Gå til innhold
Fiskersiden

"Miljøvennlig" laks/ørret i butikken?


piddien
 Share

Recommended Posts

Jeg liker røkt ørret og laks, men jo mer jeg leser om miljøproblemene knyttet til oppdrett jo mindre får jeg lyst til å kjøpe oppdrettsfisk. I det siste har jeg fått med meg at det finnes oppdrettsselskaper som prøver å begrense miljøproblemene, f.eks. ved å la smolten vokse seg større i landbaserte anlegg før man setter den ut i mærder i sjøen.  Kan man vite noe om hvilket oppdrettsfirma fisken kommer fra når man kjøper fisk i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et begrenset utvalg økologisk laks i butikkene. Dette er fisk som skal ha en mindre intensiv oppvekst. De økolaksene jeg har vært borti har kommet fra selskaper som i hovedsak driver "normalt" men som også kjører nisjeprodukter.

Butikkene kan sjekke hvor fisken kommer fra da all laks blir sporet i alle ledd.

Det finnes allerede oppdrettere i andre land som forsøker seg på en mindre miljøbelastende arbeidsmåte. Det vil nok bli flere etterhvert og vi bør da være oppmerksom på dette når vi får et valg i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant til slutt økologisk røkelaks av merket Lofoten på Meny Kleppestø, men må si at jeg ble litt skuffet: Den var smakløs og feit sammenlignet med min favoritt blant røkt laksefisk (røkt ørret fra Sotra Seafood), og den kostet ca 50% mer. Jeg får lete videre etter økologisk røkt ørret. Hvis noen vet om en butikk i Bergensområdet som selger det så må de gjerne tipse meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.