Gå til innhold
Fiskersiden

Biltema multifilament


Lobster.1987
 Share

Recommended Posts

Quote
11 hours ago, Audiosan said:

Jeg ville heller gått for kinabraid. Fullgod braid som koster omtrent 70 kr for 300 meter og gratis frakt.

Selv bruker jeg utelukkende disse. Og har aldri vært borti svikt/defekter eller slitasje utover det man kan forvente ut av hvilken som helst braid.

Samme her. Har bare gode erfaringer med kinabraid. Men vanlig sene derfra bør du styre unna, der har jeg ikke så gode erfaringer.

Biltema sin braid er forøvrig ok, ikke noe dårligere enn de fra kina. Det som har imponert meg fra biltema er sena de selger, den er veldig bra. Litt lavere bruddstyrke enn merkevarene, men veldig stabil og bra knutestyrke. Jeg bruker denne til fortommer på fluestengene mine til laksefiske til og med. Der er det nettop knutesdtyrken som er viktig, jeg har mista litt for mange lakser med dyre sener nettop fordi de ryker i knutene. Og den fluoriserende mattgule bruker jeg også til skyteline på tohåndsstengene, den er glatt og minnefri og går veldig langt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
1 time siden, cannonbang skrev:

Det er litt over 350,- grensa for 2000m. Altså avgifter i tillegg.

Men for 1000m er det knall god pris.

MEN jeg har funnet 2000m til under 350 free shipping, det er bare å lete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg FireLine, men har PowerPro og Kinabraid på stengene mine. 0.20 til 0.28 er det vel per nå.

Under havfiske har jeg jo alltid fortom av mono nederst - og jeg kan ikke si at jeg merker noe særlig slitasje på braiden altså. Bortimot ingenting. Men det kan jo ha med at jeg fisker for lite... Drar man selve braiden over en steinet skrent eller havner i korallene ryker det det jo fort uansett. 

Så er det jo ikke noe mål i seg selv å ha tynnest mulig sene selvfølgelig, men 0.25 holder jo hvertfall i bøtter og spann her på Sørlandet hvis det er frykt for om sena holder fisk. Ankrer jo opp båten med 0.20 når jeg sitter i bunn. Fordelen med tynn line er jo mindre avdrift og mer sene på snella. 

Den her i 30lb/0.23 har jeg på en snelle, godt fornøyd sålangt (og stas med flerfarget line for å vite hvor langt over bunnen man har dratt seg): https://www.ebay.co.uk/itm/8-Strands-Agepoch-100M-1000M-10LB-100LB-5-Colors-PE-Dyneema-Braided-Fishing-Line-/201486973592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt slitasje blir det alltids når sena dras gjennom stangringer og slikt, men det er relativt lite såfremt du passer på at stangringene er rene og pene. Så hender det jo at sena havner under båten og drar seg mot kjølen og sånt, men det prøver man jo å unngå. Så å dra fingrene over sena fra tid til annen å føle etter ujevnheter er en god ting å få inn i standardprosedyen. Kjipt å miste en fiske på en svakhet i sena. Fordelen med mye sene er jo sånn sett at den innerste delen sjelden blir brukt, så i stedet for å måtte bytte sene når den er litt slitt holder det å snu den sånn at innerste delen kommer ut!

0.25 er finfint det, og ned til 150 meter har nok ikke forskejllen mellom 0.20 og 0.25 allverdens å si mtp avdrift. Men hvertfall utenfor Mandal kan det noenganger være helt grusomt med havstrøm og da er 200meter + vanskelig å nå. Da kan tynnere sene være forskjellen på om man kommer seg til bunnen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.