Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner på dorging av SØ, tips?


 Share

Recommended Posts

Hei. 

Har bestemt meg for at når eg kjem heim fra jobb no så skal eg prøve meg på dorging av SØ. Har ei 20 fot snekke med ein Vp Md7a, vil støyen av denne ha noe innvirkning? Er egentlig ikke så veldig mye støy på lavt turtall. Har ei typisk havstang med muktipliator snelle og fireline. Vil dette kunne brukes? 

Har forstått det sånn at det er wobbler som er tingen når du dorger, lest mykje bra om Rapala 13 S, er denne å anbefale på denne årstiden? Kor mykje snøre bør eg ha ute? Djupt / overflate? Blir første gang eg prøver meg på spesifikk artsfiske. Blir å prøve i Dåfjorden på Stord for dei som er kjent. 

Har eit tilleggsspørsmål, kan ei stang brukt i sjø bli brukt til ferskvannsfiske uten å bytte sene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet.

Som så mye annet kommer dette mye an på hvor avansert du ønsker å gjøre det. Snekka di er helt fin den, og ferskvannutstyret ditt kan sikkert brukes. Monter en stangholder, begynn med ørretslukene dine og du er i gang. Slipp ut ca 40 meter sene som et utgangspunkt.

Dorging etter sjøørret deler jeg i to varianter. Den strandnære og midtfjords. Sistnevnte gir som oftest de største eksemplarene, men krever i praksis også endel mer utstyr. Ting som ekkolodd, dyprigg og spesialisert dorgestang og -snelle blir fort et tema.

Den strandnære dorgingen handler som regel om mindre sjøørret opp til et par kilo. Du klarer deg fint med det du har, bare følg litt med på sjøkartet så ikke du ender med å sette snekka di på land. :) Vinkle stangen din 90 grader ut fra siden på båten og kjør. Flytende woblere er et greit utgangspunkt, delvis fordi de går fint i vannet og delvis fordi de ikke synker til bunns og setter seg fast når du må bedrive "avanserte manøvrering" for å unngå skjær, andre båter etc. 

For spørsmålet om sena, så er i utgangspunktet svaret "nei". Men hva er det du har på snella di nå?

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :-) 

Eg har ingen sluker til ørretfiske så eg må på handletur på torsdag :) Har 2 Rapala stangholdere så desse vil bli brukt. Meget mulig eg bare kjøper ei ny stang, vil ikkje bytte ut fireline på den havstangen eg har til vanlig sen. Er ikkje så villig til å bruke alt for mykje peng på ny stang, har nåken erfaring med stengene hos Sport Outlet? Er der den havstangen eg har nå er ifra, har funka greit i 3 år. 

Blir dorging langs land tenker eg no i første omgang.

Så om eg forstår deg rett no så bør eg ikkje bruke havstang med fireline til dorging, men heller ei vanlig stang med haspelsnelle? Ok eg kjøper ny stang, kor stor slukvekt bør den beherske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt smak & behag ute å går her også. Til det du skal drive med nå, som kalles flatlinedorging på fagspråket, så foretrekker jeg multifilament (feks Fireline) og 0,12-0,17 er greit med en fortom av fluorkarbon på 0,25-0,35mm og lengde på rundt 1-1,5 meter hvis stang/ snelle også skal brukes til kasting eller 0,38mm monofilament for ren dorging. 0,38 er nok mer enn du trenger, men gir mulighet for å bruke en sideparavan senere. 

En "skikkelig" dorgestang med snelle er multiplikator og typisk med telleverk på en stang på 7-9 fot.

blogger-image--188022512.jpg

Her med en Bomber 15A som er en av mine favoritter for sjøørret, på en Shimano Tekota 500LC (snelle). 

 

Skulle jeg kjøpt et budsjettsett akkurat nå hadde det blitt en av disse:

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/trollingsett/dorgesett/alle/accudepth-trolling-accudepth-plus-stang-snelle-188224-p0000257655

Minus for snelle som riktignok tåler en trøkk men er i overkant tung og klumpete. Pluss for stangen som rett og slett er knallfin. Fyll snella med 0,38mm av denne:

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sene/monofilament/trilene-big-game/berkley-trilene-big-game-clear-600m-dorge-laksefiskerens-absolutte-favoritt-162762-p0000169654

Som alltid, skyll av i ferskvann etter endt tur.

 

Sport Outlet har jeg aldri besøkt, så de kan jeg ikke uttale meg om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Haukefer skrev:

Så om eg forstår deg rett no så bør eg ikkje bruke havstang med fireline til dorging, men heller ei vanlig stang med haspelsnelle? Ok eg kjøper ny stang, kor stor slukvekt bør den beherske? 

