Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan lagre agn


 Share

Recommended Posts

Hei, lurte på om det går an å ha fisk (agn) liggende i vann i en uke uten at det råtner. Tenkte å gjør slik for da slipper det å ta plass i fryseren og det er ikke frossent når jeg bruker det. Så tror noen at det hadde gått å hatt agn liggende i en bøtte vann i båten med en presening slik at ikke måkene tar fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg fisker sørøst, (kragerø) og det er uante mengder leppefisk her, Når vi hiver ut over 80% av det vi får igjen så gjør vi nok ikke så stort innhogg i bestandene som svært mange trur. Sportsfiskere får sjokk når de ser hvor mye som faktisk går ut igjen. 

Vi er forresten det eneste fisket jeg vet om som ikke får lov å fiske før gytinga er over. Alle andre typer fiske så vil de jo gjerne ha rognfisk.

Grunnen til at det er så mye krabbe er nok heller at det er svært få som gidder å fiske det. Jeg fisker 1000-1500 krabber i uka men det er bare 25% av de som det er mat i. Så det er tydelig at det er for mye krabbe i forhold til matfatet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Hottentott skrev:

Jeg fisker sørøst, (kragerø) og det er uante mengder leppefisk her, Når vi hiver ut over 80% av det vi får igjen så gjør vi nok ikke så stort innhogg i bestandene som svært mange trur. Sportsfiskere får sjokk når de ser hvor mye som faktisk går ut igjen. 

Vi er forresten det eneste fisket jeg vet om som ikke får lov å fiske før gytinga er over. Alle andre typer fiske så vil de jo gjerne ha rognfisk.

Grunnen til at det er så mye krabbe er nok heller at det er svært få som gidder å fiske det. Jeg fisker 1000-1500 krabber i uka men det er bare 25% av de som det er mat i. Så det er tydelig at det er for mye krabbe i forhold til matfatet 

Er godt kjent med fisket etter leppefisk , og da er dere uheldige i deres området om 80 % av fisken går ut igjen , sannsynligvis grunnet minste og maksmål  om det skjer under sortering på plassen. Om 80 % av fisken hives ut igjen etter oppsamling før henting , da er "mellomlagring" som er problemet . ( Anbefaler tønner , istedenfor nett ) 

Ja , fisket er veldig regulert og det takk vare bra samarbeid mellom HI, Fiskeridirektoratet, Mattilsynet , fiskere og mottakere. Faktisk meget bra samarbeid der selve fangsten og helsen til fangsten er høy prioritert. Historisk bra samarbeid , også i verdens sammenheng . 

Når det gjelder krabbe saken står jeg fortsatt ved det jeg skrev tidligere. Leppefisk beiter hovedsakelig på skalldyr , også larver av krabbe . Når det er færre predatorer øker mengden av krabbene , og som du selv skriver,  det er lite mat til at alle blir mette , når bare 25 %  har det mat i. 

Derfor bør vi ikke kødde med balansen i naturen....

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hottentott skrev:

Skjelltap/snuteslitasje og minstemål er grunnen til at 80% går ut igjen. 

På mellomlagringa i mærene så er det maks 1% som går ut igjen. Det hjalp med tang i mærene i tillegg til plast"tang"

Skjelltap- snuttearr skjer i handlingen og mellomlagringa. Bra at det er kun 1 % som går ut igjen i mellomlagringa hos dere , noe som tyder på at dere drive bærekraftig og med hensyn til fiskevelferd. Om resten (79 %) av total fangsten  hives ut , da må dere finne på nye beiter, områder eller agn.... Her i Arendal holder 90 % av fangsten målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok tatt vare på mer av fisken hvis jeg ikke var såpass nøie, men jeg får kun kontrakt 1år avgangen så hvis jeg er nazi på kvalitet så kan jeg bruke veterinæren som referanse. 

De som påstår at 90% av fangsten er innafor er useriøse. De jeg leverer med har fiska leppefisk i ca10år og han som har fiska lengst siden 93, de sier at 50-80% går ut igjen. 

For min del så er ikke penger alt, jeg er utdanna fluekasteinstruktør og har gått 3år skole for å bli fiskeguide, jeg vil bare ha en jobb som får meg til å smile hver dag og i tillegg ha frihet til å gjøre som jeg vil (kan reise på fisketurer når jeg vil) så fiskevelferd er hoved prioritet hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.