Gå til innhold
Fiskersiden

Mitt egotreff i Arendal


pma
 Share

Recommended Posts

Siden jeg ikke kunne være med på det ordentlige treffet, tok jeg turen ned på sørlandet, for å trøste meg selv..og jobbe litt for bruttern.

Det blåser hunder, katter høy og hatter her, i går, onsdag, var det oppi storm tror jeg. Blåste en stein inn vinduet på bilen og traff nesten i nepa.

Så jeg turde ikke kjøre mer med vinduet oppe, og det ble varmt gitt.

Dro ut på sei/lyr plassen for å se om det var noen gromkarer der ute, men det var det ikke, bare en liten sei. Dette stedet hadde vi vinden i ryggen, men vi stod litt i le så det var ikke så forblåst der. Men dro etterhvert til et annet sted, for å sjekk, og der smalt det på 2 stk sø i løpet av kort tid. Den 1. som og var den største mistet jeg i landinga (NISSE!!!) Den lukte vel på kiloet. Den andre jeg fikk var noe mindre, og ble med hjem til middag til mor. Så det ble en grei 1. dag på på "treffet" mitt.

Nå sitter jeg og kulern med en øl etter mitt livs råeste iskeopplevelse. Rett før jeg dro fra Oslo sjekka jeg posten, og der lå jammen meg en bråte med nye jerkbaits jeg hadde bestilt fra USA, det var dumt mtp at gjedda skulle til pers her nede. Dro og testa dem i kveldinga i dag, for å få inn teknikken på dem. Ikke mer enn at jeg begynte å få den til å danse bortover vannflata så kom det en gjedde, på minimum 2kg (er egentlig sikker på at den var større, men i fare for å overdrive....) i et luftig kast over Zara Spooken, vannet spruta, jeg gjorde hardt og kontant mothogg, MEN bremsen var for slakk, så jeg mista litt kontrollen på fisken mens jeg kjørte den. Og den dro seg lett inn i sivet, klatra opp på et fjell for å få den løs. Men jeg fikk bare opp 10 kilo siv. [ :) !][ :( !]

Men etter det råe "take't" så måtte jeg sette meg å ta en røyk, kikka fisk som ble jaga, tok 2 kast til, og måtte ta meg enda en røyk, har ALDRI hatt slikt andrenalin ved fiske, og skal være på pletten i morra og ta jæv***. Syndle og Temse i Grimstad skal vel og besøkes i løpet av helgen, og kanskje en dorge/havfisketur.

Jaja, ble litt langt detta, men men [ :) ]

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sø er det nok av her. Lei :)

Vært på Longum i båt i dag. Fikk en gjedde etter ca 2min. Kompisen min fik og en, men sena røyk da den gnissa i mot kjølen på båten.

Har sannsynligvis hatt på en til, men den har gått rett i bunn. Jeg har ikke merka fisk, bare trodd det var bunn-napp, men super shad rapen var flenga opp og det satt tenner i den :(

Hjemme og spiser nu, skal ut og ta skumringsbettet.

Syndle virka så uoversiktlig, så jeg droppa det, kjørt klitt rundt det og møtte noen kids som hadde fått 13 ørret, på en 30cm eller der omkring.

Nei for hive i meg no mat og komme meg avgårde igjen.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThorEH; du det skal jeg ikke si sikkert, den hadde rød flekker og flatfisk er ikke noe for meg...eller jo, men jeg er ikke kjent med dem. Burde vel kanskje gått grundigere til verks, har nøkler til de fleste fiskene, men de rød flekkene; JUPP rødspette! :)

Men hva for deg til å tro at det ikke er rødspette?

De jeg fikk hadde ikke så mange beinknuter som det står at skrubba har. Fa** nå må jeg ned og ta noen fler og fotografere dem, til id....

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor er jo født skeptiker da, men jeg er enig i at "en haug med rs" høres litt for bra ut. Vi har vel aldri fått mer enn 2 spetter på en tur, mens skrubber derimot... men kanskje har du funnet en gromplass?

Tips til å skille de to artene:

RS har ofte (støre fisk) en "ring" rundt de røde prikkene

Skrubba har benknuter langs sidelinje og langs kantene

Skrubba er mer "kantet" i formen enn rs og sanflyndre. Når jeg kikkfisker flyndrer klarer jeg som oftest å identifisere skrubba på bunn via kroppsfasongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS: disse hadde ikke disse benknutene langs sidelinja, det ville jeg merket da jeg strøk henden på dem for å få min 4 år gamle nevø til å ta på en "stor" fisk, han var mer opptatt med å "gjøre dei døe". Og flekkene var vel som du beskriver på rs, det var ikke klare røde flekker.

Er jeg heldig så har min mor ikke spist dem enda, tok et par til min mor, og hun kan da evt sjekke for benknuter.

Jeg fikk 5 stk til slutt, og for en som ikke har fått flatfisk før (bortsett fra da jeg var liten og alt het flyndre) er det en haug :) Men jeg fører ikke inn rs i artslista mi FØR jeg vet 100%, jeg bryr meg ikke om det er den "sjeldne" rs eller om det er skrubbe, vil bare vite hva det er.

Det er nesten så at jeg setter meg i bilen nå...

Thor går nå bare under navnet Thor EH?

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med min mor på telefonen, fisken hadde ikke benknuter langs sidelinja. Buen spurte jeg ikke om, da jeg ikke så posten til KIS før ETTER jeg hadde snakka med ho. MEn nå kan det alså være sf og argh er det rart folk bare sier flyndre :)

Kan nevne at stedet har mudderbunn, og jeg har fått ganske mange (i mine øyne da) arter der; Makrell, torsk, sei, lyr, knurr, taggmakrell, bergnebb og nå denne flyndra. Har forsåvidt aldri meita der før, så kanskje det er mer å hente.

Da jeg var liten har jeg fått enorm berggylte der og, fått mye krabber og litt hummer der og en rib med 65 hester Evinrude, dro bra...

Går nesten bare an å fiske der på søndager, da det er midt i fergleia, og ferga går ikke inn der på søndager ;-)

Størrelse ja; veide ikke men den største var kanskje mellom 30-35 cm lang.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.