Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret Tønsberg


TT
 Share

Recommended Posts

Jeg "må" til Tønsberg julaften og de påfølgende to dagene, og har da fått innvilget fiskefri morgenen den andre juledag. Jeg tar med slukstang, en håndfull sluker og noen fluer. Gidder ikke å bale med flueustyr for noen korte timer i kulda.

I utgangspunktet tenkte jeg å forsøke strandområdene mellom Åsgårdstrand og Slagen (jeg har base på Barkåker), men om noen har noen tips til steder og/eller metoder tas det imot med takk!

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg dorger mye i dette området på våren, od de plassene jeg får mest er litt lenger nord, nede på karljohansvern. Men jeg har også fått fisk fra land nede på guriskjæret i åsgårdstrand

https://kart.gulesider.no/m/znsw9

Spesielt pkt to er en kjent sjøørretplass. Det er greit å parkere der, du kan kjøre helt ned til sjøen omtrent

jeg tok en på 2.5 kg der i vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget konkrete forslag! Horten er jo ikke lange turen unna verdensmetropolen Barkåker.

Jeg har såvidt fisket i Horten før. Var ved et av sundene ved Løvøya engang. Artig plass med mye strøm, men det krydde av mennesker ... Tror jeg fikk noe småsei. Dessuten har jeg dorget engang i "bassenget" utenfor byen. Tror vi endte opp med sei da også. Jeg har også dorget litt med utgangspunkt i Tønsberg (Vallø), og fått noen små-ørreter (dvs ikke bikka 1 kg ennå), men det har hatt litt karakter av "famling i blinde". Jeg disponerer ikke båt nå i jula.

Hott: Verdens ende blir for langt unna, og Bolærene må man ha båt for å nå. Jeg kan putte fluestanga i skiboksen, men jeg tviler på at den kommer ut ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen skulle etterlyse fangstrapport med bilder av enorme ørreter, så er det bare å bemerke at dette selvfølgelig ikke gikk som planlagt. 

Svigemor ble syk før julaften. Og da ble det ingen Vestfold-tur. Barna fikk sin jul etter en utmerket plan B, men far fikk ingen fisketur. Som vanlig, mumler far litt bitter, men tipsene legges på minnet for fremtidige turer. 

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vart ved sundet mellan Løvøya og Mellomøya, bara fått makrell... Men sist sommer jag var der så forsvant plutselig all fisk - folk började rope og peke - då var det en sel i vannet... Fin opplevelse, men var ju bara att holde opp med å fiske till selen hade simmet derfra :P mett å gla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er en og annen sel i området her, jeg ser de ganske ofte når jeg er ute i båt. Det er vanligvis to kolonier, en på skjærene rett nord for mølen og en på sør-østsida av bastøya.

https://kart.gulesider.no/m/y3Jge

løvøysundet er forøvrig ikke noen god sjøørretplass, du kan få en og annen hvis du fisker fra det lille neset på sørsiden av brua, men det er langt mellom de. Makrell derimot er det mye av der, spesielt litt sent på sommeren når sildeyngelen trekker inn mot land. Hvis det er sild i fjorden, så kan man få den også der, helst utover høsten når det blir mørkt på kveldene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 21.12.2017 at 23.44, cannonbang skrev:

Hei

Jeg dorger mye i dette området på våren, od de plassene jeg får mest er litt lenger nord, nede på karljohansvern. Men jeg har også fått fisk fra land nede på guriskjæret i åsgårdstrand

https://kart.gulesider.no/m/znsw9

Spesielt pkt to er en kjent sjøørretplass. Det er greit å parkere der, du kan kjøre helt ned til sjøen omtrent

jeg tok en på 2.5 kg der i vår

En litt (ett år?) forsinket rapport på disse tipsene.

Besøkte Guriskjæret tirsdag morgen. Kul plass, som var litt skummel på isbelagte steiner i tussmørket. 

Skal jeg ut her?495DE773-472B-46FD-9B13-249B3DB701B2.thumb.jpeg.ca09a9cb80dfefc38aedb06bf2132c16.jpeg

Jeg måtte sjekke tidevannstabellen da jeg kom ut, for å være sikker på å komme tørrskodd inn igjen. 

Det var havblikk og ganske disig denne morgenen. Heldigvis hadde jeg med kaffe. 

Guriskjær i tåka:E89E8F1A-A31F-48C8-86E1-F58DD1650DB0.thumb.jpeg.a7989dfe26341a995db27b5a2e92764d.jpeg

Forsøkte det meste i slukboksen, men merket intet. Så heller ikke tegn til liv. 

