Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske stang og snelle hjelp!


Bærgæn
 Share

Recommended Posts

Har noen lyst å hjelpe meg å sette sammen et ok fluefiske sett. med stang - snelle + backing og kastesene ? 
Kjøpte et billig sett fra abugarcia på xxl til 300kr. men det er ikke helt det store å fiske / kaste med.
jeg fisker som regel i vann med bellyboat men tar av og til turen i noen elver også.
Vil helst holde meg under 2-3000kr. jeg er fortsatt en nybegynner så det heftigeste utstyret er nok ikke behov for :D
 

Endret av Bærgæn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det abusettet er sikkert ei dårlig glassfiberstang med ei plastsnelle til, det suger big time. Hvis du kjøper et sett til 1500-2000 kr av et noenlunde kjent merke, så får du en pakke som er helt i himmelen i forhold til det du har. Jeg vil anbefale et nybegynnersett, da får du ei stang med moderat spenst og relativt dyp aksjon, noe som vil gi deg noen fordeler når du fisker fra bellybåt. det er lettere å dra lina ut av vannet når du starter kastet, og den er mye mindre krevende å kaste med, da ei slik stang tolerererlitt kastefeil og teknikk som kanskje ikke er helt på plass enda. Når du i tillegg sitter veldig lavt, så er det mange fordeler her i forhold til ei lynrask kastemaskin. Satser du på ei stang på 9 fot i klasse 6, så dekker du det meste. Du kan fiske i vann, du kan fiske i elv etter både sjørret og smålaks, og du kan fiske sjøørret i sjøen med den.https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/fluesett?Filter=PriceIncVAT¤1:PriceIncVAT¤1_1000

Her kan du se hva skittfiske har å tilby, bare så du får en ide om hva som finnes. Jeg vil ikke anbefale noe spesielt merke, det meste der er av bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Det abusettet er sikkert ei dårlig glassfiberstang med ei plastsnelle til, det suger big time. Hvis du kjøper et sett til 1500-2000 kr av et noenlunde kjent merke, så får du en pakke som er helt i himmelen i forhold til det du har. Jeg vil anbefale et nybegynnersett, da får du ei stang med moderat spenst og relativt dyp aksjon, noe som vil gi deg noen fordeler når du fisker fra bellybåt. det er lettere å dra lina ut av vannet når du starter kastet, og den er mye mindre krevende å kaste med, da ei slik stang tolerererlitt kastefeil og teknikk som kanskje ikke er helt på plass enda. Når du i tillegg sitter veldig lavt, så er det mange fordeler her i forhold til ei lynrask kastemaskin. Satser du på ei stang på 9 fot i klasse 6, så dekker du det meste. Du kan fiske i vann, du kan fiske i elv etter både sjørret og smålaks, og du kan fiske sjøørret i sjøen med den.https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/fluesett?Filter=PriceIncVAT¤1:PriceIncVAT¤1_1000

Her kan du se hva skittfiske har å tilby, bare så du får en ide om hva som finnes. Jeg vil ikke anbefale noe spesielt merke, det meste der er av bra kvalitet.

Tusen takk for svar. Jeg endte opp med å bytte inn abu settet idag da snel0len ble kjempe treig etter et par ganger med fiske. Fikk pengene igjen og kjøpte et orvis encounter 905-4 5wt 9foot høres dette ut som et greit fluesett som jeg kan ha en stund ? her er link https://www.xxl.no/orvis-encounter-905-4-outfit/p/1125378_1_style Finner ikke så mye info / tester om stangen på nett.
Vist ikke så får jeg bare bytte den inn igjen å se hva skittfiske har å tilby =) 

Endret av Bærgæn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Tipper du blir ganske fornøyd jeg. Orvis er et kvalitetsmerke. Men gi det litt tid, som nybegynner ma du venne deg litt til stanga. Det er bare erfarne fluefiskere som klarer å kjenne hvordan stanga jobber og legge kasteteknikken ut fra dette etter noen få kast.

Et lite treningstips, begynn å kaste frem og tilbake med den tykke delen av lina såvidt ute av stangtoppen. Bare tren på å holde den i lufta, ikke slipp lina ut. Da vil du finne den akkurate kraftbruken du trenger for å få lina til å gå rolig og pent i bakslengen, og når du klarer det, så vil kastelengdene komme av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.9.2017 at 20.53, Bærgæn skrev:

Tusen takk for svar. Jeg endte opp med å bytte inn abu settet idag da snel0len ble kjempe treig etter et par ganger med fiske. Fikk pengene igjen og kjøpte et orvis encounter 905-4 5wt 9foot høres dette ut som et greit fluesett som jeg kan ha en stund ? her er link https://www.xxl.no/orvis-encounter-905-4-outfit/p/1125378_1_style Finner ikke så mye info / tester om stangen på nett.
Vist ikke så får jeg bare bytte den inn igjen å se hva skittfiske har å tilby =) 

Veldig god stang og snelle, senk skuldrene og fisk, her har du stang resten av livet. Eg ville personlig gått for ei #3 elller 4 stang til fiske i bergensområdet fordi fisken her er ikkje så stor men det kan du jo vurdera om nokre år :-) . No må du bruke masse tid på å fiska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Vil absolutt anbefale deg og sjekke ut A&M flyfishing I nederland. Beste stanga mi er fra dem, en 9 fot #6. 

For prisen er det toppkvalitet. Kan absolutt sammenlignes med stenger some er 5-10 ganger dyrere. Kjenner flere som har god erfaring med dem. 

Bruk google chrome og oversett. Dem sender til Norge. 

Linene dems er svinbillig, men har flere liner fra dem som har vart i flere år. Det dem selger er nesten mistenkelig billig, men er faktisk helt utmerket. Mye bedre en dyrere stenger jeg har. 

https://www.amfishingtackle.nl/

Dette er stanga jeg har, selges kun som sett nu. Helt utmerket stang, bruker bade til letter ørretfiske og smålaks. Tenker pa og anskaffe en av dems #4 stang for det lettere fisket, og sikler på switch stengene dems. 

Skal du ha en stang, og vil ha mest for pengene, er dette et knall alternativ. Kastegenskaper pa denne stanga kan sammelignes med mye dyrere stenger.  


https://www.amfishingtackle.nl/aampm-vliegvishengels/aampm-9-ft---6-tsfr-combi-set

Endret av Tore Hanssen Valberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.