Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til en nybegynner!


Bærgæn
 Share

Recommended Posts

Etter jeg gikk til innkjøp av bellyboat har jeg fisket littegranne med flue å syns det er ufattelig gøy å få fisk på fluestang.
Jeg fisker på vestlander (Bergen).
Jeg er ikke noe dreven fluefisker, kaster helt ok ( av og til ) :P ellers hadde det vært supert med noe generelle tips =)
Det jeg bruker av flueutstyr er Bellyboat  - en billig 4 delt nybegynner fluestang 5#  fra abu garcia. (Tenker å kjøpe litt mer seriøst utstyr etterhvert)

Det jeg gjør nå er å bare ta på en flue uten å ha noe som helst "taktikk" bare slenger på en flue og håper på det beste!
Hadde vært greit med litt innput på valg av fluer, våt vs tørrfluer. hvor man bør kaste evt når man ikke ser vak, Må det være blikkstille, hva er optimale forhold for fluefiske ?  
Tenkte å slenge meg på fluekaste kurs i oktober en gang er i kontakt med en instruktør så vist det er flere i område så vil slenge seg på så bare send en melding i inboksen =) 

Setter pris på alt av svar!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på biblioteket og lån ei bok, f eks pål krogvold sine bøker. Veldig informative. I 95% av tilfella kan du setja på eit floga str 10-16 med mørke farger (svart, oliven, brun, grå etc etc ) og då får du fisk. Bruk standard våtflogemønster som olsen, black gnat, march brown, zulu, hareørenymfe etc etc når det ikkje vaker og fisk av grunner og overgang grunt -djupt vatn. Ha få mønster som liknar litt på alt og fordel dei på krokstr 10-16, ikkje 100 mønster som imiterar alle insekt i alle stadier. Når det gjeld flogemønster så får du masse råd om alle insekta du skal imitera men finn heller fluer som imiterar mange insekt. F eks march brown eller hareørenymfe imiterar det meste som svømmer i vatn i ulike str. Fokuser meir på kasting og mindre på flogevalg. 

Når det gjeld flogevalg og fisketeknikk så lån boka til tom skyrud "Fluer som fisker", les, lær og praktiser! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.