Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd/kartplotter til mitt bruk


Treigstad
 Share

Recommended Posts

Jeg må ha et nytt ekkolodd som også har kartplotter.

Jeg skal fiske mest i Mjøsa, andre trollingvann på østlandet, ytre oslofjord og også en del i Nordland.

Jeg har sikla litt på raymarine axiom, men den er jo litt dyr, men samtidig så virker jo denne 3D-funksjonen utrolig bra.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112703174

her ser det ut som man får den komplett med riktig hekksvinger (rv) for kr 15900 med den som har 9 tommers skjerm.

Noen som har testa den? 

Er den verdt penga?

jeg spør, siden det er ganske mye å spare ved å kjøpe en Hook2 i stedet, som ikke har 3D.

og en annen ting: Hvordan unngår man tyveri av slikt dyrt båtutstyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axiom og Mjøsa er ikke gode venner, ei heller Hook2 og Mjøsa. Ved mindre du troller gjedde på grunna. :)

Axiom Pro med passelig Airmar-giver er sikkert glimrende på Mjøsa. Tilsvarende er både Elite Ti og HDS fra Lowrance også det med egnet ekkoloddgiver. 

Du unngår tyveri ved å ta med utstyret hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har lest og lest, blant annet på Erik sin blogg (tror jeg). Lite visste jeg at ekkolodd var så utrolig komplisert.

Alt i alt så kanskje en Lowrance ELite 7TI eller 9TI egnet for mitt bruk da:

https://www.ebay.com/itm/LOWRANCE-ELITE-7TI-con-trasduttore-Airmar-TM150M-Xsonic-CHIRP-95-155-kHz/311851207464?epid=5003305235&hash=item489bc7cb28:g:Kx4AAOSwJ4hY95jj

Ebay er bare for eksempelets skyld, jeg finner ingen slike kombopakker her i Norge eller Sverige.

I norge så finner jeg Lowrance Elite 7TI for 6000-7000 uten svinger. Eller 9-tommeren for rundt 8000-9000 (ganske liten forskjell).

Det er veldig mange pakker som inkluderer ulike givere, se for eksempel her https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=92465159:

Elite-7 Ti, - 7" u/svinger. PRISTILBUD: 7.095,-
Elite-7 Ti, - 7" Leveres med MED./HIGH CHIRP /DOWNSCAN svinger PRISTILBUD: 7.395,-
Elite-7 Ti, - 7" Leveres med TotalScan svinger. PRISTILBUD: 8.295,

Spørsmål om svingerne over:

Er det noen av de som duger i forhold til Airmar TM150?

Spørsmål om Airmar TM150:

Er det en utgående modell eller noe, jeg finner den ikke på norske nettbutikker.. Og stemmer det at man får den for rundt 3000 som jeg ser på noen utenlandske sider?

Passer den til alle lowrance sine plottere?

Spørsmål om hook-7:

Hook-7 (utgående modell) er billigere, men hva mister jeg da i forhold til Elite 7-TI?
Har alle Hook-7 kartplotter?

Spørsmål om HDS gen3:

HDS gen3 er noen tusen dyrere. Hva mer får man for å gå opp til denne modellen i forhol til Elite 7-TI?

Spørsmål om ipad:

Er det noen av disse nevnt ovenfor som man enkelt kan kople en iPad til, og kjøre f.eks kartet på iPaden og ekkoloddet på "hovedskjermen"? Hva slags kopling er dette, bletooth eller Wifi?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Treigstad said:

 

Spørsmål om Airmar TM150:

Er det en utgående modell eller noe, jeg finner den ikke på norske nettbutikker.. Og stemmer det at man får den for rundt 3000 som jeg ser på noen utenlandske sider?

 

https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=tm150m

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/chirp-svingere-for-sonarhub/tm150-chirp-hekksvinger

Se bara till du får en med rätt plug.

Edit.
Har inte butiken den inne så prova och ringa och se om dom inte kan plocka hem en, det brukar ofta gå.

Endret av Halibut King
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elite Ti med TM150M er bra til trolling, Mjøsa og andre steder. Prestandamessig vil du få mer eller mindre det jeg bruker selv. 

