Gå til innhold
Fiskersiden

Prey spiral jigger vs edge 3776 jigging


Tor åge
 Share

Recommended Posts

Vær obs på att 300gram er nylig lansert av Seeberg nå! Kan ikke gi deg noen sammenligning da min erfaring ikke har 3776 , kun prey men tenkte det var lurt å tipse om nylansering til Prey.

Min erfaring med 400 er i allefall svært god. Har ingen problem med å kjøre 500gram jigger.Opplevd kvalitet er svært bra med tanke på pris. Hadde en stangring som jeg fikk feil på men fikk reklamasjon uten spørsmål.Hadde gjerne betalt litt mer hadde dem fått ett mer påkostet snellefeste.

Endret av MortenB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.  Men ser den er 5.9" og ikke 5.6" som de andre.  Ikke at de få centimeterne utgjør så veldig mye.   Hva kan du si om aksjonen på stanga?  Stiv? Myk?  Er det parabolsk hel aksjon som bøyer seg helt ned i skaftet ved stor belastning? Og hvordan oppfører den seg ved pilker i 400g klassen? Stiv? 

Endret av Tor åge
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er parabolsk i aksjon ja. Har fightet 47kg kveite med den å da er stanga i sitt ess, det er bøy helt ned til snellefestet. Jeg bruker ofte 500 gram i enden å det går fint på shad.Løfte kraften og aksjonen er nok det som imponerte meg mest. Med 400gram shad så får du fine bevegelser på jiggen - under 400gram kan den virke litt stiv. Selv med torsk på 6-7 kg krøller stangen seg nedover ganske bra men kraften i stangen gjør att det blir svært rått parti i fiskerens favør er min mening.. men nå er ikke torsken kjent for å være noe ræser.

Har kjørt ca 6kg brems på 400en.

Dem ekstra cm på 300 skremmer ikke meg - jeg vil ha en slik til dem lettere jiggene mine. Har lenge vurdert å importere en lettere stang til dette bruket men med 1,5 sesong med Prey 400 og 600 hvor jeg har vært fornøyd tror jeg 300 blir bra. 600 er litt for stiv, den har jeg kjørt 800 gram i enden på å det virker som den tåler mer, men med 55kg kveite i enden så ble det heftig bøy i den også. 

Hva skal du fiske etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et utfyllende og informativ svar=)  da vet jeg mer om stangen. Den skal bli brukt til generelt fjord/hav fiske etter torsk/sei/lyr etc. Og skal prøve meg litt etter kveite og ser jeg for meg.. Til fjordene ser jeg for meg pilker opp til en 200-300 gram stort sett. Og litt jigg/shad. Men mest pilk med opphenger. Tenker å kombinere denne med en okuma andros 5n2 snelle som jeg har fra før.  Har frem til nå fisket med en andros asni stang 100-220g (40-100lb) syntes dette var en lett og smekker stang når jeg kjøpte den. Men søker nå etter noe lettere og mer gøyalt å fiske med når man ikke får så stor fisk inne i fjordene.. Kommer heller til å pare denne med en andros a 12 snelle d for dypere tyngre fiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei. Har selv Spiral jigger 400 g, og den kan sammenlignes med Prey jigger 15-40.

Ifølge Agdars i Trondheim er det samme klingen, men de er nok litt ulike i oppførsel.

Spiral jigger'n (400) opplever jeg som bittelitt mykere enne 15-40, men det gjør ingen ting. Du drar opp det du vil i norske farvann. Selv har jeg kjørt jigger/pilker fra 300 til 500 gr på den uten plunder. Hvis jeg skal anmerke noe, så ville jeg hatt en stangring til på den, det blir mye press på den ene som stikker ut til siden.r

Men 300 vil nok egne seg veldig godt til torsk, kveite, lange. Sikkert også kveita.

Edge stengene skulle jeg gjerne hatt, men de er gått ut av prod mener jeg. Mener du kan finne noen av de under Westin. Sportfiskepryler.se har denne  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/westin-3776-jigging.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.