Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd for fluefiske


øystein
 Share

Recommended Posts

Hei.

kjøpte nylig et humminbird fishingbuddy max di ekkolodd for bruk på min pontongbåt, mest for å finne kanter og struktur i forbindelse med fluefiske etter havabbor, nå har jeg funnet ut at det er ganske morro med ekkolodd og at jeg muligens skal fordype meg litt i emne.

Hva anbefaler dere, fiskedybde 3-20m, trenger kun ekkolodd ikke kart/di etc. budsjett = 6-10000kr

har funnet ut at loddet jeg har har en smal stråle og ikke ser spesielt mye rundt båten men greit rett ned, er det mulig å montere svingeren forovervendt slik at jeg får se fisk som er i overflata foran meg? eller finnes det ekkolodd som ser forover?

 

Har også funnet at det har kommet wi fi utgaver det går an å koble opp mot nettbrett, er det noen her inne som har erfaring med dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er drastisk bedre enn det du har nå. Er målet å finne kanter, er det dog nettopp en ekkoloddgiver med smal konevinkel du skal ha. Bredere konevinkler fanger rett og slett ikke opp mindre endringer i dybder korrekt. Ønsker du derimot å se fisk, feks byttefisk, så er en bredere konevinkel en fordel.

Men jeg hadde sterkt revurdert det med kart, er det et fiske hvor jeg virkelig bruker kartet så er det sjøørret og havabbor. Der bruker jeg kartplotteren mye mer enn ekkoloddet. Dog ikke med "kjøpekart" som i praksis er ment for navigasjon, men egenproduserte dybdekart som virkelig viser kanter og mindre endringer i dybder inn mot grunne områder. De fleste mellomklassemodellene har i dag mulighet for dette, enten kart som tegnes opp der og da (live-mapping) eller ved å bearbeide ekkoloddloggen hjemme på en PC.

Ved mindre farkosten din er motorisert har du liten bruk for skannende ekkolodd, siden det krever en viss hastighet for å fungere optimalt. (Typisk 2-4 knop). Men tradisjonelt 2D-ekkolodd og en kartplotter vil være svært nyttig.

Jeg skrev en sak om dette tidligere i dag på bloggen, det kan være verdt å lese:

http://teamcolibri.blogspot.no/2017/10/noen-ting-tenke-pa-ved-kjp-av-ekkolodd.html?m=1

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.