Gå til innhold
Fiskersiden

Hurdalsjøen


Ole Magnum
 Share

Recommended Posts

Tenkte og ta meg en trolling tur på hurdalsjøen i løpet av helgen og utover de dagene frem til 23. Hvor i dette vannet er det best og fiske etter ørreten? Har aldri fisket i dette vannet før så jeg null peiling på minstemål og andre lover og regler. Har bare hørt at man kan sette ut Nord i vannet[:I] Er det de samme fargene som er "hotte" i mjøsa som funker der og, eller er det andre farger? Alle bidrag motas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole Magnum

Tenkte og ta meg en trolling tur på hurdalsjøen i løpet av helgen og utover de dagene frem til 23. Hvor i dette vannet er det best og fiske etter ørreten? Har aldri fisket i dette vannet før så jeg null peiling på minstemål og andre lover og regler. Har bare hørt at man kan sette ut Nord i vannet[:I] Er det de samme fargene som er "hotte" i mjøsa som funker der og, eller er det andre farger? Alle bidrag motas med takk.

Hei!

er ikke lommekjent der, burde kanskje vært det, men dog.. Men nåe det gjelder ørreten som går for å være av fin størrelse der, så er det vissnok best nord i vannet, fra tangen og oppover, men det er ikke noen begrensninger på hvos du kan fiske hen der, er bare å trå til.. dypt, rundt 70(?)meter på det dypeste, så har du downrigg, noe ikke jeg har, så er det bare en fordel. Hvis gjedda frister så har jeg hørt at det skal være bra fiske ved Rud uten at jeg kan bekrefte det.. Men tilbringer du mange nok tilmer utpå, så gir det nok resultater, for ingen tvil om at hurdalsjøen huser store eksemplarer av både ørret og gjedde, og alle de andre sortene som svømmer i dypet der!! Skitt fiske!

Asgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av La Dolce Vita

Det var ju inte så utfyllande CB[8D].

Torgeir, trolling är modern dorging med flera typer av utrustningsdetaljer som skiljer den från klassisk släplinedorging.

Här är en dansk sida som förklarar precis vad det är!

Tja, der het jo alt trolling....

Sjøl kaller jeg det dorging, uansett om jeg har en ubelastet vobbler på slep etter en kano eller fisker med ti stenger med rigg og planerboard. Hvor skal man ellers sette grensen for hva som er dorging og trolling? Svensker og dansker har forlengst kvittet seg med sitt eget uttrykk og kastet seg over det engelske. Trolling er avledet av trailing som ikke betyr noe annet enn å slepe noe etter seg. Sjøl mener jeg det er unødvendig jåleri ettersom det allerede eksisterer et fullgodt ord. Men det er klart, etterhvert har det blitt en etablert sannhet at dorging er robåt og en sluk på slep mens trolling er full pakke med rigger og planerboard. Men hvor skal man trekke grensen? Når går dorging over til å bli trolling? Eller skal ordet dorging fjernes fra språket vårt? Og i såfall hvorfor?

Ser at dansken mener grensen går fra blybelastning til paravan, men den blir svært merkelig. Man kan da ende opp med at en mann på båten kjører en sluk på 5 meters dyp ved hjelp av et blysøkke, mens kompisen kjører samme sluk på blyparavan på samme dyp. En dorger, mens den andre troller. Samme sluk går på samme dyp fra samme båt.

Eller en kjører med en dyptgående vobbler på 5 meters dyp, mens kompisen kjører samme vobbler, bare gruntgående versjon via paravan. En dorger, en troller.

Selv har jeg opplevd flere ganger at fisk har hogget før jeg har fått satt snøret i utløseren både under fiske med rigg og planerboard. Fikk jeg da fisken på trolling eller dorging? Samt fisk som har hogget sekunder etter at jeg har satt snøret i utløseren, men før jeg har fått senket riggloddet eller sendt planerboardutløseren utover. Trolling eller dorging?

Min konklusjon er at dorging og trolling er det samme. Man kan kanskje heller snakke om moderne eller tradisjonell, men det ble solgt og brukt paravaner for flere årtier siden også. Folk var vel lykkelig uvitende om at de trollet kanskje...

Bare litt tankespinn en mandags ettermiddag.

PS: ellers er det merkelig å se at all form for snørespredere i overflata er forbudt i Danmark! Skulle ikke forundre meg om en eller annen smarting her hjemme finner ut at det sannerlig må forbys her i Norge også. I såfall selvsagt på syltynt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå også si at "trolling" er litt mer avansert "dorging". Med avansert mener jeg rigg, planers, gps, ekkolodd, VHF og alt det der.

Vanlig dorging villle jeg sagt var mere å dra "beten" etter båten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil uansett bli litt merkelig om man har ekkolodd, GPS og VHF på tur og strømmen går....

Eller man ikke har det ombord, men kjører ut noen stenger på rigg uansett. Ser ut som om det er et ganske ullent begrep ingen helt kan definere. Stort sett subjektive oppfatninger ute og går. Av den grunn holdt jeg meg til det norske ordet når jeg oversatte ei dansk bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket er blitt såpass innarbeidet at folk får bruke hva de vil selvsagt. Men at folk fremstiller trolling som noe annet enn dorging er i utgangspunktet feil. At det oppfattes som noe annet er en annen historie. Registrerer at meiterne går den andre veien med uttrykk som jordspyd, fôrkurv, oppbevaringsnett osv. Glem heller ikke at det finnes en meitemetode som heter trotting, samt en gammel metode etter ål som heter tatting. Urvarianten av vår sveiving med bom og shad etter sei og torsk kalles hiling. Mye rart i språket vårt også om man leter, selv om trotting er engelsk. Ellers husker kanskje de eldre av oss diskusjonen rundt pimpel på sent 70- og tidlig 80-tall. Ordet lurepilk ble aldri brukt i større utstrekning. Og mormyskha blir vel neppe hetende noe annet. Det samme gjelder jo streamere, vobblere (som faktisk er en type sluk i USA. Der kalles "våre" vobblere plugs, stickbaits osv) og flutterspoon (flagreskje?), flasher (blitzer/blotter, HAHAHAHA!!!!) osv. Ellers kaller jo gutta i USA våre klassiske torskepilker for jigs. Svenskene skiller mellom spinn- og haspelfiske, vi kaller det bare (kaste-)slukfiske osv. Og hva skal man kalle jerkfiske på helnorsk? Kremt, kremt....

