Gå til innhold
Fiskersiden

Hva har dere på hendene når dere er på isen ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei en stund siden nå ,)

Hva har dere på hendene når dere fisker på isen ? 

I fjor fisket jeg uten men hadde med meg noen vanter. Det fungerte helt greit siden jeg foretrekker å fiske uten. Husker det var noen kalde dager jeg virkelig ikke hadde mye følelse i fingrene. Da var det nesten for sent å bruke varmeposer :P men jeg må ha noe på hendene når jeg går fra hull til hull.

Jeg vurderer og kjøpe noen som her 100% vanntette som kanskje er noe foret. Trenger ikke være tykke i stoffet for da mister jeg jo mye bevegelighet og følelse. 

Noen som har noen gode tips ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt noen slike, når jeg har fikset i kaldt vær

https://www.xxl.no/chevalier-hood-ws-glove-fleecevott/p/1120366_1_style

De er både vanter og votter. Tror de finnes i billigere varianter også, Chevalier er jo et litt snobbete merke. Problemet er jo at så fort dekker fingrene så mister man mye av fingerspitzengefühl. Vanter er jo også mye dårligere enn votter når det gjelder å holde varmen. Det du også kan gjøre er å kikke litt på neoprene hansker laget for elvepadlere. Har prøvd noen slike men de fungerte ikke for meg. Har egntlig ikke funnet noen fullgod løsning som passer for meg. Så jeg kommer alltid tilbake til vante-vottene som den beste løsningen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fingervanter, og har et par store HH-polvotter i sekken. Polvottene er store nok til å dras over fingervantene for å få igjen varmen når det kniper og neglespretten truer. Jeg har to par fingervanter så jeg kan skifte de hvis det første settet blir våte.

Da jeg konkurransefisket brukte jeg engangshansker (Biltema). Poenget er å ikke bli våt på huden når du (forhåpentligvis) skal ta på flere hundre småabbor i løpet av dagen og ikke har tid til å ta av og på vantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en blå Abu flytedress som har noen kjekke fleecelommer oppe ved brystkassa. Stort sett så pleier det å holde. Blir det ekstra kaldt har jeg et par votter i tillegg. De pleier jeg å lagre på innsiden av flytedressen for da er de varme når jeg trenger de. Det er temmelig mange isfisketurer jeg kun bruker vottene ved transport fra og til bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips gutter. Å til deg @Afre så digga jeg linken din ,)

Ser ingen av dere går for noe som faktisk er vanntett. Men det taler jo kanskje for seg selv. Som jeg skrev bruker ikke jeg noe på hendene. Men deilig å slippe å holde rundt et kaldt isbor når jeg går fra hull til hull. Det er jo nesten vinden som er vår verste fiende å ikke kulden. Men en mix av minusgrader og vind blir en kald kombinasjon vet jeg :P 

Nå gleder jeg meg som et lite barn til at isen legger seg. Jeg synes faktisk isfiske er årets høydepunkt. Så er det noe i det at jeg beveger meg på isen som kanskje ikke holder osv. Det er noe rundt det som trigger meg. Det har vert stille fra meg i det siste på FS men bare vent å se. Kulda tar ikke knekken på meg å jeg vet det er flere stor Abbor som venter på meg :D 

FS burde arrangere en egen fiske dag på isen i vinter. Så folk kan bli kjent og kanskje forveksle noen gamle skrøner historier med hverandre. Erik du har sikkert mange på lur :rolleyes:

Missforstå meg rett gutter jeg har nok av venner. Men ingen av dem liker isfiske. Hvorfor det skjønner jeg ikke. Hører flere klager over kulda osv men det er jo bare å kle på seg. Å til alle dere som aldri har vert ute på isen før. Da burde dere prøve dette. Men ikke glem å kle dere godt på ben og kropp. Om man fryser er det ikke så rart at noen klager over isfiske. Jeg har støvler som tåler 40 - å en hel flytedress fra Westin som er helt rå. Den er faktisk på tilbud nå. https://www.skittfiske.no/avdelinger/bekledning/dresser/flyte--og-varmedresser/westin/westin-w4-flytedress-jetset-lime-en393-50-newton-oppdrift-146289-p0000130033

Ble kanskje mye å lese det der  ,)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker korte/ avklipte fingervanter i ull. Det er for min del utelukket å bruke annet materiale enn ull til dette. I tillegg har jeg polvotter hvis jeg skulle begynne å fryse. Vi gjeddemeitere fisker som regel fra soloppgang til solnedgang og da er komfort på isen av største betydning. Andre godsaker på isen kan være meitestol, skikkelig pulk. grill, motorbor, vindskjerm/isfisketelt, gassovn etc. I cant wait.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, don don skrev:

Jeg bruker korte/ avklipte fingervanter i ull. Det er for min del utelukket å bruke annet materiale enn ull til dette. I tillegg har jeg polvotter hvis jeg skulle begynne å fryse. Vi gjeddemeitere fisker som regel fra soloppgang til solnedgang og da er komfort på isen av største betydning. Andre godsaker på isen kan være meitestol, skikkelig pulk. grill, motorbor, vindskjerm/isfisketelt, gassovn etc. I cant wait.

Vurderer faktisk ny dypere pulk i år. Den jeg brukte i fjor ble bare tull. Stol hørtes også behagelig ut men jeg flyr så mye rundt så det får holde med pilkedunk inntil videre. Har vurdert telt faktisk men det blir vel mye mas ? 

Jeg gir meg ikke selv tid til å spise. Så det blir dårlig med grilling. Jeg må få lurt med meg kona så har hu noe å drive på med ,)

Det er mange fine gadgets du nevner der @don don   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, don don skrev:

Jeg bruker korte/ avklipte fingervanter i ull. Det er for min del utelukket å bruke annet materiale enn ull til dette. I tillegg har jeg polvotter hvis jeg skulle begynne å fryse. Vi gjeddemeitere fisker som regel fra soloppgang til solnedgang og da er komfort på isen av største betydning. Andre godsaker på isen kan være meitestol, skikkelig pulk. grill, motorbor, vindskjerm/isfisketelt, gassovn etc. I cant wait.

Kanskje en liten digrasjon. Men under en høstlig natt-fisketur, prøvde jeg noen vanter strikket av ganske grovt garn. Så ullvantene var loddene og "ulne" Disse var et mareritt å bruke da woblerene konstant hektet seg opp i vantene og ble sittende. Det var nesten som disse vantene tiltrakk seg krokene som magneter

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Afre skrev:

Kanskje en liten digrasjon. Men under en høstlig natt-fisketur, prøvde jeg noen vanter strikket av ganske grovt garn. Så ullvantene var loddene og "ulne" Disse var et mareritt å bruke da woblerene konstant hektet seg opp i vantene og ble sittende. Det var nesten som disse vantene tiltrakk seg krokene som magneter

Revenge-of-the-Sharks-e1343139609487.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.11.2017 at 14.24, Rage skrev:

Jeg har brukt Sealskinz helt vanntette hansker og det fungerte ikke i det hele tatt for meg. De var iskalde.. Forøvrig så bruker jeg fingervanter som er relativt tykke, og tynne enkle vanter. Det er jo aldri så kaldt lenger at det er noe krise.

Som du er inne på er det jo nesten håpløst å fiske med noe på hendene. Men greit å ha med seg noen varianter. Blir fort kaldt om man ikke har pulk med å må bære på alt sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mye er prøvd her ser jeg. Fingervanter kan du bare glemme, skal de bli varme nok så blir de alt for tykke til at du får gjort noe. Men det er en ting som fungerer bra, det er ullvotter. De må være litt store så de er lette å ta av og lette å ta på. Hvis du kjøper sånne votteklips som ungene bruker, og fester i jakkeermet og vottene, så er det raskt å ta de av når du skal gjøre noe, og ta de på når du er ferdig (ordne utstyr, skifte agn o.l). Ullvottene gjør at du er varm på hendene i utgangspunktet, og da tåler du noen minutter uten votter nå og da. ei lita fille eller lignende i jakkelomma til å tørke seg med om man blir våt på fingrene hjelper også, du fryser mye fortere om du er våt på hendene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cannonbang skrev:

Hei

Mye er prøvd her ser jeg. Fingervanter kan du bare glemme, skal de bli varme nok så blir de alt for tykke til at du får gjort noe. Men det er en ting som fungerer bra, det er ullvotter. De må være litt store så de er lette å ta av og lette å ta på. Hvis du kjøper sånne votteklips som ungene bruker, og fester i jakkeermet og vottene, så er det raskt å ta de av når du skal gjøre noe, og ta de på når du er ferdig (ordne utstyr, skifte agn o.l). Ullvottene gjør at du er varm på hendene i utgangspunktet, og da tåler du noen minutter uten votter nå og da. ei lita fille eller lignende i jakkelomma til å tørke seg med om man blir våt på fingrene hjelper også, du fryser mye fortere om du er våt på hendene

