Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mye fisk får du ca?


Fiskeriet
 Share

Recommended Posts

Hei, lurer på hvor mye fisk man kan få hvis man har all kunnskap og utstyr man trenger. Erfaringsmessig får jeg aldri napp så å si. Lurer på det fordi jeg vil vite om det er verdt å sette seg inn i hobbyen, da jeg primært fisker kun for mat. Må man regne med å stå i 2-3timer for 1 fisk, hvor lang tid bruker du på å få napp sånn ca? Og hva kan man forvente hvis man leser seg grundig opp og blir kunnskapsrik? Kommer til å fiske rundt kysten i vestfold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer veldig an på tid på året, sted og hvilke arter du er ute etter. Men ja, du må regne med å brenne av noen timer for å sikre middagen. Fra juni til oktober er det vanligvis mye makrell og bedre sjangser for matfisk enn ellers. Best sjangs på matfisk ellers har du med meite (agnfiske) eller jigg.

Lokalkunnskap er som regel mye viktigere enn om du har alt utstyret. Siden torskestammen i Vestfold er i så trist forfatning som den er sender kost/nytte deg i fiskedisken på matbutikken, ikke på fisketur. Har du tilgang på båt og skikkelig ekkolodd stiger dine odds betydelig, men det gjør også kostnaden, så dette vil aldri gå i din favør når du regner på kilosprisen. :) Det er ikke sult som gjør at jeg drar på fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som Erik skriver kommer dette veldig an på når, hvor og hvilken art. Grovt sett har jeg funnet ut at jeg i løpet av de ca 40 årene jeg har ført fiskedagbok har fått en fisk i timen i snitt, men det kan jo hende at dette snittet er såpass lavt fordi jeg alltid har prioritert å fiske målrettet etter stor fisk, og da blir det generelt langt mellom hver fisk. At jeg har ti tommeltotter og ikke er flink til å fiske effektivt, dvs få mange på kort tid, er en annen årsak...

På det meste kan man jo få hundretalls fisk i timen; hvis man fisker etter småabbor eller laue, på det verste kan det gå flere døgn mellom hver fisk, for eksempel hvis man fisker etter karpe. Hvis matauk er målet er jo sjøen det sikreste, fortrinnsvis fra Vestlandet og nordover. Og da er vel sei og torsk de sikre artene. Matauk i sjøen i Sør-Norge har vel blitt en stadig større utfordring? Bortsett fra makrell om sommeren da!? Og matauk i sjøen er som regel mest effektivt fra båt. Nordover kan også vanlig spinnfiske fra land i tidevannsstrømmer være et sikkert kort, særlig etter sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjapp hoderegning som illustrasjon.

I år har jeg tatt opp ca 150 makrell, totalvekt ca 50 kilo. To ørret, totalvekt ca 5 kg, to torsk totalvekt ca 5kg, 11 abbor totalvekt ca 5kg. Totalt 65kg fisk.

Båten jeg bruker mest koster ca 270.000 pluss elektronikk til ca 100.000, øvrig utstyr brukt under fisket ca 70.000. Avskrevet over 10 år gir det 44.000,- per år.

Kilospris på årets fisk rund: 677,-

Jeg har aldri regnet på hva jeg sitter igjen med i filet, man kanskje halvparten? Det gir en kilospris på 1.354,- På min lokale Meny koster torskefilet 81 kr/kg. Dvs egenfanget fisk er for min del ca 17 ganger dyrere enn kjøpt fisk.

Så kunne jeg dratt på jobb i steden for å fiske, tar du med det som alternativkostnad kan du lett legge på 500,- på kilosprisen på egenfanget fisk og det blir 23 ganger dyrere å fiske selv enn å kjøpe fisken.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, erik skrev:

Litt kjapp hoderegning som illustrasjon.

I år har jeg tatt opp ca 150 makrell, totalvekt ca 50 kilo. To ørret, totalvekt ca 5 kg, to torsk totalvekt ca 5kg, 11 abbor totalvekt ca 5kg. Totalt 65kg fisk.