Et knippe av dagens slukerEF4765BD-97BE-4697-8765-28E656CE0E30.thumb.jpeg.82e8078d16e6ff26ec247ad3c61e32b9.jpeg

Forsøkte også på Feodden og ved badeplassen i sentrum. Sistnevnte sted kom sola opp, og da ble det riktig så vakkert BF5D79F7-0721-430D-A7CD-A2BDD399B0D0.thumb.jpeg.1dc93910e626c8dce3e72b6f85ed17ba.jpeg

Bading fristet dog ikkeF0049417-3880-4568-AA10-B7DBABEFC775.thumb.jpeg.cfbe1f55623fac40c77956543ea1542a.jpeg

Takk til cannon for tips, og God Nytt år til alle! 

 

TT

 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Og så gikk det ett år ....

Jul igjen og atter i Vestfold. Og i Fru Knurrs ånd, rapporteres det fra bomturer...

En kjapp, iskald morgentur i Vestfolds skjærgård, har etterhvert blitt en fast romjulsforetagende for meg. Men denne gangen ga jeg det en ny vri, og tok bare med fluestang (jeg har alltid vært en skap-fluefisker). 
 

Vakker morgensol i Åsgårdstrand6B81AC3B-3AA1-4D21-99E4-195731CB31A4.thumb.jpeg.3e4f0cf52f96ba73fc91504c510f2ced.jpeg

Ikke fullt så vakker utsikt mot øst:DB6B5F4B-5FCD-49A2-A1E8-519DC36CCE87.thumb.jpeg.86330d5775c8b91fb2bd19d508d34bd3.jpeg

Håp i hengende snøre:D585E8EF-C5B9-4EDA-B780-B3F2EE373F69.thumb.jpeg.ef917560bcedbf443323560b828030ce.jpeg

»Isfiske» 9C7BE760-54E1-4538-93EE-124C36CC4D88.thumb.jpeg.6affca11bf93de293c4c1cede46943d3.jpeg

Jeg testa to nye stenger i dag. En A Jensen og en Guideline Elevate. (Sistnevnte har jeg «rulla» litt med i Akerselva). Jeg er som nevnt, bare en skap-fluefisker, men må si at foreløpig leder A Jensen 1-0.

Svært viktig rekvisitt i 4 blå grader:5860A92F-6281-4121-9C92-6729828FEB24.thumb.jpeg.3d698e5c0282d81f0a0b18a62fc431c9.jpeg

Litt mindre viktig rekvisitt: B44AA0FE-C9D8-404C-99C8-F0EE01A95C1D.thumb.jpeg.d9b1c668cf23f25f8fe734ddf1ae6d9a.jpeg

Fisk? Nei, selvsagt ikke .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mne erfaringer med myggspray er de samme som ahamn har. De fungerer best på vinteren, jeg har ikke blitt stukket en eneste gang på denne tida.;)

Men til saken. Synd at det ikke klaffa i år heller. Ser ut som du var nede på friområdet nedenfor parkeringsplassen rett nord for guriskjæret denne gangen? Er vel litt mer tilgjengelig der, Guriskjæret kan være litt tricy å komme ut på.

Bra plass det også forøvrig

Holder sjøl på å utforske områdene rundt nevlunghavn og stavern nå, siden jeg flytta hit i fjor. Resultatet så langt er to napp og en liten tass om jeg lot være å slå fast (den tok inne ved land, så jeg så den var liten)

Ble et par fine utenfor mølen dog, 0.8 og 1.5 kg fra båt

Fortsatt god jul og godt nytt år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

Mne erfaringer med myggspray er de samme som ahamn har. De fungerer best på vinteren, jeg har ikke blitt stukket en eneste gang på denne tida.;)

Men til saken. Synd at det ikke klaffa i år heller. Ser ut som du var nede på friområdet nedenfor parkeringsplassen rett nord for guriskjæret denne gangen? Er vel litt mer tilgjengelig der, Guriskjæret kan være litt tricy å komme ut på.

Bra plass det også forøvrig

Holder sjøl på å utforske områdene rundt nevlunghavn og stavern nå, siden jeg flytta hit i fjor. Resultatet så langt er to napp og en liten tass om jeg lot være å slå fast (den tok inne ved land, så jeg så den var liten)

Ble et par fine utenfor mølen dog, 0.8 og 1.5 kg fra båt

Fortsatt god jul og godt nytt år

Jeg var ute på Guriskjæret også. Kul plass! Det var ganske lavt vann, så lett å komme ut. 
 

Det er ikke så nøye med fangst på slike turer. Bare fint å komme seg ut, puste litt sjøluft og drikke litt kaffe. 
 

Godt nytt år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.