Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling stenger


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Kikker litt etter trollingstennger, men aner ikke hva som er bra. Ser både ABU (som jeg er skeptisk til), Okuma, Cannon og Shimano leverer stenger.

Kikker bla på disse stengene til Shimano, men er det noen som kjenner til dem?

0f_1_b.JPG

2 piece construction

MODEL TDR-86ML2B

LINE WIEGHT 12-20 LB

POWER MEDIUM LIGHT

ACTION MEDIUM FAST

Features durable aeroglass construction rod blank

10 alluminum oxide guides with stainless steel frames for durability

Fuji Reel seat

Softer EVA foregrip for comfort

Harder EVA reargrip for ease into and out of a rodholder

Eller hva lønner det seg å kjøpe??? Denne shimano utgaven fåes i to versjoner. 8,6' og 9,6'

De andre stengene tror jeg er 8,6'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe trolling stenger er som kjøpe haspel stenger..Kjøper ettter hva man skal fiske etter..

8.6 er mest brukt til rigg.

9,6 er mest brukt til planner board.

Som jeg har skrevet før,,har en del stenger"nye" liggende..Selger dem for 250..Noe som 1/3 av normal pris.Har ca 20 igjen..De er 8,6 - 6-8Lb

Noe som er perfekt for ørret og sjøørret...Har selv fått laks og ørret opp til 9 kg på dem...Ryggen på stengene tåler garantert større fisk en det.

Skal du fiske i sjøen,,,styr unna inline stenger.Da det er umulig å sveive inn sena,hvis det legger seg alger på lina..Noe som er relavtivt vanlig på sommers tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8'6" er vel å anse som standardlengde på trollingstenger. Kjøp ikke for stive stenger hvis du fisker i ferskvann. 15 pund er greit i ferskvann for dyprigg og planerboard bruk. Stivere stenger trengs for Dipsy Diver og lignende, det finnes også spesialstenger for dette.

Kjenner ikke denne Shimano modellen. Abu sine stenger funker bra. Typisk karbon i bunn og glassfiber i toppen. Stengene tåler mye juling. Har 4 ABU Workhorse i forskjellige lengder. Har bestillt to nye. Inline stengene fra Daiwa anses for å være noe av det beste.(Bortsett fra i kuldegrader)Topp Fritid solgte disse for 499 under trolling NM.

Ron Tomphson av forskjellige modeller er også mye brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker for mye Robert!!! Nesten uansett hva du kjøper innen riggstenger leverer. Shimano sine er helt kule stenger, i likhet med det meste som leveres. Stengene til TB er helt kule de også. Har erfaringer med både ABU, Daiwa, Ron Thompson, Shimano, Berkley, Eagle Claw, Excalibur og flere andre merker, og ting funker fett som fy. Uansett ingen umiddelbar grunn til å kjøpe grafitt. Sjekk bare at stengene har kryss, at snellefestet strammer nedover, at det er nok ringer samt at håndtaket er av EVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt hvis håndtaket er laget av annet stoff, f.eks. kork?

Eller kanskje man ikke får kjøpt trollingstenger med korkhåndtak?

Er selv ganske interessert i trolling, så dette er noe jeg lurer litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gjest La Dolce Vita

Bra pris men väldigt kraftiga doningar Herman. Att köra fisk under 10 kilo på dem blir som att meta abborre med båtstång[:0].

Har du fått tag i spön än Robban? Skicka ett PM om du är sugen på en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av La Dolce Vita

Bra pris men väldigt kraftiga doningar Herman. Att köra fisk under 10 kilo på dem blir som att meta abborre med båtstång[:0].

Har du fått tag i spön än Robban? Skicka ett PM om du är sugen på en tur.

nå er du på villspor LDV...bruker bare stenger i 10-20 klassen

sjekk dine egne først[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

sitat:nå er du på villspor LDV...bruker bare stenger i 10-20 klassen

sjekk dine egne først

Ja och eftersom jag har så pass kraftiga så råder jag ingen som inte ska fiska kveite eller marlin här i skandinavien att köpa de samma. Köpte ett gäng med Lawson 6 -8 härom dagen. Ohhh, de rockar!

Villspår schmillspår, gå och lägg dig du[ ;) ]!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er ikke riktig det du sier der La Dolce Vita.5 Ron Thompson Armargeddon Downrigger 8,6 fot 10-20 LBS er ypperlig til fiske etter mindre fisk en 10 kg. Det vet jeg fori jeg har fisket med en som har di stengene, vi fisket med disse under NM i trolling på Mjøsa. Har kjørt ørret på 32-5 kg og di fungerer utrmerket. Enten sammenlingner du med en annen stang, eller så vet du ikke noe on disse stengene tør jeg påstå.

Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt vinjse inn en 400 grams ørret på en fiskestang beregnet for tungt sjøfiske med anbefalte slukvekter 20-50 gram, men jeg tror det er litt gøyere å kjøre den samme fisken på en stang beregnet for lett ferskvannsfiske (f.eks slukvekter 1 til 7 gram eller 2 til 10 gram ;) )

Det samme gjelder ved fiske med trollingstengre, det er gøyere å kjøre en liten fisk på en stang hvor man faktisk ser at det er en fisk på i andre enden :)

6-8 punds stang funker "helt" greit til gjedde på over 9 kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.