Gå til innhold
Fiskersiden

Krabbe plasser i høgsfjorden og ryfylke


KrabbeMaen Idsø
 Share

Recommended Posts

Hei, lurte på om det er noen som vet om krabbeplasser der man kan få 10-20 krabber pr teine. Tenker rundt i ryfylke og høgsfjorden. Har fisket rundt tingholmen men der får man bare rundt 3-6 krabber pr teine. Hadde vært supert hvis noen kunne ha tipset meg om noen gode steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekorden min er 10 rundt her, noen ganger får jeg 1 andre ganer 7, det er veldig variert her. 3-5krabber PR teine er lite når man skal levere på mottak, for jeg får ikke solgt krabben selv, har skilt oppe men ingen kjøper nå for tiden, kanskje en kunde annen hver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Høres kjent ut det der ja.

Har teiner ute og fisker krabbe selv nå her utenfor horten. Får mye krabbe, men det er til eget bruk. Selv når jeg tilbyr kjente krabbe så takker de nei, de gidder ikke å rense den. Her ute er det nesten ikke hannkrabber igjen nå pga at folk knekker klørne av de og hiver den ut igjen. Mye av hunnkrabben har bare ei klo også. å få solgt den fra kai er vel vanskelig kan jeg tenke meg.

Har du mange teiner ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke teiner ute nå fordi jeg ikke får solgt krabben, har 10 teiner. har 40-50krabber på lager. Derfor lurer jeg på om jeg skal kjøpe 5 plastikkteiner sånne de har på OK marine, har tenkt og trekke i hele høstferien, hver helg og litt i ukedagene. Skal også lage en svær trekasse nå med små rom i, der jeg skal samle opptil 300kg. Når jeg har det har jeg tenkt og lever til åkra sjømat. Der får man 10kr kiloen. Vil ikke si det er mye, man da blir man kvitt krabben. Om inntektene ikke er så store gjør ikke det noe, liker uansett godt og fiske krabbe, tenker å bli stintefisker når jeg blir 16 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ok, så du er umgdom altså.

Her skal du få noen tips fra meg. Ikke lag en stor trekasse, lag heller flere små. Krabben må ligge helt kompakt i slike kasser, hvis ikke så begynner de å sloss og ødelegger hverandre, noe som reduserer verdien når du skal selge de. Beste måten å gjøre det på er å få tak i plasttønner og bore hull i de. Hør med fiskeoppdrettene i området, de har ofte slike liggende som du sikkert kan få hvis du spør. hullene lager du med et passe rør eller et armeringsjern som du varmer med en gassbrenner. Batteridrill med et stort trebor går også bra.

Hvis du har en teinehaler, så er det også mulig å fiske sjøkreps rundt der du bor, men det krever litt tyngre utstyr, Det kan fint kombineres med fiske etter leppefisk. Den er det mye av, jeg tar ferga til oaneset nå og da, og det myldrer av de når ferga kommer og går

Skjønner godt at det er litt langt å kjøre til åkra når du bruker bare ti teiner. krabbefiskerne på trøndelagskysten der jeg kommer fra bruker gjerne mellom 100 og 200 teiner med 20-40 teiner i lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede startet og laget en sanketeine i tre, skal flere småe rom i teina, slik at det blir som småe samleteiner 

. Skal legge flyteelementer på toppen av teinen slik at de flyter på overflaten av vannet. Skal også ha 2 etasjes der jeg har et lokk til første etasjen og ett lokk til andre etasjen. Lager en stor hov eller noe lignende som jeg kan ta krabben med. Da skal jeg mate krabben 2ganger i uka og samle krabbe i 3-4uker til jeg får 300-400kg krabbe. Når jeg har det så leverer jeg krabben til jørpeland, så kjører Ryfylke transport det til åkra sjømat. Prisen for det er 600kr for å levere max 500kg (rundt det) skal trekke teiner de dagene jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.