Gå til innhold
Fiskersiden

Tippet krøller og tvinner seg.


Bærgæn
 Share

Recommended Posts

Hei! blir mye inlegg fra meg nå når fiskefeberen har tatt helt av. Da har det seg slik at jeg har begynt å fluefiske for fult :P 
Jeg sliter med at tippeten som jeg har skjøtet på fortommen krøller seg. Jeg skjøtet på ca 1meter på fortommen Etter litt bruk har den tendenser til å krølle seg noe voldsomt, etter det sliter jeg med å få strekt ute hele kaste skikkelig for da er det konstant tvinn og snurr på tippeten. 
Er det noen som har erfaringer med tippet ring ? hvordan er det iforhold til tørrfluefiske vil ringen gjøre sånn at tippet og flue synker eller går det greit ? har også vurdert å sitte på fluesnapper men lurer på om det ødelegger litt for presentasjonen av flue ? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cesar skrev:

Du må dra tvinnet ut av flueline di.Dra lina av snelle så tar du en myk klut som du  drar lina igjennom i flere omganger helt til tvinnet er borte,spol så lina på snella igjen .

Hei Cesar =) Det er ikke fluelina som tvinner seg. men fortommen (Tippet delen) som jeg har skjøtet på fortommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette skyldes med stor sansynlighet at selve flua spinner i kastet. spesielt tørrfluer har ofte en tendens til dette, og litt dårlig kasteteknikk vil forsterke det. Tvinn i selve fluelina kan du se bort i fra. Når dette skjer, så prøv å bytt flue. Hvis du f.ex bytter til ei nymfe, og tvinnet forvinner, så har du årsaken der. mikroringer og lignende remedier vil neppe hjelpe på problemet. Det at det er tippeten som tvinner er naturlig, den er tynnest, og dermed vil den tvinne først, så vil resten av fortommen følge etter

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.