Gå til innhold
Fiskersiden

Vansjø 24.10.17


erik
 Share

Recommended Posts

For første gang på noen tiår, har jeg ikke fisket i Vansjø i år. Det vil si, frem til Dag R luftet ideen om en høsttur.

 
Høst. Det er som regel synonymt med døende natur, mørke, tåke, regn, vind og mer eller mindre avkjølte kroppsdeler. Egentlig mest nitrist. Desto nærmere vinter det blir, desto værre blir det. Men som småbarnsfar må fisking bedrives når kalenderen tillater det, ikke nødvendigvis når fiskingen i seg selv er på sitt beste. Siden Dag også sliter med tidsklemma, får det bare bli som det blir. En dårlig dag på fisketur er uansett bedre enn en bra dag på jobb. Eller? Innimellom blir jeg litt i tvil.
 
Jeg tok 07.53-toget fra Høvik til Son for å møte Dag. I det jeg går av toget i Son, slår tanken meg at dette kan bli en av de «Eller?»-dagene. Det er kaldt, skikkelig surt. Riktignok plussgrader, men så få av de at de knapt er verdt å nevne. Det regner og vinden pisker det iskalde regnet rett i fleisen på meg der jeg står og venter på Dag som selvfølgelig sitter i kø og er forsinket. 
 
40 kalde og våte minutter senere kommer Dag med hans Pioner 14 Active på slep. Innen han kommer har jeg rukket å kle på meg alt jeg har med av klær, men er fortsatt småfrossen. Dette lover ikke godt.
 
mobil%2B1.JPG
På kjøretøyet skal storfolk kjennes.
Vi stoppet innom CirkleK ved Mosseporten så undertegnede fikk kjøpt litt proviant for dagen, og så bar det til båtrampen rett ved broen over til Dillingøya og ut i båten. Du ser vel at Dag virkelig koser seg her?
mobil%2B2.JPG
Det er så godt med frisk luft!
Første stopp var en liten fordypning rett nord for brua over til Dillingøya. Her står det nesten alltid agnfisk og noen små gjørs. Plassen er "bænkers" som man sier på sportsfiskespråket. På bildet over bruker Dag sin rekkemonterte ekkoloddgiver og vertikalfisker på smågjørs som står og trykker mot bunnen i fordypningen hvor det er 5-6 meter dypt kontra de normale 3-4 meterne rundt i dette området. Han hadde flere gjørs etter jiggen også, men ingen som klarte å manne seg opp nok til å bite skikkelig. Plenty med vind gjorde også vertikalfisket vanskelig, så vi gikk raskt over til spinnfiske.

Fisket i dag var som forventet tregt, og en stund ble jeg litt bekymret for at min bråkjekke lovnad om gjørs skulle gå på en smell. Selv om fisket var tregt, var vi heldigvis stadig borti fisk, men det ble mest stang ut og ingen fisk i båten. Så kom dagens mål.
IMG_8057.JPG
Endelig.
Den lille gjørsen ble etterfulgt av endel abbor, ikke de helt store men uansett morsomt for to småkalde og våte karer.
IMG_8059.JPG
Abbor på Stanley
 
IMG_8061.JPG
Abbor på navnløs dropshot-jigg.
Vi fikk ikke Vansjøs Grand Slam, det vil si abbor, gjedde og gjørs. Vi var veldig nære dog, jeg mistet to gjedder ved båtripa i løpet av dagen og dag mistet en bedre gjedde som tok med seg krepsejiggen hans på veien. 

Den observante leser ser kanskje at både Dag og jeg har nye hodeplagg? Capsene er fra hatstore.no som også har broderte logoen vår på. Neppe det billigste alternativet, men resultatet ble veldig bra.
IMG_8063.JPG
Kvalitetscaps med kvalitetslogo.
Logoen pryder etterhvert også endel andre plagg, så teambekledningen vår har fått et solid løft i 2018. Dette er det Focus Print på Hønefoss som har fikset for oss, og de anbefaler vi varmt for kvaliteten er god, prisene fornuftige og servicen upåklagelig.
IMG_8062.JPG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dere mangler bare å få logoen tatovert på rumpa nå.

Hyggelig med en fangstrapport, erik. At det er surt ute på vannet nå kan også jeg bekrefte, jeg tok en runde med båten utenfor horten nå i går, og det beit godt i kinna selv om det ikke var minusgrader. Etterpå tok jeg den opp for vinteren, nå holder det for i år. Du stiller vel muligens med ny farkost neste år?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. 

Joda, det blir ny båt for 2018. Jeg har ikke kommet noe lengre med tanke på valg av motor, men båten er bestilt. Jeg har en tatovering fra før, ikke logoen men det får holde. :D

Tidsklemma er lei, særlig når vi endte med både ny bolig og nytt familiemedlem i løpet av kort tid. I all ærlighets navn ble det i overkant mye på en gang her ett års tid. Men det begynner å stabilisere seg litt nå så jeg går 2018 i møte med nogenlunde godt mot. Jeg har aldri fisket så lite som i 2017.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Fikk vite i dag at Dag Christer i teamet har bestilt identisk båt han også. Så da blir det to slike i Norge i 2018, og begge i Team C. Det er litt artig. :) 

Bruken blir nok som for alle andre båter jeg har hatt, dvs alt fra Vansjø via Vänern til Vestfjorden. Med værforbehold går nok det akkurat like bra som med de andre båtene jeg har hatt. Ser ut til at den får kjørt seg i Lofoten allerede sommeren 2018 hvis familiens ferieplaner blir som antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎19‎.‎11‎.‎2017 at 20.39, erik skrev:

Tidsklemma er lei, særlig når vi endte med både ny bolig og nytt familiemedlem i løpet av kort tid. I all ærlighets navn ble det i overkant mye på en gang her ett års tid. Men det begynner å stabilisere seg litt nå så jeg går 2018 i møte med nogenlunde godt mot. Jeg har aldri fisket så lite som i 2017.

 

Her fikk jeg litt assosiasjoner til filmen Notting Hill, og scenen med middagsselskapet der de kappes om hvem som har der verst. Filmstjerna forsøker å kuppe tittelen, men blir "avslørt" ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, jeg har ingen grunn til å klage. At man har vært heldig nok til å både få et par unger (med en og samme kone) og har råd til tomannsbolig i Bærum og ny båt er ingen verdens ting å klage over. Jeg er en privilegert mann og særdeles fornøyd med det jeg har. At det går ut over min egen selvrealisering en periode er definisjonen på et luksusproblem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.