Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd, hva er sandbunn


Recommended Posts

Hei

Ren sandbunn er ikke egentlig det beste for krabbefiske. Blandingsbunn med sand og stein, evt marbakker med steinur eller bergkanter som grenser til sandbunn er det optimale. F ex små skjær eller holmer med sandbunn rundt er som regel gode plasser. Hvis disse har litt forrevet berggrunn over vannlinja, så er det gjerne slik under også, og da har du plasser med mange gjemmeplasser for krabbene, i tillegg til at det er mye mat for de på et relativt lite område.

Hvis du bruker eriks tips til å lodde deg inn mot land, og ser etter innslag av små skarpe røde felt så er det som regel slik blandingsbunn, da er du på krabbebunn

 

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt rart er det at når jeg setter teiner på de beste plassene jeg vet om så kan det være 0 krabber eller så kan det være 9. Dette skjønner jeg ikke helt for delt viser ganske lik bunn på ekkoloddet. Er det fordi jeg treffer taren? Når jeg setter i lenker så kan jeg ikke velge akkurat hvor de skal stå, da bare renner tauet ut til neste teine kommer. I allefall når jeg har satt på de beste stedene rundt 25m har det blitt 0, i mens par dager før så fikk jeg 10 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dette mener jeg at hvis det er glatte svaberg over vannlinja, så er det det samme under. Og motsatt, hvis en holme f.ex er full av stein og kanter, så er det gjerne likedan nede i vannet også. Dette er ikke noe eksakt, men gir ofte en liten pekepinn på hvor det kan være gode plasser.

med skarpe røde flekker så mener jeg at bunnlinja på ekkoloddet ikke viser jevn farge hele tiden. store steiner på bunnen og bergknauser vil gjerne gi et kraftigere ekko enn jevn bunn, og det ser du som regel på at det er korte felt i bunnlinja der fargen blir mørkere og sterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.