Gå til innhold
Fiskersiden

Å lage hackles


Mariusd
 Share

Recommended Posts

Hei! Er det noen som har laget egne hackles, sadler, nakker osv. før? Har skutt en tiur og ei røy i høst, tenkte kanskje man kunne utnyttet det og brukt de til fluebinding! Har lest at noen fryser ned gjentatte ganger, noen kjører de litt i mikroen, og andre salter. Blir litt usikker på hva jeg skal gjøre selv :) Noen som har gjort dette selv med gode resultater? 

Hilsen Marius

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer av hele skinnet med fjær meget forsiktig, ett kutt fra halsen til rasshøllet også jobber jeg meg rundt hele fuglen. så legger jeg det i en bærepose med med fjærdrakta ned og endel salt oppå, så rett i fryseren. 2dager seinere så tar jeg det opp av fryseren og lar det ligge romtemperert i 12-24t, så ett par dager i fryseren igjen, så 12-24t romtemperert. Etter og ha gjort dette i en ukes tid så har jeg aldri fått problemer med lus/parasitter

Men vær meget nøye med og få vekk absolutt alt kjøtt, ellers vil saltet trekke ut såpass mye fuktighet at det kan dannes en lake og da blir fjærene stygge og det lukter høgg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker! Kommer til å teste dette i løpet av neste uke, oppdaterer da :) Har også sett at mange bruker "corn cob dust" eller potetmel istedenfor salt, spesielt ornitologer som konserverer fugler for museer(sett på youtube). Hvis noen har erfaring med dette, så skriv gjerne hvordan du synes det funker:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke så mye å bidra med når det gjelder konservering av hele skinn, annet enn at det er som hottentott skriver veldig viktig å skrape dem og få bort alt av kjøtt, fett og hinner. Når du skal tørke skinn eller skinnbiter, så bør de spennes ut, helst festes på ei plate av f.eks finer og festes med små stifter langs kantene. Med skinnsiden opp.

Jeg bruker imt en god del fjær fra både tiur og røy til fluebinding, det er noen ganske fantastiske materialer. kroppsfjær fra røy, spesielt nakken og hodet er fine til hacle som du nevner. fra tiuren bruker jeg mest ryggfjærene til vinger, Disse gir samme mønster som andefjær, men er litt mørkere og de er også mykere. Peter ross f.eks blir fantastisk med disse fjærene, og de er store nok tiil mindre laksefluer også,

Hvis du behersker fjærvinger, så er både haler og vinger ypperlige. De store fjærene på tiurvingene er også perfekte som følehorn på f.ex marfloimitasjoner, og reker

En alternativ måte å bli kvitt utøy i fjærene er å legge de i en tett plastkasse sammen med noen naftakuler (fåes på apotek for en rimelig penge)

Jeg bruker som regel dette i kassene mine under langtidslagring. Det lukter ganske sterkt når du åpner kassen, men jeg tar ut kulene og legger de på et glass med lokk, og lar kassene stå med åpent lokk over natta, da forsvinner lukta

 

tl.jpg.0b363b036c0ce2f5a7405f9460b3a5fd.jpg

Her er ei flue med fjær av både tiur og røy, undervingen er av to nakkefjær av tiur og overvingen av to små nakkefjær av røy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Eg  har brukt ein del nakke frå rype, men eg ribber slik at det berre er fjør. Putter dei i pose, frys ned til -18, tek opp att og har dei i romtemp eit par dager og så ned i frysen igjen. Grunnen til dette er at ein del småkryp kan overleve i eggstadie veldig lave temp men når dei klekker ikej så tek ein knekken på dei med andre runde i frys. Har gjort det same med hanefjør og aldri hatt problem med utøy i bindemateriale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.