Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeplasser i Lillomarka?


GGS
 Share

Recommended Posts

10 timer siden, GGS skrev:

Noen som har noen fine fiskeplasser i Lillomarka for ørret?

Ja, det er muligheter for ok ørretfiske i Lillomarka, selv om det ikke er det hotteste området for ørret i Oslomarka. 

Steinbruvann, Romstjern, Stokkevann - småvannene Lusevasan, Bleiktjern og Lomtjern - og aurevann med Aurevannspyttene. 

Tenker du sommer eller vinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 1/29/2018 at 8.19, GGS skrev:

Takk for svar. Tenker både sommer og vinter

Vel vel, dette var et hyggelig spørsmål (sjeldent det er folk som spør etter Lillomarka dessverre!). Siden jeg er Områdeansvarlig for Lillomarka (OFA altså) så skal jeg vel kunne svare på litt:

Aurevann i smalet mellom den største øya og land. Der gikk det en ørret på nøyaktig én kg (1005g får man kalle nøyaktig) under prøvegarnfiske i fjor høst. Odden som går fra sør og rett mot nevnte øy er også en god plass. Vær obs på at det er satans grunt utenfor, det går en lang rygg der. Ellers var det særdeles få ørret i garna. Utover fisken jeg satte ut i 2016 (som gledeligvis hadde vokst seg fra 10cm lange ettåringer til 100g toåringer) var det vel 7-8 ørret tilsammen. 3 på halvkiloen og så noen på 2-3hg. Heller ingen overflod av abbor, men de jeg fikk var det fin størrelse på (150-800g, fint fordelt på sterke årsklasser)

Stokkevann kan overraske. Lettere å få ørret der enn i Stemmern (Steinbruvann). Går noen beist i Stemmern som har unngått gjeddene, men de er veldig, og da mener jeg veldig, vanskelige å få på kroken.. Man kan se dem hoppe og slå av seg lus på sensommeren, spesielt langs ryggen som går ut fra land der hvor stien mot Romsås er. Gjeddene er for øvrig ikke veldig store der  men jeg mista en på 1-1,5kg i iskanten på mandag. Kunne vært en fin matfisk om ikke annet, og på lett utstyr var det moro (inntil den glapp da..).

Søndre Langvann er fullt av mikroabbor, grunt og næringsrikt. Ørretene jeg har fått der er +/- 0,5kg. Det er en øy/halvøy på østsiden som er best å fiske rundt. Mot vest og nord.

Sist, men ikke minst vil jeg slå et slag for Skredderudtjern. Prøv deg rundt utoset, og sørover langs land retning innover, men vær forsiktig! Selv om isen er fin 5m fra selve oset så blir den veldig tynn veldig fort... Om ikke annet så kan du stå på bånn der den ikke er trygg lenger da, men turen er jo ødelagt om man blir gjennomblaut. Enkleste måten å ta seg inn dit på er å parkere på Bjønndalen skianlegg og så gå på veien inn (brøyta pga hytter ved vannet).

 

Håper dette var til nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, glemte å nevne at vi nå har en båt på Aurevann som man kan låne mår det er isfritt. Det var et sant H***** å dra med seg en passelig stor alu.jolle inn dit, så den bør jaggu meg bli brukt av folk også!

Nøkkelen må du enten få av meg (bor tross alt i området) eller på anlegget i Sørkedalen. Litt usikker på hvordan det kommer til å bli siden det er såpass nytt dette med at vi skal låne ut båter, men planen var vel at man måtte ha årskort. Som sagt ikke sikkert hvordan dette opplegget kommer til å bli, men bare å ta kontakt når det blir isfritt utpå der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.