Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av snelle.


Baboo
 Share

Recommended Posts

Jeg har en surfstang beregnet på vekter opp mot 300g. Jeg har aldrig brukt denne da jeg ikke har snelle.

Men, hva slags snelle bør jeg velge og hvorfor? Ser det er ulikt å velge på. Surf cast sneller, Baitrunner, Ambasadour typen.

Skal fiske på alt fra relativt korte til lange avstander. Dypt og grunt. Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Baboo skrev:

Jeg har en surfstang beregnet på vekter opp mot 300g. Jeg har aldrig brukt denne da jeg ikke har snelle.

Men, hva slags snelle bør jeg velge og hvorfor? Ser det er ulikt å velge på. Surf cast sneller, Baitrunner, Ambasadour typen.

Skal fiske på alt fra relativt korte til lange avstander. Dypt og grunt. Alle tips mottas med takk.

Dette har jeg egentlig ikke greie på, men jeg har en surfstang (100-250 gr.) og på den sitter det en tidligere utgave av denne:

https://www.skittfiske.no/okuma/140806/okuma-distance-surf-60

Jeg innbiller meg at det kan være vannskelig å kontrollere en multiplikator ved de vannvittige kreftene man kan legge i kast med slike stenger, men det kan nok andre svare bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker du litt på ekstremt surffiske ala haifiske fra strendene i Afrika, er det multiplikatorer som dominerer. der denges det ut ting som veier vesentlig mer enn det som brukes her hjemme. 

De fleste vil nok bruke en haspelsnelle her, ymse baitrunnersneller er populære. Jeg har et par Shimano (heter de AX mon tro?) selv som har fungert fint de ti årene de har ligget i boden min. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.12.2017 at 9.30, erik skrev:

Kikker du litt på ekstremt surffiske ala haifiske fra strendene i Afrika, er det multiplikatorer som dominerer. der denges det ut ting som veier vesentlig mer enn det som brukes her hjemme. 

De fleste vil nok bruke en haspelsnelle her, ymse baitrunnersneller er populære. Jeg har et par Shimano (heter de AX mon tro?) selv som har fungert fint de ti årene de har ligget i boden min. :D 

Mye som fungerer bra så lenge det får ligge i fred i boden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangtypen har litt å si på om du skal ha haspell eller multiplikator. Er stangen kjøpt i Norge vil jeg tippe på haspel.

Multiplikatorer beregnet på surf tåler mye mer en en haspel. For kastelengden sin del er det uinteresant hva du velger. Utforming på takkel og agn er mye viktigere.

For de som driver med casting og har finslipt teknikk og ikke trenger å bekymre seg for takkel er multi overlegent da haspel får mye friksjon mot spolekanten når det begynner å bli lite snøre igjen. Multien har lik friksjon under hele kastet.

For haspel er det da viktig at det er litt størrelse på spolen for å motvirke friksjonen.

 

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Den 7.12.2017 at 8.54, Baboo skrev:

Jeg tror jeg kommer til å satse på en stor haspel i første omgang, så får jeg se om jeg utvider etterhvert :-D

Bruk den snelletypen du er vant med. Selv digger jeg Ambassadeursnellene mine og vil bruke dem på surfstanga også. Men det er hva jeg er vant med. Er i ferd med å kjhøpe inn litt utsyr siden jeg bygger opp kystmeiteutyret på nytt etter noen års dvale. Så for meg blir det en surfstang for multinselle (siden jeg alt har en multisnelle jeg kan bruke) og sansynligvis en for haspel, rett og lsett fordi jeg kjøpte en baitrunnersnelle som var litt overkill for kaprestanga jeg kjøpte den med. Så får jeg heller kjøpe en mindre baitrunner snelle til karpestanga som jeg også har planer om å ha to av ettervvert....
Så får meg blir det litt hipp som happ til jeg finner ut hva jeg liker best. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.