Båten jeg bruker mest koster ca 270.000 pluss elektronikk til ca 100.000, øvrig utstyr brukt under fisket ca 70.000. Avskrevet over 10 år gir det 44.000,- per år.

Kilospris på årets fisk rund: 677,-

Jeg har aldri regnet på hva jeg sitter igjen med i filet, man kanskje halvparten? Det gir en kilospris på 1.354,- På min lokale meny koster torskefilet 81 kr/kg. Dvs egenfanget fisk er for min del ca 17 ganger dyrere enn kjøpt fisk.

Så kunne jeg dratt på jobb i steden for å fiske, tar du med det som alternativkostnad kan du lett legge på 500,- på kilosprisen på egenfanget fisk og det blir 23 ganger dyrere å fiske selv enn å kjøpe fisken.

 

Ro ned nå, analytikeren.. ikke ødelegg gleden for oss andre her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må man jo ikke ha båt til 270000 og elektronikk for 100000 for å få litt sei, lyr og makrell.

Som sagt over, lokalkunnskapen er det som gir deg fisk, og selv i Vestfold burde det ikke være umulig å holde seg med matfisk.

Lær deg tidspunktene fisken biter på akkurat den plassen du fisker, og hva de biter på. 

 

Selv tror jeg at jeg også ligger på et snitt på vel en time per fisk, men hvordan skal man regne?

Tiden man har krok i vannet? fra dør til dør? inkludert planlegging? Tiden man bruker på jobb til å drømme om fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Rage skrev:

Ro ned nå, analytikeren.. ikke ødelegg gleden for oss andre her :lol:

he he, må ikke undervurdere tallenes betydning! ;) 

når det gjelder kilopris, så er jo det en helt annen sak. På vår årlige tur til Nord-Norge er jo mat et av motivene. Det går 18kg filet i en vanlig isoporkasse, og med en ukepris på drøye 10000 inkludert flybilletter, overnatting, leie av båt, bensin osv, osv blir jo kiloprisen fort 600 kroner, altså hakket over hva kveitefilet koster på Mathallen i Oslo. Men det er LITT morsommere å dra til Nord-Norge og høste kveita sjøl, enn å kjøpe den på Mathallen...! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, piscator skrev:

he he, må ikke undervurdere tallenes betydning! ;) 

når det gjelder kilopris, så er jo det en helt annen sak. På vår årlige tur til Nord-Norge er jo mat et av motivene. Det går 18kg filet i en vanlig isoporkasse, og med en ukepris på drøye 10000 inkludert flybilletter, overnatting, leie av båt, bensin osv, osv blir jo kiloprisen fort 600 kroner, altså hakket over hva kveitefilet koster på Mathallen i Oslo. Men det er LITT morsommere å dra til Nord-Norge og høste kveita sjøl, enn å kjøpe den på Mathallen...! ;)

Jepp, men vi kan ikke tenke sånn. Det er en hobby som gir oss langt mer enn filet i fryseren! Det regner jeg uansett med at alle som driver med sportsfiske har fått med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rage skrev:

Ro ned nå, analytikeren.. ikke ødelegg gleden for oss andre her :lol:

Jeg lever av å analysere. Trekker ikke pusten engang uten å ha tenkt igjennom mulige utfall og konsekvenser. ;)

Heldigvis er det for min del forskjell på hva jeg lever AV, og hva jeg lever FOR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Rage skrev:

Jepp, men vi kan ikke tenke sånn. Det er en hobby som gir oss langt mer enn filet i fryseren! Det regner jeg uansett med at alle som driver med sportsfiske har fått med seg :)

nei, vi tenker naturligvis ikke sånn. Det er ikke kveitefiletene vi betaler for når vi reiser til Nord-Norge, men opplevelsene; kameratskapet, frihetsfølelsen av å være ute på sjøen, frisk luft, naturopplevelser, fiskemessige utfordringer, forventningene og drømmen om storkveita, spenningen, adrenalinkicket når ei kveite tar agnet og dramatikken rundt kjøring og landing, etegildene basert på blodferske råvarer av ypperste kvalitet med god vin til osv... for et slikt "super-kinderegg" er naturligvis prisen helt innafor! :) så kommer filetene i fryseren på toppen av det hele; i dette perspektivet er jo de "gratis"! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, piscator skrev:

