Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp, prøvd det meste


 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen :) 

Har fisket den siste uken etter sjøørret i oslo ved hvervenbukta/ingerstrand området. Jeg har sett en del vak av fin fisk (1kg+), men jeg får ikke noe på kroken. Jeg har prøvd bombarda med flue og en haug med forskjellige sluker. Har variert hastigheten på å dra inn sluken og variasjon i teknikk. Har fisket for det meste høyt oppe i vannet siden jeg tydelig ser at fisken ofte er oppe og vaker. Har fisket for det meste i skumringen på kvelden. 

Er det noen drevne sjøørret mestre som har noen tips til en relativt nybegynner på sjøørretfiske? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til FS!

Høres ut som du gjør ting riktig. :) Men området du fisker i har hardt fiskepress (jeg bodde der for 15 år siden og fisket mye der da) så fisken som er igjen er kroksky. Jeg fikk flere sjøørret i området, men nesten alltid under forhold som pålandsvind eller møkkete vann. Jeg hadde mange fine kvelder der nede med blikk stille og flott solnedgang, men kan knapt huske at de kveldene ga fisk. Ørretene fikk jeg de kveldene jeg egentlig helst ville sitte hjemme i sofaen....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd dupp og brisling? Kan være verdt et forsøk. Hørte noen rykter om at det er mye brisling i den delen av fjorden om dagen uten at jeg kan si det for sikkert da jeg ikke har sett det selv. Alternativt kan du jo prøve wobblere eller noe annet som går i overflata. Alternativt noen skrikende grelle farger, det har fungert fint på våren i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt fan av hvite langsmale sluker ved sjøørretfiske i kaldt eller møkkete vann. Under blikk stille og rent vann bruker jeg mye sort fremover. Men her vet jeg at mange er uenige med meg. :)

Så skulle jeg kjøpt ett sluksett for den kommende sesongen hadde det vært dette:

https://www.xxl.no/solvkroken-sluksett-sjoorret-spesial-14-16g/p/1031863_1_style?gclid=EAIaIQobChMI-9S80M_l1gIVDGUZCh13NA9lEAQYAyABEgIjH_D_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CLOMndPP5dYCFYPWGAodhpUIKg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rage skrev:

Prøvd dupp og brisling? Kan være verdt et forsøk. Hørte noen rykter om at det er mye brisling i den delen av fjorden om dagen uten at jeg kan si det for sikkert da jeg ikke har sett det selv. Alternativt kan du jo prøve wobblere eller noe annet som går i overflata. Alternativt noen skrikende grelle farger, det har fungert fint på våren i alle fall.

Har ikke prøvd brisling, kan hende jeg prøver det, men er usikker på om jeg får tak i brisling :/ takk for tipset uansett  :)

4 minutter siden, erik skrev:

Jeg er litt fan av hvite langsmale sluker ved sjøørretfiske i kaldt eller møkkete vann. Under blikk stille og rent vann bruker jeg mye sort fremover. Men her vet jeg at mange er uenige med meg. :)

Så skulle jeg kjøpt ett sluksett for den kommende sesongen hadde det vært dette:

https://www.xxl.no/solvkroken-sluksett-sjoorret-spesial-14-16g/p/1031863_1_style?gclid=EAIaIQobChMI-9S80M_l1gIVDGUZCh13NA9lEAQYAyABEgIjH_D_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CLOMndPP5dYCFYPWGAodhpUIKg

Takk for tipset! skal en tur til xxl så kanskje jeg finner den slukboksen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0720.thumb.JPG.67a2edaa67125190cb01c0b19108c29e.JPG

Som dere ser var det helt blikkstille på sjøen, noe som ikke talte i mitt favør antar jeg? :P

Uansett så var motivasjonen der, men noe stor fisk ble det ikke! var bare 2 bittesmå karer som ville hilse på meg :)IMG_0722.thumb.JPG.70a6853e039b50174e4491ee33ea9c4f.JPGIMG_0721.thumb.JPG.f1ffe02e17db3aaf10cd1272672fc1fc.JPG

Kan nevne at jeg ikke hørte eller så noe vak, var egentlig ganske dødt i dag, men fint å komme seg ut litt :) og jeg sto vel i 3 timer og kasta, varierte på steder og bytta sluk, prøve igjen i morgen kanskje!

 

 

Endret av Mrsivoje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, erik skrev:

Vriene forhold det der ja. Blikk stille betyr at fisken får med seg alt som skjer, og på langt hold. Det er lite undervannsstøy fra sjøen, og det blir svært gode lysforhold under vann. Ergo vrient. 

ja merka det godt, selv om det ble litt vind den siste timen var det dødt :( synes det var litt rart at det ikke vaket noe, fisken pleier alltid å vise seg de gangene jeg har vært der :/

40 minutter siden, Rage skrev:

Der har jeg fisket noen timer oppigjennom. Aldri fått noe bra der :blink:

Fisket på venstre siden i slutten av mars to ganger hvor det resulterte i 4 ørreter hvor alle lå på 700-800 gram, men nå vet jeg ikke hva du legger i bra :P helt ok plass, mye makrell om sommeren og høsten, fått ett par sei og, men det er ikke det stedet hvor jeg fisker mest. Kom gjerne med noen tips siden du har fisket i bukta og ingerstrand området virker det som :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en periode med kalde netter og endel regn nå, som sikkert har gitt et merkbart temperaturfall i overflaten. (Si 0-2 meter.) Når det skjer tar det gjerne en ukes tid før vannet "blandes" og fisken venner seg til forholdene. Men så er de på igjen som vanlig, helt til neste merkbare endring. Sjøørret trives godt med mye ferskvann som overflatevann, mens mange av de mer tradisjonelle saltvannsfiskene som sild, makrell, lyr og sei ikke liker det og trekker ned under laget med ferskvann. De artene lager ofte vel så mye liv i overflaten som ørret, så når de går ned blir det i seg selv dødt på overflaten. Det du opplevde er med andre ord helt normalt og om noen dager vil du se mer overflateaktivitet igjen. 

