatten om noe bra utfall.

Men jeg avleverte min stemme, og tok bilde av podinnen, og fant ut at jeg ihvertfall ikke gadd å sitte et eller annet sted og følge med på utviklingen. Men valgvake er en god tradisjon, så jeg måtte gå et sted der jeg ikke traff nordmenn med telefonen klistret i panna. Og da er jo bryggekanter i byen rette plass. 

 

Og ganske riktig, det var ikke nordmenn som møtte meg når jeg ankom åstedet:

IMG_20170911_212357.thumb.jpg.c0de4b2a4f486cd8e0599ad24c099ed2.jpg

Vel, det går ikke an å se dem på bildet. (nesten like bra som fiskebildene mine, ikke sant?) Men det var da en trivelig gjeng fra Nederland eller Belgia som jeg har truffet på før, og de vek plass nok til at jeg kunne få ut en stang og begynne vaken.

 

IMG_20170911_212346.thumb.jpg.0a9f8cb2fad64adde99f49a33f2981b6.jpg

 

Vennegjengen hadde en grunnleggende forståelse for meitefiske, litt for lett utstyr, og nysgjerrighet på hva jeg gjorde. Så mens stemmesedlene ble hindret i å komme frem pga VM i doping som begynner hvert øyeblikk, og det ellers teltes over det ganske land, sto jeg og forklarte om de forskjellige bestanddelene ved kystmeite, og reklamerte hemningsløst for Campelen, Attraqua og Lopez, og hadde det riktig så trivelig. Faktisk så trivelig at flere småhå ville opp og høre på hva vi snakket om.

 

IMG_20170911_230332.thumb.jpg.b34b8ef6687b76144ebe48cd457d3120.jpg

 

IMG_20170911_234942.thumb.jpg.c0993b9229ec28a41fe6af4f9a5e1909.jpg

 

Og vennene fikk også. Og entusiasmen og gleden når en av dem dro opp en tre kilos lange, som var den største fisken han noensinne har fått, var til å ta og føle på. Spesielt siden jeg måtte håve den, og vise hvordan man løsner krok fra langekjeft, og vise hvordan man sløyer (akkurat det siste der var jeg nå egentlig ikke rett mann til. Lurer på hvor mange fisk jeg må få før jeg lærer meg filetering?)

På dette tidspunktet var vel egentlig resultatet for valget gitt, men jeg var lykkelig uvitende om det. Dagens fiskeselskap begynte å si seg fornøyd og spaserte bort i høstmørket.

Endelig tid for litt vake, tenkte jeg. Rigga til neste sang, lempa ut og skulle sette meg, men neida, hågjelene ville høre mer. Men tilslutt ga de også seg sånn noenlunde, så jeg fikk satt meg godt til rette med musikk i boksen og hånda i øret, eller noe sånt. Og fikk sitte i fred en hel sang før det kom spaserende en fyr med veldig kort stang. Pokkern, tenkte jeg, slukfantom som kommer til å fiske opp snørene mine. Men der tok jeg feil.

Det var en nylig tilflyttet svenske som var ute og rekognoserte i nærmiljøet sitt, og han kunne både kasting og beregning av strøm for å unngå floker, og var også trivelig å prate med.  Så det ble ingen enmannsvalgvake på meg, men alt i alt en trivelig natt for det. (og tre pigghå og seks eller sju hågjel)

Og dette som var temmelig tungt å dra opp:

 

IMG_20170911_223840.thumb.jpg.b6195d2bb2bcf541e1846e1cb3d892bf.jpg

 

Jeg tror det er enslags frisbee, men er åpen for forslag.

 

Vel hjemme satt jeg og leste litt i en Hiaasenbok, og glemte helt å sjekke valgresultat.

Men neste "morgen"  kunne jeg da konstatere at det blir fire år til med ganske fornuftig politikk (det må sies) når man ser bort fra at de vil gjeninnføre adelstanden, drepe alt liv langs kysten, la strømadelen rasere elv etter elv og gjøre livet vanskeligere for de som allerede har det vanskelig. jaja, ingen stor overraskelse der altså.

Et lyspunkt er at tidenes største hykler og klovn ryker ut fra tinget, men dessverre blir nok tidenes nest største hykler og klovn fremdeles sittende som fiskeriminister.

Men politikk er det umuliges kunst, og jeg er glad for at jeg fisker hågjel fremfor stemmer.

Lykke til med de neste fire årene, men vinner de samme i 2021 og, er det ikke noen vits i å lære den yngre garde å fiske. 

 

IMG_20170911_230341.thumb.jpg.db29ad2999b9e9fa27db060cbef99398.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker politisk analyse! Jeg tasset passe desillusjonert til stemmelokalet selv, og bestemte meg inni avlukket. Men jeg var ikke så smart som deg, og tok stanga fatt etterpå ... 

Hiaasen har jeg også frydet meg over. Jeg antar du har lest den som handler om sportsfiske? Tror den heter "Farlig fiske". Om du liker Hiaasen, så liker du nok bøkene til Lars Lenth også. Et lite tips, lissom ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Double whammy, på originalspråk. Festlig den, men ikke hans beste.

Lars Lenth har jo oversatt f.eks UHU av Hiaasen til norsk, og gjorde en glimrende jobb.

Hans egne skriverier er ikke ille, men man får litt følelsen av at han prøver å nå for stort publikum, og dermed beveger seg vekk fra kjernepublikummet sitt. Men de leses, og Lenths forfatterskap kan nå store høyder.

Uansett takk for tips, og for positiv omtale av politisk analyse.

 

Og Erik, takk for kort kommentar jeg satte stor pris på

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ølgylt skrev:

Double whammy, på originalspråk. Festlig den, men ikke hans beste.

Lars Lenth har jo oversatt f.eks UHU av Hiaasen til norsk, og gjorde en glimrende jobb.

Hans egne skriverier er ikke ille, men man får litt følelsen av at han prøver å nå for stort publikum, og dermed beveger seg vekk fra kjernepublikummet sitt. Men de leses, og Lenths forfatterskap kan nå store høyder.

Uansett takk for tips, og for positiv omtale av politisk analyse.

Jeg måtte ta en titt i bokhylla i går. Så da at Lenth ikke hadde oversatt "Farlig fiske". Det burde han kanskje har gjort, for jeg husker at jeg irriterte meg litt over at en del av de sportsfiskerrelaterte begrepene var dårlig oversatt. Feks. var "jigg" konsekvent oversatt til "gummimark". Selv om Lenth vel utelukkende svinger "klysekjeppen" når han fisker, hadde han nok gjort en bedre jobb.

Jeg fant for øvrig også en ulest Hiaasen bok i hylla, "Et naturbarn". Den er nå påbegynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er det gode betraktninger men er uenig i at demokratiet vårt er skakkjørt. Det er vi, stemmekveget som har stemt inn en haug skakkjørte folk.

Selv ble jeg forhindret fra å stemme pga jobben men det var like greit da jeg enda ikke har en grei formening om hvilket parti som har den minst tøvete politikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.