Det er flere av de som duger, men de ligger flere hakk under TM150M. Nærmest er HST-DFSBL og tilsvarende 50/200/455/800-HDI kjørt i Low chirp.

Hook vs Elite Ti: Du mister NMEA2000, du mister muligheten for Airmar chirp, du mister touch, du mister muligheten for SideScan, du mister WIFI og du får et enklere 2D-ekkolodd uansett frekvens. (Hook sitt ekkolodd er mer likt LCX, forgjengeren til HDS mens Elite Ti er svært likt HDS.) Elite Ti er nærmere HDS enn Hook er i forhold til Elite Ti.

Elite Ti vs HDS: HDS har ethernet, dvs den nettverksformwn som gir mulighet for radar og/ eller flere skjermer i nettverk. HDS har også skikkelig autopilotstyring.

Hook får du ikke WIFI fra uansett hva du gjør, mens HDS og Elite Ti har identisk WIFI-feed IG dermed identiske muligheter mot feks IPad. Men du kan bare speile skjermen på mobil/ nettbrett, du kan ikke ha ekkolodd på en og kartplotter på den andre. Det nærmeste du kommer er appen Navionics Boating på nettbrett, med data fra ekkoloddet via WIFI. Da får du feks Sonarcharts Live til å fungere på nettbrettet og oppnår i praksis omtrent det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik skrev:

TM150M får du nå KUN med den sorte pluggen, den blå har gått ut av produksjon. Og før noen får gode ideer: TM150M mot Simrad/Lowrance forutsetter at den er Navico-versjonen, du kan IKKE kjøpe en annen og skarve på pigtail. Dette pga ulik impedans.

 

Takk for svar. Men hva mener du her? Sort og blå plugg vet jeg ikke forskjellen på, og ei heller Navico.

Hvordan vet jeg at det jeg bestiller passer sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Hook får du ikke WIFI fra uansett hva du gjør, mens HDS og Elite Ti har identisk WIFI-feed IG dermed identiske muligheter mot feks IPad. Men du kan bare speile skjermen på mobil/ nettbrett, du kan ikke ha ekkolodd på en og kartplotter på den andre. Det nærmeste du kommer er appen Navionics Boating på nettbrett, med data fra ekkoloddet via WIFI. Da får du feks Sonarcharts Live til å fungere på nettbrettet og oppnår i praksis omtrent det du ønsker.

Er det plotterenheten som "gir" ut WIFI som ipaden da finner? Eller går dette via internett slik at ipaden må ha simkort og dermed nternettilgang?

Jeg sjekket ut artikkelen din om navionics boating. Denne ser iallefall ut som om den forutsetter ipad MED simkort og at man faktisk har dekning ute på vannet, eller tar jeg feil? Kan den appen erstatte det å kjøpe kart til kartplotter(går vel dårlig hvis den krever dekning hele tiden)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Treigstad skrev:

Takk for svar. Men hva mener du her? Sort og blå plugg vet jeg ikke forskjellen på, og ei heller Navico.

Hvordan vet jeg at det jeg bestiller passer sammen?

Sort plugg er 9-pins og blå er 7-pins. Det finens adaptere mellom de:

http://teamcolibri.blogspot.no/2017/07/lowrance-og-simrad-adapterkabel-for.html

Navico eier Lowrance og Simrad. Når Airmar lager ekkoloddgivere som passer til disse merkene, står det Navico på esken (ikke feks Lowrance).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Treigstad skrev:

Er det plotterenheten som "gir" ut WIFI som ipaden da finner? Eller går dette via internett slik at ipaden må ha simkort og dermed nternettilgang?

Jeg sjekket ut artikkelen din om navionics boating. Denne ser iallefall ut som om den forutsetter ipad MED simkort og at man faktisk har dekning ute på vannet, eller tar jeg feil? Kan den appen erstatte det å kjøpe kart til kartplotter(går vel dårlig hvis den krever dekning hele tiden)?

WIFI i disse tilfellene har ingenting med Internett å gjøre. WIFI er rett og slett bare navn på et trådløst nettverk med høy kapsitet, et trådløst ethernet. Så nei, du trenger ikke Internettilgang.

