Gå til innhold
Fiskersiden

Syk fisk


Bærgæn
 Share

Recommended Posts

Var å fisket hinn dagen, tok meg en tur langs en bekk som renner ut i vannet. Jeg spottet en fisk som lå helt oppi overflaten, etter å ha følgt med på den en stund så jeg at den slet med å svømme ned. Jeg fikk håvet den inn og avlivet den. Det var tydlig at den var syk. Her er noe bilder som jeg tok. Hva er d som gjør at invollene er så opphåvnet og masse klumper på?  Er d parasitter som foresaker dette?  

Snapchat-1559266335.jpg

Snapchat-228254052.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BAN skrev:

Stakkars fisk...

Flere parasitter danner cyster rundt og inne i innvollene. Normalt er dette helt uproblematisk for fisk men enkelte ganger kan magen bli helt oppfyllt av cyster.

Vannet har sikkert godt av å bli fisket mer i...

Ja desverre var det ikke så mye å gjøre for denne.
Men hvordan er det med spise fisk som har parasitter i invollene ? Jeg har opplevd tidligere å få ørret som har litt parasitt i invollene å da har jeg ikke ville spist det, heller stekt det godt å gidd til bikkjen =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser litt parasitter rundt innvollene er det ikke noe problem. Fisk med mye parasitter blir litt vassen i kjøttet og jeg tror det er dårlig matfisk. Slike som den på bildet blir seende ut som en tom sekk etter sløying og egner seg ikke til hundemat engang.

Ingen parasitter overlever varmebehandling og det er ikke farlig å spise. Det er også flere parasitter som er så små at vi ikke kan se dem. De minste er mikroskopiske som f.eks Trichodina som er en amøbe.

Selv vurderer jeg bare fisken og kasserer hvis jeg er det minste i tvil om jeg vil spise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, BAN skrev:

Om du ser litt parasitter rundt innvollene er det ikke noe problem. Fisk med mye parasitter blir litt vassen i kjøttet og jeg tror det er dårlig matfisk. Slike som den på bildet blir seende ut som en tom sekk etter sløying og egner seg ikke til hundemat engang.

Ingen parasitter overlever varmebehandling og det er ikke farlig å spise. Det er også flere parasitter som er så små at vi ikke kan se dem. De minste er mikroskopiske som f.eks Trichodina som er en amøbe.

Selv vurderer jeg bare fisken og kasserer hvis jeg er det minste i tvil om jeg vil spise den.

ja denne fisken her gikk rett i bosse ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er som regel ikke tettheten av fiskebestanden som er årsaken til parasitter. en vanlig kilde er fugl, og spesielt måker. Det kan også være parasitter som finnes naturlig i vannet av forskjellige årsaker, eller byttedyr som fungerer som mellomverter. Hvis det er mark som er parasitten, så er det mye sannsynlig at det er måker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.