Gå til innhold
Fiskersiden

Havmus i fiskedisken..


Maritim
 Share

Recommended Posts

 Var innom Georg A. Nilsen i Bogstadveien i dag. De hadde noen eksemplar havmus liggende i disken. Jeg kommenterte at det var skjelden vare, og fikk som svar at det var skjelden de hadde hel fisk men at de vanligvis førte filet. Jeg er litt i overkant interessert i både fisk og mat og har aldri sett havmus i fiskedisken verken rund eller filetert. Gadd ikke spørre noe mer da det var en aspirant som sto bak disken.

Spørsmålet mitt blir; er havmus over hode spiselig?

Husker at bestefar kalte både havmus og skolest for; skolest. Tenkte mitt om filetene hun påsto de brukte å ha. 

Noen som vet?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ølgylt skrev:

Havmus er spiselig ja. Kjøttet er ganske likt breiflabb i konsistensen, og en anelse bedre enn pigghå på smak. Selvfølgelig noen raringer som kaller dette delikatesse.

Har rikelig tilgang til havmus ( bifangst fra yrkesfiskere ) og jeg likern som mat. Ikke delikatesse akkurat og om man sammenlikner med knurr , men god mat og bedre en steinbitt etter min smak . Utvinner olje av leveren også : Gullverdt ! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Martin Lopez skrev:

Har rikelig tilgang til havmus ( bifangst fra yrkesfiskere ) og jeg likern som mat. Ikke delikatesse akkurat og om man sammenlikner med knurr , men god mat og bedre en steinbitt etter min smak . Utvinner olje av leveren også : Gullverdt ! 

 

Hva bruker du oljen til da? Kosttilskudd eller andre ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maritim skrev:

Hva bruker du oljen til da? Kosttilskudd eller andre ting? 

Bruker den til mye , og som Ølgylt nevner. Mye til mekanisk bruk. Sneller og impregnering av line, samt marinering av agn, da oljen ikke oksiderer. Som kosttilskudd er den verd i vekt mer en gull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.