Gå til innhold
Fiskersiden

Røyehelg på Tunhovdfjorden


Svein Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Litt sent ute, men her kommer en rapport fra en hyggelig og artig tur til Tunhovd. 

01.thumb.jpg.3665270c944ad554e69eb278b068e297.jpg

Helgen 5-7 januar tok jeg med meg dattera mi på 11 år og tok turen opp til Øygardsgrend ved Tunhovdfjorden. Vi overnattet på motellet til http://www.fjellhandel.no/  og derfra var det ikke mange hundre meter ut til gode fiskeplasser. 

02.thumb.jpg.737bd27b93c9f0927547b938fd98cd6e.jpg

Det var masse snø på isen så greit at vi ikke måtte gå flere kilometer. Her er Silje i gang!

Og det ble mange fine røyer på henne: 

03.thumb.jpg.befcd8656b5addf34c40cee6ebebfd33.jpg

 

04.thumb.jpg.93e6dc2487646b8f0780cc9470a6d6e3.jpg

Og på meg :)

05.thumb.jpg.35326a6f9b2beada9dd6ffffbbb1376d.jpg

Vi testet også Wiggler isfisketelt. Teltet var fint og det var deilig å sitte inne i det når det snødde eller blåste litt. Men vinduene tålte visst ikke kuldegrader og 3 av de sprakk opp da vi slo opp teltet første gang. 

06.thumb.jpg.5e38493dbbdd44f5d13e705439c69410.jpg

Det var ellers utrolig deilig å bo så nær fiskeplassen. Stedet vi bodde på heter altså Fjellhandel Øygardsgrend og vi bodde i huset bak selve hovedbygningen. Det var visstnok en ombygd brakke etter de som jobbet med demningen. Nå var det et trivelig sted å bo. Små rom, men med egne bad med dusj og stort fint fellesareal. 

Hovedbygningen som du ser fra veien - helt i sørenden av Tunhovdfjorden:

07.thumb.jpg.5e02859245c2e13e7e0d9a004cc7edf9.jpg

I hovedbygningen er det frokost hver lørdag fra 10-11. For de fleste røyefiskere er det et litt ukurant tidspunkt, men frokosten skulle visst være veldig bra '

Bygningen vi bodde i: Utsikt rett ut på fjorden fra rommet, men ned mot demningen (hvor isen gjerne er usikker pga strøm) og ikke oppover mot der vi fisket.

08.thumb.jpg.58e1de5c08302b3392056c20884378c9.jpg

Fellesareal: 

09.thumb.jpg.a28eb46fb9fb883c5cdabea45051c108.jpg

Vi testet en liten røye som agn da vi tenkte det kunne være noe større fisk som beitet på disse røyene. Og etter å ha stått ute "hele helgen" var det omsider en rovfisk som lot seg friste:

10.thumb.jpg.170361ea580eac894d981fe64041ceb4.jpg

Alt i alt var det en super tur som vi gjerne tar igjen. Og vi kan også anbefale andre å ta samme tur. 

11.thumb.jpg.eaf008e6b7c62f11f09054a08de6ce8a.jpg

 

Her er bilde som viser hvor vi bodde, hvor vi gikk, og hvor vi fisket. Mest fisk fikk vi selvsagt dit der var lengst å gå :)

Skjermbilde.JPG.eadf8d5df0a99127fa2fd31b496aadb2.JPG

Og da vi har vanlig bil med 2-hjulstrekk valgte å kjøre via Nesbyen og ikke de bratte bakkene opp fra Rødberg. 

Endret av Svein Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, dette er jo gull informasjon for andre som kunne tenke seg en tur etter røye, uten å måtte slite seg timesvis til fjells.

Det var bra størrelse til å være såpass tallrike. Har forresten hørt at snittstørrelsen har økt flere steder der det tidligere var mye "kulepenner". Mulig det er tilfeldig...? Virker ikke som at det var folksomt utpå? Det er jo snart ikke andre enn østblokki som fisker på isen. 

Fisket dere høyt eller nede ved bunnen? Jeg har aldri fisket på Tunhovd før, vet ikke hva som er "standard" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, snpen skrev:

Veldig bra innlegg, dette er jo gull informasjon for andre som kunne tenke seg en tur etter røye, uten å måtte slite seg timesvis til fjells.

Det var bra størrelse til å være såpass tallrike. Har forresten hørt at snittstørrelsen har økt flere steder der det tidligere var mye "kulepenner". Mulig det er tilfeldig...? Virker ikke som at det var folksomt utpå? Det er jo snart ikke andre enn østblokki som fisker på isen. 

Fisket dere høyt eller nede ved bunnen? Jeg har aldri fisket på Tunhovd før, vet ikke hva som er "standard" der.

Nei, det var ikke fullt av folk på isen, men noen gjenger var det. Det er jo tross alt et lett tilgjengelig sted. 

Vi fisket ved bunnen, og etter hva jeg skjønte på de andre var det visst vanlig i denne enden av vannet. Helt øverst - der Pålsbufjorden renner inn - erfarte vi (da vi var der på isen for mange år siden) at vi bare fikk kulepenn-røyer og ørret nede ved bunn, mens røyene fra 200 gram og oppover oppholdt seg midt i vannlaget. Om dette var bare da, eller om det er ren hovedregel, vet jeg ikke. 

Hvordan det er på den "hotteste" plassen på vannet - Bustrømmen - vet jeg ikke. Der er det førøvrig best når vannet har blitt tappet litt så det blir strøm der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge isen er trygg på Tunhovd har nok en del med tappingen å gjøre. - og den er sikkert ikke lik hver vinter.  Vannstanden varierer mellom 734 og 716 moh.- (fra Wikipeida) , dvs hele 18 meter mellom høyeste og laveste vannstand! 

Uansett lett å finne ut om det er gangbar is med å ringe til en av overnattings-stedene der oppe. Men langtidsplanlegging av turer dit bør man nok ikke gjøre hvis man satser på vårisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Svein Gabrielsen skrev:

Vannstanden varierer mellom 734 og 716 moh.- (fra Wikipeida) , dvs hele 18 meter mellom høyeste og laveste vannstand! 

For lenge siden disponerte en fyr jeg kjente en hytte som ligger der elva fra Pålsbu renner inn i Tunhovd. Jeg har vært der både sommer og vinter. Var der på vinteren først. Da måtte vi gå flere hundre meter for å finne vann under isen. Da senere kom dit på sommeren, skvatt jeg til da jeg kom inn på tunet og så vannet skvalpe mot land noen meter fra hytta. 

Vi fisket forresten en del i Pålsbu på isen. Fikk masse kulepenner der også. Men sprøstekt kulepennrøye er jo godt, dah ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/31/2018 at 9.05, TT skrev:

For lenge siden disponerte en fyr jeg kjente en hytte som ligger der elva fra Pålsbu renner inn i Tunhovd. Jeg har vært der både sommer og vinter. Var der på vinteren først. Da måtte vi gå flere hundre meter for å finne vann under isen. Da senere kom dit på sommeren, skvatt jeg til da jeg kom inn på tunet og så vannet skvalpe mot land noen meter fra hytta. 

 

Ja, slike sprø opplevelser kan man få i slike vann. 

Kanskje snittstr på røya har økt i Pålsbufjorden også forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.