Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan unngå at småtorsk eller annen fisk sluker hele agnet.


Joppe86
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Etter å ha dengt sluk i flere uker uten å ha fått noe annet enn makrell pluss en eller annen SØ i Oslofjorden, ville jeg prøve meg på "kystmeite" for å se om jeg kunne lokke andre arter på kroken. 
Strategien var like enkel som undertegnede: Paternoster med noen selvlysende greier på + reker.

Dette har fungert over all forventning og jeg har siden fått plenty med både Torsk, Sei, Lyr og andre mer underfundige skapninger som denne lille krabaten: (Er det forresten noen som vet navnet på denne arten?) 20171105_120639.thumb.jpg.f0233531309d4f30b56be52f6e7ee744.jpg

Men det har oppstått ett problem spesielt med Torsken. Som mange av dere sikkert er klar over, hersker det ett minstemål på denne arten som er på 40 cm. I prinsippet så skal all Torsk som er mindre enn dette slippes ut igjen.
Det er her, jeg sliter. Ca. 90% av all den torsken jeg har fått har "slukt" kork og agn ned i magesekken, dette gjelder også torsk som er langt under minstemålet. Det er trist å måtte ta liv av liten torsk for å få ut kroken av magesekken, i tillegg er dette som regel en skikkelig grisete prosess. 

Hva kan jeg gjøre for å minimalisere risken for at dette skjer igjen? Større kroker? 

Hjelp mottas med takk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Er muligens litt overkill i Oslofjorden, men for å unngå at småfisk spiser agnet, så bruker jeg småfisken til agn...dvs en hel småsei. Men så er jeg ute etter kveita (og en dag skal jeg få den også!!!

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.