Gå til innhold
Fiskersiden

Statisk elektrisitet i fiskestangen?


Pilk
 Share

Recommended Posts

Hei

Var ute for å teste min ny lightjigger stang i forgårs.

Satt pilken fast i bunn og jobbet litt med å få den løs ved å flytte båten. Det hele ble litt småkaotisk da stangen er svært myk og det samtidig kom to lasteskip tett på. På toppen av det hele skyet det til i løpet av et minutt og begynte å snø/hagle.

Begynte så å få små støt i hånden fra stang/snelle, og endte opp med å kutte linen. Hørte nå en slags humming fra stangen, som ga seg når jeg la den ned på gulvet i båten.

Har søkt litt på nettet og ser flere har rapportert støt fra karbonstenger rett før en storm. Noen som har erfart noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart noe av d samme..nå husker jeg ikke hvilket vær det var men 

Første turen med ny stang og ny braid på denne var det voldsomt mye statisk elektrisitet.. knitra å det smalt og fikk støt flere ganger da jeg tok opp bøylen på haspelsnella :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme flere ganger på sommeren når det er tordenvær på gang. Det begynner å summe\klirre i stengene og du får støt av å ta på dem. Da er det bare å søke dekning.. 

Hansker hjelper helt klart, eller om du tar hendene inn i genseren eller jakka så du ikke tar direkte på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karbonstenger kan definitivt lades opp med statisk elektrisitet, strømførende som de er.  Har selv opplevd å få støt et par ganger. Det drøyeste jeg har opplevd var for mange år siden da vi satt i en husbåt ute på Ebro-elva i Spania for å fiske malle. Det brygget opp til et voldsomt tordenvær, og lufta ble så ladet at det duret i stengene som fra høyespentkabler, og det slo gnister fra stengene. Da var det bare å søke ly under dekk.... heldigvis er slike episoder sjeldne unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.