Gå til innhold
Fiskersiden

Anbefalt dimensjon på multisene for generellt havfiske?


Sandvik80
 Share

Recommended Posts

Noen som har tips om hvilken tykkelse på multisene som egner seg for å bruke på havfiskestang i proffklassen? Jeg fisker utaskjærs etter torsk, sei, lange, så tunge pilker å gummimark full med grov sei må den tåle og hvis vår herre lar ei stor kveite bite på så må den ikke svikte.

Jeg har fisket med mono på både fiskehjul å havfiskestang siden 80tallet, men nå skal jeg bli moderne ;) 

Er Fireline eller Powerpro som går for å være best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg vil slå eit slag for Daiwa j-braid. Den er 10 meter PR farge. Ca 1 Kr PR meter minus rabatt. Eg valgte 1500 meter 0,28 til generelt havfiske sist eg bestilte. Fikk den spolen for 1000kr hos skitt fiske under black week. Har fungert feilfritt for meg i dimensjonane frå 0,24 til 0,36 etter at eg kjøpte det i Sverige for 1,5 år sida. 

Eg har brukt mykje 0,25 fireline og 0,28 powerpro til generelt havfiske, fungerer upåklagelig, men prisen er den doble i forhold til Daiwa snøret. Håper dette var til hjelp

mvh

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slengt meg på Kina-braid etter tips fra kompis. Har brukt 8-strands Agepoch handla på ebay til den nette summen av 280kr for 1000meter for 0.28. Ikke hatt noe trøbbel så langt, men har heller ikke fighta de største dyra. Dog har jeg ankra opp båten ved bunnfast etpar ganger, så den holder da noe. Kompisen har fått endel voksne fisker på tynnere utgave av samme snøret uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, tenk seg at man tar ett sandpapir som man surrer på eit kosteskaft. Så tar man en tråd med voks på og en uten voks på. De to trådene drar man så over sandpapiret. 

For de som ikkje har prøvd å pusse lakk eller voks, så kan eg fortelle at sandpapiret  blir fylt av gjeldande stoff og blir ubrukelig som sandpapir. 

Resultatet blir at den tråden som la frå seg voksen på sandpapiret fremstår som en fantastisk tråd, men den tråden som ikkje har voks ser ubrukelig ut. 

Om man er veldig plaga med Stein som har overflate som sandpapir, og man har nok voks på tråden til å jevne ut, så har denne testen noe føre seg. 

Eg bruker både fireline, powerpro, sufix og Daiwa. Alt etter pris

god jul, 

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på kanten av topic kanskje men jeg var en tur i Panama nå i november og der må jeg nå desverre si at min gamle favoritt Powerpro fikk seg et par skudd for baugen. Vi bruker 100 punds line på grunn av slitestyrken og Cuberasnapperen klarte nok en gang (akkurat som i 2015) å ryke det rett av før snellebremsen hadde en kjangs til å komme igang. (25kg max)...... 2 ganger. But hey... har trua i 2019.
Det som nå vist nok skal være topp of the pops er Jerry Brown non-hollow. Dette er et snøre som ikke er tynnere enn det står på pakka, men som vistnok skal ryke på det det står oppgitt på pakka. Men bruken der nede er altså så ekstrem iforhold til her i Norge. Har nå bruka et par Stella sneller i til sammen en måndte og de begynner å vise noen svakhetstegn samt at han som eier lodgen der nede sier at du kan bruke nøyaktig hvilken snelle du vil, men de kommer til å gå istykker der nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.