Gå til innhold
Fiskersiden

Rigging av 16 fots aluminiumsbåt for trolling og fiske


Svein Aage
 Share

Recommended Posts

Hei er helt ny i dette fora. Forsøker meg likevel med følgende:

Jeg har etter flere vurderinger nettopp kjøpt meg en Ockelbo 16 AL (se bilde), som jeg skal bruke til fiske. Fisker en del sjøørret på Sørlandet, samt div annet fiske med stang, mest fra båt. Har aldri forsøkt ordentlig trolling med dypvannsriigg og har ikke peiling på elektronikk og utstyr som trengs, men ser fantastisk ut å kunne ha en rigg som følger bunnen.

Etter en del søk på nett ser jeg for meg å utruste båten med en del utstyr som 2 stk Digi-Troll 10 TS Cannon ikl egne givere og braketter, Helix 9 X CHIRP mEGA SI GPS G2N Humminbird og Uterra RT IP BT 72 Minn Kota inkl braket etc som «snakker sammen», eller tilsvarende, samt en del fiskestangholdere. Trenger da trolig også noe mer batterikapasitet og gjerne litium.

Er det noen som har noen tips, er jeg svært takknemlig 

IMG_1478.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin båt og velkommen til FS.

Hvis målet er sjøørret holder det lenge med en dyprigg. Siden du uansett ikke kan bruke mer enn to stenger er det like greit å stacke på den ene riggen. (Kjøre begge stengene på en rigg.) Og mens vi er i gang, ved sjøørretfiske skal ikke dypriggen følge bunnen, da fisker du mer torsk enn ørret. :) Dyprigg bruker du ved mer pelagisk sjøørretfiske, på grunnere vann vil du holde slepet ditt unna bunnen for å ikke bruke tiden din på å avkroke fisk med skjegg.

Hvilken påhenger skal du ha?

Jeg hadde her brukt tre batteripakker. Ett startbatteri til påhengeren, dette hadde jeg også koblet lanterner, dyprigg og lensepumpe mot. Her hadde jeg sannsynligvis brukt Biltemas AGM, pass på at det er stort nok i forhold til påhengeren din.

 

Neste batteripakke går til hjulvispen i front. Ulterra er 24V, så det er ikke aktuelt å koble så mye annet til den batteripakken, kanskje med unntak av lyskaster siden det finnes endel av de som går på 24V. (Har gjort tilsvarende selv). Skal du også lyse etter krabber etc er skikkelig lys gull og da er det greit å få "kombibruk" på det som blir båtens dyreste batteripakke. Lithium (LiFePO4) er nesten selvskrevet her ved mindre du liker å bedrive vektløfting i båten. Sparelys.no har gode og prisgunstige (alt er relativt) alternativer men det finnes også 24V Lithium hvis du ikke trives med å koble sammen batterier.

Siste batteri er et  forbruksbatteri, også Lithium, som drifter ekkolodd/ kartplotter/ VHF. Dvs følsom elektronikk som ellers fort blir plaget av støy fra motor eller rigger.

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.