Gå til innhold
Fiskersiden

Fisk råtner fra hodet og ned


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

dette er vel et av de mest velskrevne og fyllestgjørende innleggene i oppdrettsdebatten noen gang? Men jeg tviler på om norske politikere har guts til å ta tak i de problemene Strøksnes adresserer. Det mest rystende er denne ideen om en femdobling av produksjonen som i følge Strøksnes ble lansert på et seminar for noen år siden, en ide som norske politikere begjærlig og ukritisk har svelget med krok og søkke. Når utsiktene til å tjene penger dukker opp, da sopes alle innvendinger under teppet, da lar man seg rive med i en nærmest religiøs suggesjon. 

Det er mulig det teoretisk sett kan la seg gjøre å femdoble produksjonen av o-laks i Norge, men med dagens teknologi er dette neppe mulig uten at det får katastrofale følger for norsk natur. Før man i det hele tatt begynner å diskutere utvidelse burde det derfor være et minstekrav at ALLE disse utfordringene ble løst først. Rekkefølgen de gjør ting på er helt håpløs, og helt uvitenskapelig. Som Strøksnes korrekt påpeker ville man aldri tillate det o-næringen holder på med i landbasert kjøttproduksjon. Kravene burde være like strenge i havet som på land.

Og det er fellesskapet, vi skattebetalere, som sitter igjen med regningen, mens vi lar kapitalkreftene skumme fløten på vår bekostning. Det de lokker med er lokale arbeidsplasser. Snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm. Jeg har ikke noe i mot verken matproduksjon eller at noen tjener penger. Verden trenger oppdrettsfisk, da de naturlige bestandene ikke er store nok til å dekke menneskets behov for animalske proteiner. Men jeg mener vi som demokratisk fellesskap burde kreve at de gjør dette på en måte som ikke skader naturen, og at næringen betaler for de skadene de påfører vår felles arv. Her kan vi ikke fire en millimeter på kravene. Og ja, jeg aksepterer greit å måtte betale mer for laks hvis det er det som skal til for å rydde opp. Sånn det er nå støtter jeg Strøksnes oppfordring om ikke å spise o-laks helt til næringen rydder opp. Vi bør alle bli mer bevisste i så henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i din formulering og svar. Bra skrevet , Rune. Det går an å bygge en palass , men det må skje med gode pilarer, nedenifra og opp ,  og ikke minst med kontakt med grunnfjellet ( her av folket )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.