Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Ramlet over noe tilbud hos XXL på bl.a noe snøre som jeg tenkte kunne brukes som fortom. 

Hovedsaklig så fisker jeg i sjøen og håper på SØ med sluker, og har nå kjøpt inn ørretbomber og skal prøve med fluer. Har fireline og nanofil som hovedsnøre. Ble litt usikker på om de snørene jeg kjøpte er egnet som fortomsmateriale på hovedlina og som fortom til bombarda.

Fisker også noe i ferskvann etter ørret.

Det jeg kjøpte er:

Orvis Super Strong tippet materiale nylon 0,30 med mer

Orvis Super Strong tippet materiale nylon 0x - 0,28 med mer

Orvis Mirage tippet materiale Fluorcarbon 1x – 0,254 med mer

Orvis AR+ Super Strong nylon knotless tapered leader 10 ft – 10 lb

Kan jeg bruke noe av dette, eller er det snøre som er ment for rent fluefiske?

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei her da jeg er rimelig uerfaren med multi og fortommer. Har i alle år stort sett bare fisket med god gammeldags mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fisket med multi og fortom, så det kommer sikkert noen andre og retter på meg. Men, av det jeg kan se er det bare AR+ som kan regnes som spesifikt til flue. Det er en avsmalnende fortom som er designet for at fortommen skal rulle fint før den legges i/på vannet.
De andre høres ut som rene mono liner i forskjellige tykkelser og bør absolutt kunne brukes til bruket ditt.

Igjen, jeg har ikke gjort dette før, så jeg håper noen andre kan fylle ut litt mer angående tykkelse osv. Ved fluefisking skal jo fortommen bli tynnere og tynnere, men siden du ikke er interessert i at fortommen skal legge seg pent og i tillegg har en bomber du lemper ut, kan jeg ikke se at det er et problem.
Problemstillingen blir vel heller om fortommen din tåler mye mindre enn multien og blir et svakt punkt.

Må jo også si at 0,30 virker ganske så tykt til fortomsbruk for SØ. Den 0X'en tar jo 5kg eller så der, og jeg har ikke truffet på mange SØ som klarer å rive av en slik :)
Jeg ville i hvert fall brukt så tynn fortom fra bomber til flua som du tør. Den største "tapered leader" jeg har brukt til SØ med fluestanga mi er 1X fra Stroft som skal tåle 5,3kg. Den er 0.25 ute i enden og holder i massevis til 99,99% av all sjøørret i mitt område i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,

Da har jeg satt på en fortom av fluoren på firelinen. Lot den være så lang at den går noen runder inn på snella også, men vet ikke hvor lurt det er. Skjøtet med uniknuten, og vet kast så subber knuten ganske så bra i toppringen. Vil dette ta knekken på knuten/ringen etter hvert? Har jeg lagd knuten for stor (12 tvininger med fmultien og 6 tvininger med fluoren)?

Gjorde det samme tidligere med vanlig mono, men da bare med ca 80 cm fortom…

Hva med å ha superlim på knuten?

Noen som har noen tanker rundt dette?

Endret av Fiskekroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Uniknute så bruker jeg 5 surringer på mono og 14 på multien. Det er monodelen som bygger og skaper problem i ringene.

Superlim gjør knuten stiv og mer utsatt for brudd. Prøv heller et par alternative knuter og varierende lengde på fortomen helt til du ikke er så plaget. Har brukt aquasure på knuter og det fungerer.

Eventuelt kan du teste ut FG-knot. Den er 100% sikker men kan være litt knotete på tynn mono.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.