Om «havstanga» di er en kastestang, bør den nok kunne dorges med. Men er det en vanlig havfiskestang, blir dorging litt traurig ....  og hva slags snelle sitter på? En «moderne» liten og lett havfiskesnelle bør man kunne dorge med, mens et klassisk beist på 2 kg fylt med dacron funker dårlig .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare skal teste ut dorging litt pent og pyntelig, vil jeg mene at du kan bruke den snella. Sikkert snøre også, om det ikke er altfor tjukt. Men å dorge med en ren havfiskestang, ville jeg ikke forsøkt ( med mindre den er ultra-light, superfølsom osv), for da får du svært dårlig kontakt med det du trekker etter deg av sluk, wobler osv. En kastestang eller en "trolling-stang" egnet for dette, koster ikke mange hundrelappene. feks er trollingstenger nesten komisk billig.

Jeg føler meg forpliktet til å orientere om at jeg, ut i fra andre poster på forumet, har en selvutnevnt status som Scandinavias dårligste sjøørret-dorger, så du må kanskje ta tipsene mine med en klype salt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møresild funker fint til sjøørret det! En fordel med wobler er, som Erik skriver over, at den flyter opp om man må stoppe, manøvrere unna eller på annen måte får en brå fartsreduksjon. Antall bunn-napp kan derfor reduseres. Men om man bare dorger med en stang, bør en sluk være grei å håndtere. Etter sjøørret er det uansett ikke lov å bruke mer enn to stenger (dvs to «kroksett»). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hottentott skrev:

Men drit i wobblere, det eneste du trenger er sølv og blå møresild :)

Mine undersøkelser med ei møresild sluk og en rapala original på hver sin stang viste at wobbleren ga fire ganger så mye sjøørret som sluken.

Dette gjaldt også dorging med Toby sluk og Rapala countdown.

Fire ganger mer sjøørret på wobbleren..

Endret av Aurejeger
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har som hottentott også tatt mye på flue, men har de siste åra dorga mest med båt

Jeg har tatt nesten alle mine ørreter på dette settet fra biltema i den minste størrelsen http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Sluk/Skjesluk/Skjesluk-gjedde-3-stk-2000036000/

Spesielt den blå er giftig.

Jeg foretrekker haspel til denne dorgingen. Det er ofte mye tang og dritt som henger seg på lina, og da er  det greit å bare kaste sluken bakover igjen i stedet for å kjøre den ut når jeg har tatt inn og gjort reint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg bruker stenger 9-10 fot i vektklasse ca 10-35 g og 0.28-0.30 sene.

Det går fint med tynnere, men sena bør være litt robust mot slitasje også. For ørreten så spiller det egentlig ikke så stor rolle, de aller fleste virrer frem og tilbake uten noen særlig lange utras.

Et lite tips med haspel er å ta inn den ytre stanga når du passerer bukter, og kaste innover bukta. når den sveiper bakover, så tar du inn den andre, og gjør det samme med den. slik vekselkaster du innover bukta til du har passer den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.10.2017 at 9.42, erik skrev:

Hei og velkommen til forumet.

Som så mye annet kommer dette mye an på hvor avansert du ønsker å gjøre det. Snekka di er helt fin den, og ferskvannutstyret ditt kan sikkert brukes. Monter en stangholder, begynn med ørretslukene dine og du er i gang. Slipp ut ca 40 meter sene som et utgangspunkt.

Dorging etter sjøørret deler jeg i to varianter. Den strandnære og midtfjords. Sistnevnte gir som oftest de største eksemplarene, men krever i praksis også endel mer utstyr. Ting som ekkolodd, dyprigg og spesialisert dorgestang og -snelle blir fort et tema.

Den strandnære dorgingen handler som regel om mindre sjøørret opp til et par kilo. Du klarer deg fint med det du har, bare følg litt med på sjøkartet så ikke du ender med å sette snekka di på land. :) Vinkle stangen din 90 grader ut fra siden på båten og kjør. Flytende woblere er et greit utgangspunkt, delvis fordi de går fint i vannet og delvis fordi de ikke synker til bunns og setter seg fast når du må bedrive "avanserte manøvrering" for å unngå skjær, andre båter etc. 

For spørsmålet om sena, så er i utgangspunktet svaret "nei". Men hva er det du har på snella di nå?

Hei. Jeg har en dyprigg som jeg ikke har brukt på noen år. Tenkte jeg skulle prøve den igjen. Hvilken type utløser kan du anbefal? Husker at maneter ofte var et problem. Hvor langt bak båten bør man ha wobbler når man dorger med dyprigg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Scotty sin største klyper og er fornøyd med de. 

Lengde bak båten varierer jeg med dypet jeg fisker på. Stort dyp = kort slep. I praksis kjører jeg rundt 30 meter slep på 10 meters dyp, 10 meters slep på 20 meters dyp og 5 meters slep på 30 meters dyp sånn cirka. Dypere enn 30 meter kjører jeg ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ei Lawson Discovery 9" 10-30g med Mitchel Tananger 4000 snelle idag. Fisket med ein Rapala gul og rød wobbler. Prøvde litt ifra land før eg heiv meg i båten for å prøve å dorge litt. Er den stanga dugandes til dorging?

Fikk 1 liten lyr ifra land og 1 grei steikelyr fra båten pluss ett par små paler. Ingen sjøørret idag. Hadde eg godt napp rett før båtplassen (kan stå fisk her) men den glapp. 

20171026_123105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.