Visse ting er oversettelige, visse ikke, og i visse tilfeller finnes det allerede eksisterende uttrykk. Men å fornorske bare for å fornorske kan selvsagt føre til at man ender opp med til dels latterlige ord og uttrykk. Ikke lett dette.

PS: hele linken handlet egentlig om Hurdalssjøen. Har hatt noen kompiser oppover, og deres konklusjon var at det var til dels svært mye ørret å få der (tror beste dagsfangsten var på over 20 ørret) men lite fisk over tre kilo. Tror mesteparten av fisken hadde snitt på 1-1,5 kilo. Streit dorging med vobbler fungerte, både via rigg og planerboard. Gutta var der i gytetida for krøkla, og fant stimer med byttefisk. Men det er vel 11 minst måneder til det er aktuelt igjen. På en annen side sultestreiker ikke fisken i mellom tiden heller. Mitt tips er tidlig morgen og sein kveld på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekort? har ikke sett.. Skal opp en tur til hurdalsjøen i efta/kveld jeg tenkte jeg og, gud bedre meg hvis jeg tar feil nå, dorge litt.. :=) apropo ekkolodd.. fikk de ikke fisk før i tida uten da? ;=) hehe, har ikke sjøl jeg, lever i spenning hver fisketur jeg er på, "spææænende", som de ville sagt i bergen.. skitt fiske folkens!

Asgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Wobblere kalles vel og for crankbaits i USA. Men de sier "It has a nice wobble" (F.eks.) Selv har jeg adoptert svenske ord; jerkbeten og ytbeten :)

Som jeg anbefaler til Hurdalsjøen, for å komme med noe ang tråden ;)

Michael

Stemmer det med crankbait. Det er gjerne dyptgående vobblere, mens gruntgående ofte kalles stickbaits. En amerikansk "wobbler" er ofte en skjesluk...

Og hva som verden over kalles cod, salmon, trout, bass, mackelel osv. blir man nok aldri klok på. At en og samme fisk også kalles dolphin, dorado, mahi mahi, bullhead og gullmakrell gjør nok sitt til at man lurer. Dette språket. Synes fortsatt de svenske ordene örngott, pukelpist og skridskor er hilarious.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Der er det krøkle ja. Forøvrig en medvirkende årsak til at det er mye diger abbor der også.

Når du sier "mye".. hva mener du med det? [:I] Er det vanlig med abbor på kiloen, eller er stor abbor 0,5-0,6kg? Bare lurer fordi jeg prøver å gutse litt etter å nå kilosgrensa om dagen.. [ :) ]Har blitt mange "bomturer" med mye fisk på 0,5 - 0,75kg.. sikkert 20-25stk.

Heller en abbor på kiloen enn 10 på 999gram.. Ønsker bare å kunne notere "1000gram" i boka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass at det skal være en relativt grei sak å få abbor på over kiloen. Var vel et forumsmedlem som fikk flere over kiloen på en dag på lokkemeite på isen for noen år siden. Tror den største runda 1,7. Men det er klart; sitter du fra land med mark og dupp i solsteika må du nok jobbe deg gjennom mange halvkiloser til ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det ble innført fiskekort i Hurdalsjøen i år. 100 kroner per år. Fisketid hele året. Maks 4 sluker per båt ved dorging. Minstemål på ørret 30 cm. Mest ørret fra 1-3 kilo, med enkelte på 5-6kg. Båt brukt i annet vassdrag skal være desinfisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som kan komme med noen tips og råd om fiske i Hurdalssjøen?

Driver med trollingfiske/dregging, og lurer på litt av hvert :

- fisketider/fredningstid

-fiskekort

-båtramper

-fangstrapporter/hvor stor ørret er tatt...

-antall stenger pr.båt

-om du kunne komme med noen tips ang. fiskeplass, Dag eller natt?

-finnes det noe tilgjengelig kart over sjøen på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Fisherman10

Noen som kan komme med noen tips og råd om fiske i Hurdalssjøen?

Driver med trollingfiske/dregging, og lurer på litt av hvert :

- fisketider/fredningstid

-fiskekort

-båtramper

-fangstrapporter/hvor stor ørret er tatt...

-antall stenger pr.båt

-om du kunne komme med noen tips ang. fiskeplass, Dag eller natt?

-finnes det noe tilgjengelig kart over sjøen på nett?

Mye av det du spør om finnes i mitt forrige innlegg. I tillegg kan jeg nevne at det er mulig å sette ut båt ved badeplassen Åsanden nord i sjøen så sant båten ikke er stor. Ikke skikkelig ramp her. Det finner du nok ved småbåthavnene men disse må du kanskje betale for å bruke.

Når det gjelder fiskeplasser har jeg liten erfaring, men jeg vil tro at nordenden av sjøen er best på denne årstiden ettersom det er her den viktigste gyteelva er.

God tur og kom gjerne med rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.