Gå til innhold
Fiskersiden

Torskerogn


mffisker
 Share

Recommended Posts

Hei og hå!

 

Er relativt ny når det kommer til havfiske/torskefiske, men har gått til innkjøp av havfiskestang osv nå. Har vært med på et par tre turer i fjor men ikke mer enn det. Bedriver litt smått med stangfiske. 

Jeg er veldig tidlig ute å snakke om torskefiske, men greit å forberede seg til torskefiske 2018.

Da er ELSKER torskerogn, er det dette som pirrer meg mest mtp torskefiske til vinteren. Men det jeg lurer på er at jeg har hørt mange snakker om "dårlig" torskerogn, at den er "gøtet" osv. Men hvordan ser man evt. at en torskerogn er dårlig? Vil liksom ikke koke opp en dårlig rogn og sitte på ramma i dagesvis..

Siste spm; har dere spesielle teknikker for å sløye fiske for å ikke ødelegge rognen? evt. spesiell type kniv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du trenger ikke å bekymre deg så mye for dette mtp hvor spiselig rogna er. Med grøtete rogn menes rogn fra fisk som er kommet i gytemodus, da er rognsekken som binder den sammen oppløst, og rognkorna blir som en "grøt". Dette er ikke farlig å spise på noen måte. Så lenge rogna er noenlunde fersk så er det bare å nyte. Den kjennetegnes gjerne med blanke prikker, jo mere utgytt den er jo flere av disse blanke prikkene

Ang sløying så er det bare å være litt forsiktig, ikke kutte dypt og "legge"kniven så den kutter rett under skinnet. Om du kutter litt i rogna, så pakk den inn i et stykke aluminiumsfolie når du koker den, eller rettere sagt trekker den, den skal ikke fosskoke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.