Ja man må jo ha med seg noe til å ha på hendene. Selv om man ikke fisker med dem hele tiden. Som du sier kommer et lite håndkle godt med om man fisker Gjedde. Greit å få tørket av slim og vann når fisken settes ut igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nordiskfritid.no/products/handvarmer

http://www.nordiskfritid.no/products/handvarmer-kull-til-handvarmer

En sånn  i hver lomme når det er skikkelig kaldt er gull. Fisker jeg med mormysjka har jeg ikke noe på hendene og da hender det jeg stikker dem i ermet på jakka så de ligger mot blodårene i håndledd. Det varmer faktisk opp hendene.

Et annet triks er jo å se litt på materialene i stikkene man bruker når det er kaldt. Plastikk stikker leder kulde mere enn ei stikke av isopor feks . Så lime enten foam eller tynn isopor på håndtak til stikka hjelper også endel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rage skrev:

Når det er skikkelig kaldt eller at jeg skal trekke pulken langt, så bruker jeg disse forøvrig:

https://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=118026

 

De falt i min smak må jeg si. Er de store eller små i størrelsen ? 

Har små hender å bruker 9 i arbeidshansker om det sier deg no :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fisker jeg ikke på isen, men det hender jeg smyger meg ut om vinteren etter sjøørret her på Sørlandet. Da er det superundertøy + ullgenser med lang arm og tommelhull som gjelder slik at man har dekt hendene nesten helt pluss at det fortsatt er bare fingre. Holder for det aller meste, men ikke så ofte jeg jeg er ute i veldig mange blå grader da. Etpar gode polvotter i sekken til pausene da det trengs litt ekstra for å få igjen varmen.

 

Men, selve tipset er fra en kamerat, men som for meg fortsatt er uprøvd. Så jeg kan ikke gå helt god for det, men i teorien er det jo suverent: Deilige passe tjukke ullvanter innerst og engangs plasthansker (tollerhansker om du vil) uttapå. Husk å ha litt romslige plasthansker. Han påstår at det er overlegent bra. Vindtett, vanntett og varmt - og samtidig så godt som full bevegelse i fingrene. Verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt engangshansker utenpå andre hansker. Ble varmt til å begynne med men etterhvert så ble det veldig kaldt. Tror det ble for trangt og at blodsirkulasjonen ble hemmet.

Ellers så har jeg to par tynne hansker i fleece som jeg bytter på. Fungerer helt fint om man ikke blir for våt.

Når jeg fisker i fjæra eller i båt vinterstid har jeg et par skikkelige arbeidshansker som er vanntett til håndtering av fisk. Dette har jeg brukt i mer en 10 år. Fåes på det lokale felleskjøpet og hives når de begynner å lukte for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.11.2017 at 17.03, BAN skrev:

Har brukt engangshansker utenpå andre hansker. Ble varmt til å begynne med men etterhvert så ble det veldig kaldt. Tror det ble for trangt og at blodsirkulasjonen ble hemmet.

 

Er nok et vesentlig poeng å ha romslige plasthansker ja - er jo lufta i hansken under som isolerer. Og er det så trangt at blodsirkulasjonen stopper har man jo tapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 29.10.2017 at 19.50, Bonavar skrev:

Hei en stund siden nå ,)

Hva har dere på hendene når dere fisker på isen ? 

I fjor fisket jeg uten men hadde med meg noen vanter. Det fungerte helt greit siden jeg foretrekker å fiske uten. Husker det var noen kalde dager jeg virkelig ikke hadde mye følelse i fingrene. Da var det nesten for sent å bruke varmeposer :P men jeg må ha noe på hendene når jeg går fra hull til hull.

Jeg vurderer og kjøpe noen som her 100% vanntette som kanskje er noe foret. Trenger ikke være tykke i stoffet for da mister jeg jo mye bevegelighet og følelse. 

Noen som har noen gode tips ?? 

Hei :) jeg bruker bare håndleddsvarmere jeg. Jeg er varm av meg og de holder i massevis for meg. 

Sjelden jeg fryser på henda under isfiske. Har brukt håndleddsvarmere i temperaturer ned mot -32. Men man blir jo kald på fingra når man sjekker pilkestikkene og skal holde hullene helt isfrie. Så  jeg har alltid et par gode votter som tåler -30 med meg på innerlomma i jakka :) 

Endret av Hunndøling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.