Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til innkjøp av ny multifilament line


GullKroken
 Share

Recommended Posts

Skal fylle opp en havfiske snella med en ny multifilament line, men er i tvil hvilken jeg skal velge. Har en kompis som kan tilby 3 forskjellige typer til en bra pris. Typene han kan tilby er Sufix 832, Spiderwire stealth (camo) og spiderwire stealth smooth. Alle i 0,35 mm. Hvilken ville dere valgt, og ikke minst hvorfor?

Jeg har også 200 meter med en powerpro line i 0,30 mm. Er det mulig å skjøte denne linen som snellefyll, med den nye uten at skjøten blir et spesielt svakt ledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, når det kommer de 3 nevnte multi snørene, så har eg kun testa sufix Gore 832. Fungerte heilt greit. Eg har sjølv brukt mest fireline og powerpro tidligere, men har fått en ny favoritt i Daiwa J-braid multicolour. Den fungerer godt og er samtidig billig. Veiledende ca 1 Kr pr meter.

eg trur alle dei 3 snørene vil dekke behovet. Men når du snakker Havfiske, tenker du då lange, brosme, lysing etc på djupt vatten eller kveite på relativt grunt vatten?

Om det er det fyrste du skal drive med, så ville eg gått ned til 0,25 mm snøre. Det gir mindre avdrift og lar deg slippe undra med mindre søkke. 

 

Skøyte 2 snører går heilt fint. Det enklaste er dobbel uni knute. Vil du unngå svakt punkt, så lager du to løkker som du skjøter.  En bimini twist på kvart snøre og skøyte dei sammen med en catpaw/kattepote. 

Håper dette er til hjelp.

JP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
10 timer siden, ingen87 skrev:

Ser litt på ebay og såkalte kinabraid. 

Det er jo like mange ulike typer som det er av møresilda. 

Kan noen si noe om hva som er den praktiske forskjellen på fire og åtte bands?

Hei

Min erfaring så tåler 8 braid mer slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hvilken tykkelse på multifilament er grei for havfiske. Har 0,28 på snella nå og fått på ca 160 meter.Dro på 180 m men det ble for mye så måtte ta av ca 20 m.  Kan jeg gå ned på tykkelse for å få fler meter men også dra opp størts mulig fisk. 
Om mulig kunne jeg tenke meg omkring 250 - 300 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Scottogmeg skrev:

Hvilken tykkelse på multifilament er grei for havfiske. Har 0,28 på snella nå og fått på ca 160 meter.Dro på 180 m men det ble for mye så måtte ta av ca 20 m.  Kan jeg gå ned på tykkelse for å få fler meter men også dra opp størts mulig fisk. 
Om mulig kunne jeg tenke meg omkring 250 - 300 m.

Hva slags havfiskesnelle har du, som bare har plass til 160 meter 0,28? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.