Gå til innhold
Fiskersiden

bunnstoff på structure scan hekkgiver


is_620
 Share

Recommended Posts

har vondt for å tro at dette vil skje - og at vanlig selvpolerende bunnstoff vil løse opp plasten i giveren .

har i tillegg en gjennomgående B60  på båten - har hatt den i nesten 10 år og malt bunnstoff  over den,

og den har ikke tatt noen skade av det og den funker like godt og viser ingen tegn på bli skadet.

tror derfor at jeg tar sjansen og ser om Dere får rett. Hvis så gale skulle skje har jeg en extra og erstatte med som er demontert  fra en båt jeg  har solgt nettopp.

fasiten får vi oktober 2018, skal prøve å huske å skrive hvordan det gikk .............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kommer neppe til å odelegge giveren permanent om du prøver, bunnstoff er ikke så vanskelig å fjerne, og du ødelegger neppe plasten i den. Men bunnstoff inneholder metall, og det er ikke bra på en giver. den du skal bruke det på nå er svært følsom, og det skal lite til for å ødelegge signalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DVS at ingen givere som skyter gjennom skroget (In-Hull) noen gang vil fungere optimalt pga bunnstoffet som er på båten .......?

Ang gjennomgående og hekkgivere, da kan uansett topp og sider stoffes, bare man holder seg unna bunnflaten som signalet kommer ut fra?

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt på alle punkter Lars.

Men givere som skyter gjennom skroget vil aldri fungere optimalt uansett, rett og slett fordi lyd har vidt forskjellig hastighet i vann, glassfiber og lim (polymer) og fordi du får et signaltap i skroget. Dog kan resultatet bli ganske bra, men på linje med en gjennomgående giver blir det ikke. 

Så kommer det selvfølgelig litt an på hvilket nivå man vil legge seg på. Nerder ala meg gjør det meste for å få et best mulig bilde, men mange er fornøyd bare de ser bunnlinjen sånn nogenlunde greit. De fleste sportsfiskere er kanskje et sted i mellom der. Men spesielt givere for skannende ekkolodd er følsomme (på alle måter) og bør behandles deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ide om bunstoff tiltenkt drev/lettmetaller kan benyttes på givere? På lik linje med den du linket til lenger opp i råden?

f.eks. https://www.marineshop.no/båtpleie/bunnstoff/jotun-aqualine-optima-grå-116228-p0000178472?gclid=Cj0KCQjwprbPBRCHARIsAF_7gDYXvqy4eA7LNaKDp1R6fr9QhBDZlDaKwa7u_m7tuy-aFkYYpsebO-8aAlMNEALw_wcB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

på slutten av 2017 sesongen var structure scan giveren min så begrodd , at den stadig vekk viste helt feil.

Har idag kommet tilbake fra prøvetur med hele giveren og braketten skikkelig innsauset med bunnstoff fra Maritim (som jeg har fått oppgitt er det samme som seajet)

Alt funket OK som det skal, så det ser ikke ut som ev.tinn eller kobber  i bunnstoffet 

" kortslutter" signalet. Endelig fasit kommer i oktober når båten ta påland.

Endret av is_620
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at løsemidler i bunnstoff kan løse opp plast eller syntetisk "gummi" derfor anbefales vannbaserte bunnstoff. Ikke noe stort problem med en svinger til noen få hundre kroner, men en helt annen historie hvis en gjennomgående svinger til 20 tusen blir ødelagt. Er et stort prosjekt bare å få ut den ganle svingeren som er sauset inn med Sikaflex eller lignende på gjenger.

 

Det er ikke bare det svinedyre bunnstoffet beregnet på svingere som kan brukes.

 

Her er to "vanlige" bunnstoff som er godkjent av Simrad (Kongsberg).

https://www.simrad.com/www/01/nokbg0240.nsf/AllWeb/E41103520A769E0AC12575540048CB60?OpenDocument

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.