Gå til innhold
Fiskersiden

Daiwa Lexa 400


Vidario
 Share

Recommended Posts

Hei

I min iver kjøpte jeg for et par år siden en Daiwa Lexa 400 på en USA tur, og trodde det var en egnet snelle til sjøfiske.

Men tro skal man nok ikke gjøre på den måten, og jeg er nok fortsatt usikker på om jeg trenger denne snella.

Har hatt den i sjø en gang, men synes dene var tung å kaste med.Kan hende jeg brukte feil stang, brukte en kort triggerstang fra BFT.

Vet den er velegnet til gjedefiske, men det driver jeg ikke med.

Om noen kan gi meg gode råde om egnet bruk i sjø før den snella så setter jeg pris på det.

Hvis ikke havner den på forbrukerforum og finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh. :D

Jeg fisker nesten utelukkende fra båt etter de artene, så jeg bruker mye kortere stenger enn de fleste som fisker fra land. (Tenk gjeddestenger på 7-8’) Så her bør nok noen andre komme på banen.

De siste årene har jeg brukt en Lawson som har gått ut av produksjon. Siden snellefestet begynte å snurre på stangemnet på siste tur, ser det ut til at jeg nå er på vei over til en Swartzonker Black Series for dette fisket, siden jeg kombinerer stang/ snelle med det tyngre gjeddefisket. Jeg bruker også ganske billige stenger her, rett og slett fordi de har lett for å få mye juling med tilsvarende kort levetid. Inn og ut av bod/båt/bil/fly etc samt at jeg er klønete, krever sitt. Men som sagt er jeg nok litt uvanlig på stangvalget til dette fisket. :) De fleste vil nok se på stenger rundt 9-11`.

 

Ellers kommer det en artikkel om Lexa-stang på en viss blogg i ettermiddag. Riktignok haspel, men de finnes som spinn også.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Ehhh. :D

Jeg fisker nesten utelukkende fra båt etter de artene, så jeg bruker mye kortere stenger enn de fleste som fisker fra land. (Tenk gjeddestenger på 7-8’) Så her bør nok noen andre komme på banen.

De siste årene har jeg brukt en Lawson som har gått ut av produksjon. Siden snellefestet begynte å snurre på stangemnet på siste tur, ser det ut til at jeg nå er på vei over til en Swartzonker Black Series for dette fisket, siden jeg kombinerer stang/ snelle med det tyngre gjeddefisket. Jeg bruker også ganske billige stenger her, rett og slett fordi de har lett for å få mye juling med tilsvarende kort levetid. Inn og ut av bod/båt/bil/fly etc samt at jeg er klønete, krever sitt. Men som sagt er jeg nok litt uvanlig på stangvalget til dette fisket. :) De fleste vil nok se på stenger rundt 9-11`.

 

Ellers kommer det en artikkel om Lexa-stang på en viss blogg i ettermiddag. Riktignok haspel, men de finnes som spinn også.

Fra båt, dvs pilking/jigging er jeg også fan av kortere stenger ca 6'' er fint synes jeg. Men da bruker jeg lettere havfiskesneller, feks har jeg en aldeles herlig Poseidon 400 som veier kun 460gr.

Daiwa Lexa ser jeg for meg som ei kastestang, og da er jeg med å at stenger på 10'' +/- er velegnet. Utvalget der er jo enormt. Siden jeg deler litt av dine kløne-fiber, er nok ei rimelig stang rett til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vidario skrev:

Fra båt, dvs pilking/jigging er jeg også fan av kortere stenger ca 6'' er fint synes jeg. Men da bruker jeg lettere havfiskesneller, feks har jeg en aldeles herlig Poseidon 400 som veier kun 460gr.

Daiwa Lexa ser jeg for meg som ei kastestang, og da er jeg med å at stenger på 10'' +/- er velegnet. Utvalget der er jo enormt. Siden jeg deler litt av dine kløne-fiber, er nok ei rimelig stang rett til mitt bruk.

Jeg snakker om kasting - fra båt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, erik skrev:

Jeg snakker om kasting - fra båt. ;)

He, he - da er jeg med. Skal til lofoten å fiske storsei neste sommer, og skal ha ei ny stang til det. Kan hende Daiwa'en passer da. Tenkte mere på haspel-kombo egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎10‎.‎11‎.‎2017 at 13.20, erik skrev:

Sitter også å planlegger et besøk i de traktene til sommeren. Bare koselig å dra båten 4000km for å fiske litt. :D

jeg er så makelig at jeg velger Nordic sea angling og fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.