Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 03.12.17 - snartur til bomtur


erik
 Share

Recommended Posts

Kort, men ikke godt. Eller, det er egentlig alltid godt å komme ut og denge litt.

Jeg har kjøpt en ny stang- og snellekombinasjon, og har ikke minst gjenfunnet en fascinasjon for texas-rigging av jigger. Da passet det fint å ta med jentungen ut en tur et par timer søndag morgen og se om vi kunne finne en sjøørret.

IMG_8203.JPG
Erica denger (forbausende) tålmodig i tåken.

En håndfull minusgrader skiftet over til rundt null mens vi holdt på, og tåken skapte en vakker trolsk stemning. Men bortsett fra stemningen var det lite i hente i Oslofjorden denne gangen. Ikke så mye som en følgefisk.
 

IMG_4463.JPG
Texas ribster
IMG_8197.JPG
Texas Strike Pro Piglet Shad

Men jeg fikk da testet den nye stangkombinasjonen litt, og så langt er jeg happy med den:

IMG_8195.JPG
Berkley Pulse EVX 6,6

Diverse varianter av jigg på texas ble testet, sånn omtrent halvparten gikk fint og resten blir kassert. Så da ligger det an til nye runder med rigging og testing fremover så jeg har et nytt arsenal klart til neste sjøørrettur. Da kan det hende at det blir med en Lowrance FishHunter også, siden det visstnok er en slik på vei i posten for testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk det. Jeg glemte fingervantene mine, og det straffet seg litt, men ellers en fin tur med kakao og matpakke.

Ble en snartur ut i går formiddag også. Snek meg til 10-15 kast før jeg måtte gi meg. Digg å bo såpass nære sjøen at man kan snike seg ut og være tilbake før noen egentlig merker at man var borte. :)

24862467_1753951197951078_4259891061393164608_n.thumb.jpg.bae9efb61a16df93c89b7f67af780804.jpg

 

2 grader i vannet og issnerk. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjenstår å se, foreløpig har det ikke levert så mye som et napp. Men litt tidlig å dømme basert på to turer på til sammen tre timer. :D

Noe av grunnen til at jeg tok opp igjen dette er fordi jeg kjøpte noen kroker som ser ut til å fungere veldig bra. Jeg har generelt endt opp med at jiggen ofte snurrer rundt med klassisk krokoppsett, men disse med en liten blyvekt på motvirker det. Gunki Loaded Texan heter de. http://www.pezonetmichel.com/en/catalog/product-3114-gunki-loaded-texan-hook

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, erik skrev:

Det gjenstår å se, foreløpig har det ikke levert så mye som et napp. Men litt tidlig å dømme basert på to turer på til sammen tre timer. :D

Noe av grunnen til at jeg tok opp igjen dette er fordi jeg kjøpte noen kroker som ser ut til å fungere veldig bra. Jeg har generelt endt opp med at jiggen ofte snurrer rundt med klassisk krokoppsett, men disse med en liten blyvekt på motvirker det. Gunki Loaded Texan heter de. http://www.pezonetmichel.com/en/catalog/product-3114-gunki-loaded-texan-hook

Hehe, litt tidlig å konkludere da ja... Men hold oss oppdatert framover da!!

 

 

8 minutter siden, Rage skrev:

Hvorfor kjører du med bullet blyet foran en krok som allerede er vektet? Det vil jo synke fryktelig raskt og ut av sonen hvor ørretene som oftest svømmer? 

Akkurat vinterstid kan jo ørreten finne på å søke bort fra det kalde overflatevannet og noen meter ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom - jeg hadde hatt mer trua på en presentasjon med lite vekt, som gjør at halen på jiggen gjør at det blir så mye motstand i vannet at den vil synke saktere nedover i vannet. Vil tro at mye av huggene kommer når jiggen synker eller rett etter et "jigg" hvor den i et sekund eller to står tilnærmet stille. Jeg er dog ikke noe ekspert på jiggfiske etter ørret, har hatt noen digre som følgefisk i Oslofjorden når jeg har fisket etter lyr uten at det har gitt fast fisk. De angriper jiggen og fillerister den, men vanskelig når de ikke har krokene i kjeften og faktisk få satt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis. Jeg hadde i alle fall kjørt med en lignende krok, kanskje uten bly også og heller satt en duppstopper 2-3 meter over blyet. Problemet da er at du i teorien må fiske med slakkline mens jiggen synker, hvis ikke drar du bare jiggen rett ned i blyet og da får man ikke ønsket effekt til presentasjonen.

Så da handler det om å ha kontroll på hvor lange spinnstopp du må ha før du løfter søkket. Dog - usikker på om det er noen ideell presentasjon av gummi til sjøørret either way. Dropshot er kanskje mer effektivt på steder hvor det er langgrunt og du har kontroll på hvor første marbakke\kant starter, er jo ofte i brekket de søker seg når vannet er kaldere. Der står det mat, og der er det strøm og samtidig relativt ren bunn. 

I store deler av Oslofjorden er jo "fjæresonen" preget av rullestein, så leopardbunn og deretter kommer det lange strekk med ren sand utover mot dypere vann. Dropshot fisket med lang avstand til søkket, 1,5 - 2m tror jeg kunne vært dødelig på denne årstiden, men det er nå bare min mening :) Litt av poenget med jigg etter ørret er at "agnet" må presenteres i øyehøyde eller over, og ikke under fisken. Da får den ikke med seg hva som foregår. 

Ellers så vil jo en standard shad også levere bra, og da trenger man egentlig ikke gjøre ting så avansert, ei heller overanalysere og tenke alt for mye før man drar ut og tester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.