Gå til innhold
Fiskersiden

Beste vann for fiske fra land i Østfold?


Fiskiøstfold
 Share

Recommended Posts

Utløpet til Leieelva i Skinnerflo. Parkere på Sollikroa. Gå 1-2km. Fiske med lett jigg, spinner, wobbler, og pimpel med stor lyskrok. Få grov abbor, gjørs, gjedde, vederbuk, stam, og kanskje laks. Vadebukse fordel, langgrunt. Prøv og kaste forbi dypkanten som er nær land på Rådesiden. Ha grov sene så du ikke mister kroken ved kontakt med kvist og tømmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uendelige muligheter i Østfold, det er nesten bare å sette kartet på veggen, finne frem en dartpil og la den bestemme. Utfordringen er først og fremst vegetasjon, mange av vannene har mye av den og den er selvfølgelig tettest langs land. Bruk satelittbildefunksjonen på Gule sider/ Google Maps eller Norgeibilder.no.

Oslofjorden er nevnt, jeg vil også nevne Vansjø. Et område som er verdt en ekstra kikk fra land er Elverhøy:

59e459704cd15_Elverhy.thumb.PNG.77105c5ff9bab7486b3a71879525a265.PNG

Ganske lett tilgjengelig, du kan parkere ved motellet der E6 krysser Mosseeelva og gå opp. Det er også mange fine fiskeplasser oppover i elva hele veien oppover, feks ved "Nesa til Nils" hvor det er greit å komme til fra land. Når elva går er fisket i elva som regel bra, når elva står er det bedre å gå opp til Elverhøy. Link til Nesa til Nils:

https://kart.gulesider.no/m/EVuAC

Selve Nesa er en fjellformasjon på vestsiden av elva, men den beste fiskeplassen er på østsiden. Meget bra abborplass når elva går.

 

Fordelen med litt gåing oppover er at du ikke fisker i kø, slik du vil gjøre lengre ned ved feks "Øvre Vrangen" som er området rett ovenfor E6-brua. Bruk jigger på 5-8cm med jigghoder på 10-15g eller mindre woblere på 8-15 cm. Abbor, gjedde og gjørs.

 

Du finner dybdekart her:

http://dybdekart.no/Map/View/86

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, erik skrev:

Du har uendelige muligheter i Østfold, det er nesten bare å sette kartet på veggen, finne frem en dartpil og la den bestemme. Utfordringen er først og fremst vegetasjon, mange av vannene har mye av den og den er selvfølgelig tettest langs land. Bruk satelittbildefunksjonen på Gule sider/ Google Maps eller Norgeibilder.no.

Oslofjorden er nevnt, jeg vil også nevne Vansjø. Et område som er verdt en ekstra kikk fra land er Elverhøy:

59e459704cd15_Elverhy.thumb.PNG.77105c5ff9bab7486b3a71879525a265.PNG

Ganske lett tilgjengelig, du kan parkere ved motellet der E6 krysser Mosseeelva og gå opp. Det er også mange fine fiskeplasser oppover i elva hele veien oppover, feks ved "Nesa til Nils" hvor det er greit å komme til fra land. Når elva går er fisket i elva som regel bra, når elva står er det bedre å gå opp til Elverhøy. Link til Nesa til Nils:

https://kart.gulesider.no/m/EVuAC

Selve Nesa er en fjellformasjon på vestsiden av elva, men den beste fiskeplassen er på østsiden. Meget bra abborplass når elva går.

 

Fordelen med litt gåing oppover er at du ikke fisker i kø, slik du vil gjøre lengre ned ved feks "Øvre Vrangen" som er området rett ovenfor E6-brua. Bruk jigger på 5-8cm med jigghoder på 10-15g eller mindre woblere på 8-15 cm. Abbor, gjedde og gjørs.

 

Du finner dybdekart her:

http://dybdekart.no/Map/View/86

 

Elverhøy var nr2 på lista mi, godt forslag. Hvordan er det å kaste mot grunnet utafor elvemunningen ute i Vanemfjorden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, micimacko skrev:

Elverhøy var nr2 på lista mi, godt forslag. Hvordan er det å kaste mot grunnet utafor elvemunningen ute i Vanemfjorden? 

Grunna bør være innenfor kastehold den, sånn mer eller mindre. Jeg bruker nesten alltid båt i Vansjø selv, så jeg er ikke helt rette person til svare siden jeg som regel ligger på kastehold utenfor den, ikke innenfor. :) Men når det er sagt har jeg fått lite fisk der. Det står som regel en gjedde i viken der, og alltid noen abbor og gjørs rundt pynten helt ytterst.

Litt lengre ned, ved det store gule skiltet med fartsbegrensningen er også en meget god plass. Ser du på dybdekartet ser du antydning til en terskel i elva her og det står som regel abbor eller gjørs ved terskelen, særlig når elva går. Men skal man fiske av den fra land bør man nok ta med et par jigger ekstra for det er fort gjort å sette seg fast i fjellet der.

Hvis alt går som planlagt skal jeg en tur i Vansjø på tirsdag, med båt, men da prioriteres områdene lengre østover enn dette. Har lovt en kar at han skal få gjørs på artslista....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cannonbang skrev:

Hei

Er ikke så mange som fisker rett oppafor e-6 brua lenger. Jeg kjører forbi der rett som det er, og ser sjelden folk der. Der jeg ser flest er på steinbrygga ved rødsundet

Fikk du testet den andre siden der, fra brua og utover ved pumpehuset (eller hva det nå er)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, erik skrev:

Morro det da. Når jeg bare får ut fingeren skal jeg selge flueutstyret mitt. Har ikke svingt spagetthi på flere år så det er bare tull at det ligger i kjelleren min. Det burde ligge i noen andres kjeller. :D

Det kan få ligge i kjelleren min! I godt selskap med , etter husken, enhånds i kl 3-4, 5-6, 6-7, 7-8 og noen jeg ikke husker, samt to tohåndsstenger og en 3-4 vadebukser! Intet brukt på mange år. Men å selge fiskeutstyr var en uhørlig tanke ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vel, spørsmålet er vel kanskje litt vel rundt kan man si. 

...få fisk på kroken i Østfold? Hva menes med "fisk"? Vanligvis ørret og laks. da er svaret: feil fylke. Hvis det virkelig menes enhver form for fisk, så er svaret Glomma eller Vansjø. Det er myriader av plasser med parkering, og der man kan fiske fra land. Og du har svært arter å velge mellom.

Ville IKKE anbefalt fjorden, med mindre det da igjen er snakk om (sjø)ørret. Finnes det overhodet noen andre arter enn sjøørret langs Østfold-kysten nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardyen kjøpte jeg for konfirmasjonspengene mine, så den er ikke siste modell..... Vær litt obs på at denne stangen er ganske sær, utpreget stang for kort hold og så nære helaksjon du kan komme. Morsom ved myggfiske etc men litt sær. 500,-

LPXe er i det minste fra dette årtusenet, og er en fantastisk stang. Jeg mener den kostet rundt 3-4000. Så 1000,- er kanskje en grei pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.