Gå til innhold
Fiskersiden

Rømt Kveite fra oppdrett, matfisk?


Haukefer
 Share

Recommended Posts

Et øyeblikk siden, Martin Lopez skrev:

Hm. Selv om disse har rømt , er minstemålet for kveite fortsatt 80 cm... noe en kveite på 1,5 kg ikke når  (maksmål 2 meter) 

Kveite er kveite ...

 

Du har helt rett i dette, men ofte ved store rømninger som dette blir det ofte gjort lokale untak på reglene for en kort periode. Om det er blitt gjort i dette tilfellet vet jeg ikke. Men det kunne vært morsomt om noen vet noe mer om denne saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Afre skrev:

Du har helt rett i dette, men ofte ved store rømninger som dette blir det ofte gjort lokale untak på reglene for en kort periode. Om det er blitt gjort i dette tilfellet vet jeg ikke. Men det kunne vært morsomt om noen vet noe mer om denne saken

Et kjapt søk på Fiskeridirektoratet og Fylkesmannen i Hordaland, tilsier at det ikke er gitt noe unntak så langt. Den intereserte bør nok følge med på Fylkesmannens hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres på en sak. Hvor er alle disse "miljø"fantastene nå i denne saken? du vet, de som roper og brøler hver gang en laks rømmer. De er stort sett på hugget innen den første timen etter en rømningsnyhet? kan det ha seg slik at de egentlig ikke bryr seg katta i miljøet? Men bare bryr seg om laksen de skal fange i elva påløpende sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Audiosan skrev:

Jeg undres på en sak. Hvor er alle disse "miljø"fantastene nå i denne saken? du vet, de som roper og brøler hver gang en laks rømmer. De er stort sett på hugget innen den første timen etter en rømningsnyhet? kan det ha seg slik at de egentlig ikke bryr seg katta i miljøet? Men bare bryr seg om laksen de skal fange i elva påløpende sommer?

Den tanken slo meg og. Har nærmest lest om jubel pga kveite bestanden tar seg opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, måtte ha abonnement der ja :P Her er vertfall eit utklipp :

– Det er jo ei grense for kor små kveitene kan vera før det vert lovleg å driva fangst på dei. Her er grensa 80 centimeter. Når det gjeld kveitene som rømde så vil dei vera rundt 30–40 cm. Følgeleg skal det ikkje drivast fangst på dei. Skulle det vera noko som fekk ei av desse kveitene opp i båten vil det vera fint om dei melder frå om dette etter at dei har sett fisken uti att, seier Kvamme

Upløgd mark

Kvamme seier vidare at kveite på rømmen er eit heller nytt fenomen.

– Det vil seia at det er forska lite på det. Mellom anna veit me lite om den rømde kveita vert verande i området nær anlegget ho rømde frå eller om ho spreier seg over større område. Dette er mellom dei spørsmåla me håpar å få svar på etter denne rømminga frå anlegget ved Folderøyhamn. I det heile er me usikre på konsekvensane av ei slik rømming, seier Kvamme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvem denne Kvamme er men at det finnes lite kunskap om rømminger av kveite skyldes utelukkende at det ikke finnes vilje til å forske på det. Det er mange år siden de første rømmingene.

Å slippe ut fangede individer er faunakriminalitet så det frarådes selv om det finnes en lignende fisk i havet som det er en 80 centimetersregel på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.11.2017 at 18.47, Audiosan skrev:

Jeg undres på en sak. Hvor er alle disse "miljø"fantastene nå i denne saken? du vet, de som roper og brøler hver gang en laks rømmer. De er stort sett på hugget innen den første timen etter en rømningsnyhet? kan det ha seg slik at de egentlig ikke bryr seg katta i miljøet? Men bare bryr seg om laksen de skal fange i elva påløpende sommer?

Nå syntes jeg du er dirkte umoden og barsnlig i måten du diskuterer på. ALL rømming av oppdrettfisk har konsekvenser. Det er bare at problemene med rømt laks er mye bedre dokumentert enn annen rømt oppdrettfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo interessante opplysninger:

Lite tyder heldigvis på at rømmingen vil få noen alvorlige konsekvenser for miljøet. Seniorforsker Birgitta Norberg på Havforskningsinstituttet sier oppdrettskveiten har gode forutsetninger for å klare seg.

– Dette er fisk som stammer fra første generasjons oppdrettsfisk. De er nærmere villfisk genetisk enn det oppdrettslaks er. Derfor er ikke en slik kveiterømming like alvorlig som en lakserømming ville vært, sier hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får stole på Birgitta her. De kveitene jeg har hatt med å gjøre har vært mer ulik sine ville slektninger en det oppdrettslaksen er.

Største problemet jeg kunne se med de kveitene jeg er vant til er at hannene er kjønnsmoden på 4-5 kg og hunnene på 7-8 kg. Dette er ikke en egenskap vi ønsker på havets dronning. Pigmenteringen er også helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.11.2017 at 7.21, Haukefer skrev:

Hei. 

Såg igår at der er rømt 50.000 stk Kveite fra eit oppdrettsanlegg rett bortforbi der eg bur. Størrelsen er på 1.5 kg, er dette matfisk eller er den rett og slett for liten? http://ilaks.no/50-000-kveite-pa-rommen/

Minstemål på kveite er 80 cm, men eg veit ikkje korleis det er i forhold til rømt oppdrettsfisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎03‎.‎11‎.‎2017 at 16.02, BAN skrev:

Vi får stole på Birgitta her. De kveitene jeg har hatt med å gjøre har vært mer ulik sine ville slektninger en det oppdrettslaksen er.

Største problemet jeg kunne se med de kveitene jeg er vant til er at hannene er kjønnsmoden på 4-5 kg og hunnene på 7-8 kg. Dette er ikke en egenskap vi ønsker på havets dronning. Pigmenteringen er også helt feil.

pigmenteringen vil endre seg over tid avhengig av hvilket miljø disse kveitene ferdes i. Men lavere alder på kjønnsmodning er uønsket, der er vi enige. Men for øvrig har nok Birgitta Norberg rett, og at de er nærmere villfisk enn o-laks gjør jo dette lite bekymringsverdig.. Et annet poeng som jeg enda ikke har sett nevnt er at det skal MYE mer til for at en rømming av ren saltvannsfisk skal ha negative effekter som rømming av for eksempel laks, der bestandene er definert av en elv, som jo er et slags lukket system. Vanskelig å se for seg alvorlig genetisk forurensing av dette. Å kalle det miljøkriminalitet blir uansett en grov overdrivelse. Tross alt handler dette om en art som allerede finnes i det aktuelle økosystemet.

Og et aspekt til; i den grad kveita er en nær truet art i vår sørligere landsdeler, som en konsekvens av et hemningsløst overfiske opp gjennom historien og muligens klimaendringer i nyere tid, burde vi jo ønske denne rømmingen velkommen! Det er jo generelt slik at jo mer truet en art er jo mer villige bør man være til å se gjennom fingrene med "genetisk flisespikkeri". Arten er tross alt viktigere enn den lokale bestanden. Det er vel knapt noen som tenker lokale bestander når man flytter geparder fra Namibia til Tanzania for eksempel, for å redde en utrydningstruet art. Unntaket er villaks der man synes å bli stadig mer opphengt i stedegenhet jo mer truet villaksen blir... Er ikke så helt sikker på om dette er den klokeste strategien på sikt, hvis målet er å redde villaksen... (?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.