Gå til innhold
Fiskersiden

Lett multiplikatorsnelle


Salmo Trutta 83
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har tenkt til å gå til innkjøp av en lett multiplikatorsnelle til dorging etter laks og sjøørrett. Vil gjerne ha en så lett snelle som mulig med god nok brems. Trenger ikke plass til mye snøre da jeg kommer til å benytte meg av multifilament snøre.  Har fra før tld 20 og talica 16 til tyngre havfiske. Men syns de blir for tunge. Hva kan dere anbefale? Setter stor pris på alt av svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Shimano Tekota 500LC er knallfin til sjøørret og laks så lenge du kjører flatline (ikke stangparavaner eller dyprigg). Alternativt 600LC hvis du vil ha større snørekapasitet for annet bruk også. i mine øyne de absolutt beste trollingsnellene du kan få tak i.

 

Her 500LC.

blogger-image--188022512.jpg

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde både 300, 500 og 600 før noen "lånte" de fra meg i våres..... 300 og 500 har jeg kjøpt fra Danmark eller USA. Norske priser på Tekota varierer dessverre mellom latterlige og hårreisende.

 

Norsk importør Elbe lister bare 600/700/800 på sine nettsider, så jeg tipper de ikke tar inn 300/500:

http://www.elbe.no/fisk/produkter/sneller/havsneller/3651/no

Og de prisene de har som veiledende underbygger det jeg skrev over. ;)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ha en dorgestang på 9 fot. :) Selv foretrekker jeg stenger rundt 7. Personlige favoritter er Ugly Stick Gold og en jeg har på test nå som virker veldig lovende; Daiwa Accudepth (ADTR702PB-AN). Sistnevnte er bare brukt noen turer men jeg liker den godt. Lengre stenger enn det liker jeg rett og slett ikke til trolling/ dorging, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg bruker bare monofilament ved dette fisket. Ergo trenger jeg ikke en lang stang som skal dempe rykk og slag, jeg vil ha en kort stang som er enkel å håndtere i båt og ved håving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vell kanskje litt i overkant. Får vell inngå et kompromiss på 8 fot :)

Dorger mest sammen med bror min, trenger derfor ikke så kort stang.

Begge de stengene har jeg sett på, er det 10-25lbs i gold og 12-20lbs i accudepth du har?

Hvem vil du si er mest artig å kjøre fisk på? Greit at man har det litt kjekt med mindre laks og sjøørrett også ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er de jeg har. Valget mellom de med tanke på mindre ørret, sender meg nok mot Accudepth. Jeg har enda ikke kjørt skikkelig stor og vill fisk på den dog. Kun mindre ørret på 2-3 kilo og gjedder opp til 7. Derfor er jeg litt forsiktig med "blank anbefaling" der. US vet jeg takler det, masse rygg. AD tror jeg takler det.

Men du vil nødvendigvis få en avveining. Begge stengene vil oppleves som kjedelige med kilosørret i enden.

Ang lengde. Jeg har som regel også matros som håver, men det er lettere å styre fisken inn mot håven med kortere stang. Særlig hvis båten er i bevegelse så du har vanntrykket på fisken og kanskje må bruke litt makt helt i sluttfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.