Gå til innhold
Fiskersiden

Røyefiske i Oslomarka, høsten 2017


Bjørn Rønning Fjærli
 Share

Recommended Posts

Heisann! Jeg fikk mye pilkeutstyr til jul for et år siden, og er gira på å få litt røye denne sesongen. Har ikke fiska røye noe særlig før, så har et par spørsmål. For det første, har dere tips til vann og fiskeplasser? Når omtrent tror dere isen er tykk nok til å dra ut på varpene og pilke? Er det blitt for sent til å ta røya fra land med vanlig haspelstang nå? Og til slutt: Er det noen som planlegger isfisketurer i desember og kunne tenke seg en ekstra turdeltaker? 

På forhånd takk, hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.11.2017 at 13.09, Bjørn Rønning Fjærli skrev:

Heisann! Jeg fikk mye pilkeutstyr til jul for et år siden, og er gira på å få litt røye denne sesongen. Har ikke fiska røye noe særlig før, så har et par spørsmål. For det første, har dere tips til vann og fiskeplasser? Når omtrent tror dere isen er tykk nok til å dra ut på varpene og pilke? Er det blitt for sent til å ta røya fra land med vanlig haspelstang nå? Og til slutt: Er det noen som planlegger isfisketurer i desember og kunne tenke seg en ekstra turdeltaker? 

På forhånd takk, hilsen Bjørn

Når det gjelder røye er det en del hemmelighetskremmeri. Jeg kan lite om plasser selv, men få tak i kartboken til ofa. Der finner du info om hvilke vann som har røye og røyevarp. Det er en veldig hot periode nå når isen nettopp har lagt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎11‎.‎2017 at 13.09, Bjørn Rønning Fjærli skrev:

Heisann! Jeg fikk mye pilkeutstyr til jul for et år siden, og er gira på å få litt røye denne sesongen. Har ikke fiska røye noe særlig før, så har et par spørsmål. For det første, har dere tips til vann og fiskeplasser? Når omtrent tror dere isen er tykk nok til å dra ut på varpene og pilke? Er det blitt for sent til å ta røya fra land med vanlig haspelstang nå? Og til slutt: Er det noen som planlegger isfisketurer i desember og kunne tenke seg en ekstra turdeltaker? 

På forhånd takk, hilsen Bjørn

Jeg tror sesongen for fiske fra land er over, ja. Det "lavest-liggende" av de kjente røyevanna i marka er vel Øyungen, og der er det meldt godt med kuldegrader fremover. Ofa melder om gangbar is høyt i marka. Jeg tror det bare er snakk om dager før den en gangbar de fleste steder. Her er bilde fra Bjørnsjøen, der ville jeg ventet litt ... https://www.skiforeningen.no/utimarka/webkamera/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFA har tidligere hatt en oversikt over røyevarp på sine nettsider. Jeg fant den ikke igjen nå men søker du litt mer målrettet og tålmodig enn mine 2 minutter så finner du sikkert tilbake til informasjonen.

Min begrensede erfaring tilsier at langstang er på sitt beste akkurat når det begynner å bli umulig å fiske med langstang. Dvs desto nærmere islegging desto bedre. Tilsvarende er røyefisket på isen best akkurat etter islegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.