Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags fortom fluefiske?


LeifHenrik
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Begynte med fluefiske for et par år siden, ikke veldig aktiv sådan. Men synes det er gøy når jeg først er ute. Har to stenger, en klasse #5 som jeg stort sett bruker innenlands og en #7 som jeg bruker i sjøen. 

Tenkte meg ut i helgen igjen, for å prøve lykken i sjøen. Målet er SØ :) 

Det jeg lurer på er hva slags fortom dere ville valgt? Har en Greys GR70 stang #7 med Guideline Coastal intermediate #8 snøre. Fortom er jeg veldig usikker, men flyte gjør det. Fluene jeg har er relativt lette, så de blir stort sett dratt maks 30cm under overflaten. Ville gjerne fått de til å gå noe dypere. Hva slags fortom ville dere valgt? Ville dere også/evt. fortynget fluene noe? Er veldig dårlig på dette, så fint om du sier din mening om hvordan de siste 3m burde sett ut i mitt tilfelle. 

Takker for svar. 

 

Hilsen Amatør :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanskelig å få fluene dypere med bare å bytte fortom. Selv om hovedsnøret vil synke litt så er fluene så lette og har for stor motstand til å følge etter. Du må nok satse på fortyngede fluer.

Spørsmålet er om det har noen hensikt å få fluene ned på dypere vann på denne tiden av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som ban sier, har det noen hensikt? Jeg har fisket en god del sjøørret, og som regel så tar de helt i vannskorpa. Du kan bruke en synkende braid, den vil gå noe dypere, men jeg ville i ditt tilfelle ha fisket med lina og vanlig fortom. Hvis du ikke får noe, så er det sannsynligvis fordi det ikke er fisk der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har intermediat snøre så burde det vera godt nok, dersom du vil ha fluene til å gå djupare så kjøp eit synkesnøre. Ved sjøaurefiske så fiskar du jo med veldig raske inntrekk så derfor går floga høt i vatnet.

Elles så høyr på tidlegare innlegg. 0-30 cm er godt nok for sjøaure. Med intermediat snøre ville eg gått for vanleg monofortom på 10-12 fot, tapert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ingen andre som er glad i synk 3-6? Nå for tiden så liger jeg at fluene går dypt, fisken holder seg litt dypere på bedre temperert vann enn i det kalde overflate vannet.

Og ang fortom, så er det fluorcarbon som gjelder, da går flua litt dypere. Men halvparten av fluene jeg bruker er fortynga. Og kan heller ikke huske siste jeg fiska med noe "lettere" enn synk3 hvis ikke det har vært reint flytesnøre

Fortomme hadde jeg gjerne tatt 1m 0.55, 50cm 0.45. 50cm 0.35 så til slutt 1m med 0.25. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

fluorkarbon har vel minst fire egenskaper som gjør den bedre egnet som fortom enn vanlig nylon til slikt fiske; større tetthet gjør at fortommen synker raskere, den er mindre synlig noe som gjør det lettere å trigge spooky fisk, fluorkarbon er mer slitesterk enn nylon, og til slutt er det mindre strekk i fluorkarbon, noe som øker krokingssjansene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.