Gå til innhold
Fiskersiden

Hammerfest som base for kveitefiske på sørøya?


Treigstad
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal nordover med båt i sommer (bil med båt på slep). Pleier å dra til Helgeland hver sommer for havfiske. 

Men etter alle skriveriene så blir det en tur helt opp til Sørøya i sommer. Totalt 3 uker eller så. Innom Lofoten og litt andre steder på vei opp eller ned og, men hvertfall 4-5 dager med havfiske på sørøya. 

Men det er ganske dårlig med (rimelige) overnattingsalternativer på selve Sørøya. 

Så mitt spørsmål er således: er det noe jeg ikke har tenkt når jeg tenker at man kan bruke Hammerfest som base for kveitefiske på Sørøya? 

Kommer jo til nordøstenden av sørøya i løpet av en liten time i 15 knop. 

Ser imidlertid at mange havfiskecamper ligger på vestsiden av øya, som blir ganske langt unna Hammerfest med båt. Men er det kanskje tilfeldig at de ligger der? Hvor er kveiteplassene - sånn grovt angitt? 

Og for det tilfelle at jeg får tak i noe overkommelig typriset sted på sørøya; er det greit med gjestehavn og båtrampe rundt om på øya? (Hvertfall båtrampe). 

Takk på forhånd og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GriseFlax skrev:

Sørøya er bra fiske men ikke nødvendigvis bedre enn Hammerfest. Man skal bare se på dybdekart, og finne gode bunnforhold med overgang fra dypere til passe grundt vann. Skal være en del forballer å se på ekoloddet i området der man prøver.

 

Ja det er jo egentlig et godt poeng.. kanskje litt tilfeldig at akkurat Sørøya er blitt kjent som drømmen for kveitefiskere, det er jo sikkert hele området rundt som er bra. Med mindre det er noen veldig spesielle steder akkurat utenfor sørøya som er optimale for kveite da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hovedårsaken til at dette foregår utenfor sørenden av sørøya er vel heller at det har vært et godt torskefiske  der i alle år, og spesielt sørvær ligger gunstig til for dette. Hadde du vårt ute etter torsk og annen fisk så hadde det nok vært den optimale plassen, og det er et etablert gammelt fiskevær, det er nok en av grunnene til at det satses på turistfiske her. Selve sørøysundet og nordsiden er slett ikke å forakte når det gjelder kveite, både dybde og bunnforhold er ganske optimale. Og det er kveite i hele området. den har tatt seg mye opp de siste årene mye takket være bortfallet av linefiske i området. Dette fisket har etterhver blitt ulønnsomt pga kostnadene, og dette fisket beskattet småkveita ganske brutalt. Under snurrevad fiske i området på 90-tallet så fikk vi småkveite i nesten hver hal, uansett hvor vi satte (de aller fleste ble sluppet levende over rekka igjen) . Så hammerfest som utgangspunkt synes jeg høres ut som en bra plan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kveite er målet hadde jeg ikke kjørt helt til Sørøya der oppe. Det blir litt som å gå over bekken etter vann. Det er massevis av bra plasser mye nærmere, og nå har det blitt så slitt at mye av kveitefisket "utenfor" Sørøya foregår gjerne 1-2 timers kjøring fra campen på Sørvær. Var der ifjor, og vi kjørte relativt langt for å fiske kveite, uten at det tok helt av. Dukket dog opp to 80 kiloser når vi fisket uer, litt ut av det blå. Men anbefaler absolutt ingen å fiske kveite på 250m :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den ‎25‎.‎12‎.‎2017 at 18.56, cannonbang skrev:

Hei

Hovedårsaken til at dette foregår utenfor sørenden av sørøya er vel heller at det har vært et godt torskefiske  der i alle år, og spesielt sørvær ligger gunstig til for dette. Hadde du vårt ute etter torsk og annen fisk så hadde det nok vært den optimale plassen, og det er et etablert gammelt fiskevær, det er nok en av grunnene til at det satses på turistfiske her. Selve sørøysundet og nordsiden er slett ikke å forakte når det gjelder kveite, både dybde og bunnforhold er ganske optimale. Og det er kveite i hele området. den har tatt seg mye opp de siste årene mye takket være bortfallet av linefiske i området. Dette fisket har etterhver blitt ulønnsomt pga kostnadene, og dette fisket beskattet småkveita ganske brutalt. Under snurrevad fiske i området på 90-tallet så fikk vi småkveite i nesten hver hal, uansett hvor vi satte (de aller fleste ble sluppet levende over rekka igjen) . Så hammerfest som utgangspunkt synes jeg høres ut som en bra plan

Oki, var det jeg tenkte og, takk for tilbakemelding! Da blir det nok til at vi bor på Hammerfest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎27‎.‎12‎.‎2017 at 9.26, Rage skrev:

Hvis kveite er målet hadde jeg ikke kjørt helt til Sørøya der oppe. Det blir litt som å gå over bekken etter vann. Det er massevis av bra plasser mye nærmere, og nå har det blitt så slitt at mye av kveitefisket "utenfor" Sørøya foregår gjerne 1-2 timers kjøring fra campen på Sørvær. Var der ifjor, og vi kjørte relativt langt for å fiske kveite, uten at det tok helt av. Dukket dog opp to 80 kiloser når vi fisket uer, litt ut av det blå. Men anbefaler absolutt ingen å fiske kveite på 250m :)

Jeg ble egentlig bare mer gira på Sørøya av det du skriver, jeg tar gjerne en(eller to) 80-kilos kveiter, selv på 250 meter. Jeg har nettopp kommet hjem fra en isfisketur hvor jeg måtte vasse langt i 50 cm nysnø og 20 cm overvann for å *kanskje* få en abbor på 300 gram - hvilket jeg ikke fikk. Fiskeabstinensene er på topp.

Men uansett da, vi kjører opp med båt på slep og har god tid, og det blir innom mange steder langs kysten hele veien både opp og ned, har fått en del tips om andre gode kveitesteder oppover kysten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.1.2018 at 17.49, Treigstad skrev:

Jeg ble egentlig bare mer gira på Sørøya av det du skriver, jeg tar gjerne en(eller to) 80-kilos kveiter, selv på 250 meter. Jeg har nettopp kommet hjem fra en isfisketur hvor jeg måtte vasse langt i 50 cm nysnø og 20 cm overvann for å *kanskje* få en abbor på 300 gram - hvilket jeg ikke fikk. Fiskeabstinensene er på topp.

Men uansett da, vi kjører opp med båt på slep og har god tid, og det blir innom mange steder langs kysten hele veien både opp og ned, har fått en del tips om andre gode kveitesteder oppover kysten. 

Da er det jo bare å dundre på. Stort mangfold av arter der, som uansett er spennende å prøve seg på hvis kveitefisket er røv, eller dere går lei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.