I min verden er fiske etter sjøørret et mobilt fiske. Cato Bekkevold sa en gang at "bilen er sjøørretfiskerens beste venn", og det er jeg enig i. Vær mobil, fisk av og flytt deg hvis det er dødt. Om ikke forflytte med bil, så bruk i det minste beina. :) Fisk av i viftemønster, flytt deg 50 meter og gjenta. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, erik skrev:

Vi har hatt en periode med kalde netter og endel regn nå, som sikkert har gitt et merkbart temperaturfall i overflaten. (Si 0-2 meter.) Når det skjer tar det gjerne en ukes tid før vannet "blandes" og fisken venner seg til forholdene. Men så er de på igjen som vanlig, helt til neste merkbare endring. Sjøørret trives godt med mye ferskvann som overflatevann, mens mange av de mer tradisjonelle saltvannsfiskene som sild, makrell, lyr og sei ikke liker det og trekker ned under laget med ferskvann. De artene lager ofte vel så mye liv i overflaten som ørret, så når de går ned blir det i seg selv dødt på overflaten. Det du opplevde er med andre ord helt normalt og om noen dager vil du se mer overflateaktivitet igjen. 

I min verden er fiske etter sjøørret et mobilt fiske. Cato Bekkevold sa en gang at "bilen er sjøørretfiskerens beste venn", og det er jeg enig i. Vær mobil, fisk av og flytt deg hvis det er dødt. Om ikke forflytte med bil, så bruk i det minste beina. :) Fisk av i viftemønster, flytt deg 50 meter og gjenta. 

tusen takk for et veldig utdypende svar erik! Det skal jeg ha i bakhodet til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fisket mye i området rundt Hvervenbukta og Ingierstrand i høst. Inntil for ca 2 uker siden var det mye vaking på flere steder, både på morgen, dagtid og kveld. Opplevde noen megaplask som nakkehårene til å reise seg, og optimismen var stor.
Men nei, samme erfaring som Mrsivoje, sjøørreten ville ikke ha noen verdens ting. Tenkte at det bare er ett tidsspørsmål før biteviljen ville komme, men det har ikke skjedd, nå er det heller blitt helt dødt.
Det er som erik sier at det er hardt fiskepress i området, noen ganger er det så overbefolket med fiskere at jeg velger å snu nesa hjemover igjen… Håper allikevel at erik ikke har rett i at dette er årsaken til at ørreten ikke vil bite:)
Satser på forklaringen til erik om temperaturfall i overflaten som gir forbigående fravær av aktivitet!


Så Mrsivoje, vi får bare fortsette å kaste!!!


Erik:
Når du sier ”Fisk av i viftemønster”, hvor mange kast ville du foreslå for å fiske av 180°?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fiskekroken skrev:


Erik:
Når du sier ”Fisk av i viftemønster”, hvor mange kast ville du foreslå for å fiske av 180°?

 

Ohhh, spørsmål med stor mulighet for utflytende svar. :)

Hvis vi begynner med selvfølgelighetene, så legger jeg flere kast (og ergo mindre mellomrom mellom hvert kast i viften) ved farget vann. Tanken er at fisken ser kortere. Min "all time high" sjøørrettur var det maks 5 cm sikt i vannet, pålandsvind og generelt utrivelig. Da brukte jeg sikkert 15 kast i viften, flyttet meg en kastelengde og begynte på nytt. Etter noen hundre meter traff jeg tydeligvis noe for da jeg ga meg var 7 ørret avkroket og sluppet ut mens en lå igjen på land. Den dagen ga meg også slukpersen min på 2,1kg.

Under forhold ala de over her, blikk stille, bruker jeg færre kast. Om ikke fisken direkte ser sluken, så hører den sluken på langt hold. Kanskje halvparten så mange kast i viften?

Å "vente ut" ørret fungerer det, står man på samme sted vil det rent statistisk sett komme en ørret forbi før eller siden. Men min påstand er at frem til man er lommekjent, vil høy bevegelighet gi mer fisk enn å gro fast.

Glem ikke opphengeren, eller etterslengeren som jeg helst bruker. Der jeg opplever at ørret bare følger sluken, binder jeg på 30-40cm med fortom i kroken på sluken, og så en (mindre) flue bak der. Da må man selvfølgelig passe på å stramme opp før sluken treffer vannet, men for sær ørret kan det redde dagen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 11.10.2017 at 12.13, erik skrev:

Der jeg opplever at ørret bare følger sluken, binder jeg på 30-40cm med fortom i kroken på sluken, og så en (mindre) flue bak der.

Jeg har lest litt om opphenger, og noe av argumentasjonen for dette synes jeg høres fornuftig ut. Din etterslenger er kanskje tuftet på det samme. Men, hvorfor velger du etterslenger i stedet for opphenger?

Takk for at du minte meg på dette, skal prøve med glidende opphenger, eller kanskje blir det etterhenger...

Mrsivoje:

I dag satt to stykker! Bombarda og vaskebjørn viste seg som en killer:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.