nei, vi tenker naturligvis ikke sånn. Det er ikke kveitefiletene vi betaler for når vi reiser til Nord-Norge, men opplevelsene; kameratskapet, frihetsfølelsen av å være ute på sjøen, frisk luft, naturopplevelser, fiskemessige utfordringer, forventningene og drømmen om storkveita, spenningen, adrenalinkicket når ei kveite tar agnet og dramatikken rundt kjøring og landing, etegildene basert på blodferske råvarer av ypperste kvalitet med god vin til osv... for et slikt "super-kinderegg" er naturligvis prisen helt innafor! :) så kommer filetene i fryseren på toppen av det hele; i dette perspektivet er jo de "gratis"! :)

 

Spot on :) Er det jeg prøver å forklare folk som hele tiden spør meg om hvorfor jeg driver på og reiser langt på turer osv, er ikke alle som helst skjønner det. Spesielt ikke når vi slipper ut fisken.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rage skrev:

...er ikke alle som helst skjønner det. Spesielt ikke når vi slipper ut fisken.. :blink:

nei, det er snålt at man ikke forstå at også vi sportsfiskere må være bevisst på det vi driver med, slik at vår aktivitet ikke skader bestandene. Særlig fordi maten ikke er hovedmålet, men "bare" en hyggelig bieffekt. Men det er kanskje dette perspektivet som er vanskelig å forstå for noen?

All fisk vi ikke skal spise bør settes tilbake, forutsatt at fisken ikke er så skadet at det er umulig eller uforsvarlig. Og det hender faktisk ikke så rent sjelden at man får MYE mer fisk enn man kan spise opp der og da, og enn det man kan ta med seg hjem. Dersom man havner oppe i en "torskesituasjon" (en "torskebule" som danskene sier) kan man jo nærmest øse opp hundrevis av kilo med torsk. Da bør mesteparten slippes tilbake. Vis magamål! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at trådstarters innfallsvinkel er ganske vanlig. Typ "kanskje vi skulle fisket litt, sunn frisk luft og midag samtidig. La oss kjøpe ett sett på XXL og så drar vi". 

Så blir man enten passe fornøyd med utfallet, og føyer seg da inn i rekken av de ca 500.000 her i landet som fisker en gang eller to i året. Eller så blir man misfornøyd, og blir en av 2,3 millioner som bruker Finn.no hver uke. Eller så digger man det hele, og da er egentlig løpet kjørt for du ender opp som meg og de fleste andre i denne tråden. 

Moralen er Fiskeriet, kom deg ut og prøv. :) Heng deg gjerne på en som er mer dreven (jeg skulle gjerne ha gudiet deg litt men hører ikke til i Vestfold) så du får en pangstart på lokale kunnskaper om tid, sted, art og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fiskeriet skrev:

Hei, lurer på hvor mye fisk man kan få hvis man har all kunnskap og utstyr man trenger. Erfaringsmessig får jeg aldri napp så å si. Lurer på det fordi jeg vil vite om det er verdt å sette seg inn i hobbyen, da jeg primært fisker kun for mat.

Alt fiske er avhengig av hvor fisken faktisk befinner seg, og den oppholder gjerne der maten er Altså kan det å vite litt om hvor fisken befinner seg, og hva den kunne tenke seg å spise være nyttig for fiskeren. Mulig at det å spisse teknikk, og bruk av utstyr kan hjelpe deg. Hvor man fisker har jo også mye å si. Fortell oss hvilken type fiske du primært ønsker å drive, så skal vi nok kunne hjelpe deg på rett vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha for noen diskusjoner xD Om det er i Bergen du skal fiske kan jeg gjerne dele et tips eller 2 om plass og slik :P Hva vil du fiske mest etter? Nå på denne tiden er det stappfullt med makrell på de rette plassene, så om du vil fylle opp fryseren med makrell kan jeg hjelpe deg med det ;) (makrell er perfekt agnfisk også etter andre fisker) 

Endret av tomandreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.