Hvis du skal bruke kartene (som koster penger) i Navionics Boating, så kan de lastes ned hjemme så du ikke bruker mobildata på vannet. Selve live-funksjonen krever hverken at du har kjøpt kart, eller tilgang til internett. Den krever kun at du har kjøpt selve appen.

MEN.... IPad uten SIM har heller ikke intern GPS-mottager. Siden den ikke har SIM kan den selvfølgelig heller ikke triangulere mot mobilmaster slik SIM-modellen gjør. En IPad uten SIM er med andre ord mye enklere enn bare mangelen på mobildata. Det er GPS-data i WIFI-feeden til Lowrance, så sannsynligvis vil Navionics fungere også uten SIM, men det har jeg ikke prøvd selv. Det kan du enkelt kontrollere selv dog, bare ta med IPaden din til nærmeste forhandler og test den i butikken. (I værste fall "taper" du det du betalte for appen.) Jeg er sånn ca 70% sikker på at det vil fungere, siden det tekniske er på plass.

Jeg vil alltid anbefale at man har TO kilder til kart og navigasjon i en båt som brukes andre steder enn hjemme i badekarret. Kartplotter OG papirkart eller papirkart OG IPad er eksempel på dette. Men jeg er en halvgammel tulling som rett og slett liker å vite at det ligger papirkart i ruffen på båten, selv om jeg aldri ser på de lengre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, erik skrev:

Jeg vil alltid anbefale at man har TO kilder til kart og navigasjon i en båt som brukes andre steder enn hjemme i badekarret. Kartplotter OG papirkart eller papirkart OG IPad er eksempel på dette. Men jeg er en halvgammel tulling som rett og slett liker å vite at det ligger papirkart i ruffen på båten, selv om jeg aldri ser på de lengre......

Papirkart er gull! Fortrinnsvis laminerte, da ...

Ellers må jeg si at jeg ble positivt overrasket over sjøkartene på Gulesider i sommer. Man kunne manøvrere med relativt stor presisjon, herunder anslå dybde uten all for stor margin. Men det krever selvsagt at man er på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens, da skjønner jeg mye bedre.

Da skal jeg sende mail til de leverandørene som er nærmest og høre om de kan ordne et tilbud på Elite + airmar. Om den kan streames til iPad så holder det jo sikkert med 7-tommers skjerm da, en iPad er jo ganske stor.

Er det veldig komplisert å installere forresten? Jeg har litt basic erfaring med elektronikk og skruing, men tenker mest på dette med å få giveren til å sitte i riktig vinkel og dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvor høy fart kan man regne med at loddet funker da? Har en Airmar P56 svinger til et seiwa 501 lodd hvor jeg mister bunnen fra ca 8 knop når vannet slipper hekken. Når båten står på hengeren ser svingeren riktig montert ut for en ufaglært, dvs parallell med vannlinjen og helt flush med skroget.

Mistenker at noe er galt et sted uansett, for seiwa'en gir ikke buer for noen fisk uansett størrelse og dybde eller innstillinger.

Beklager en smule off topic ift trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp til 50 knop går fint så lenge skrog og montering er egnet for det. Over 60 knop vil de fleste båter ha så lite skrog i vannet at det begynner å bli vrient. 

Ekstrem V-bunn er vrient og forutsetter i praksis gjennomgående giver for optimal prestanda i plan. Nå har jeg aldri brukt Seiwa selv, men hiv opp noen bilder her du så kan vi ta det derfra. Pass på at ett bilde er bakfra og tatt fra lav vinkel så vi ser hvordan det ser ut under skroget foran giveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten er en uttern a56 med en 2017 honda 50. Denne båten har relativt flat v bunn. Har dessverre ikke andre bilder enn disse. Båten ligger på vannet, så litt plunder å få tatt nye sånn med en gang. Båten er fra 2003, så bunnen er ikke perfekt glatt i bunnstoffet akkurat.

Fisk blir plukket opp som prikker eller klumper i stedet for buer. Har satt loddet til å sette dybde på fiskeekko for å se hvordan klumpene den tolker som fisk ser ut som. På et bilde kan det gjerne være flere like prikker/klumper som ikke blir plukket opp som fisk som ser ellers helt lik ut som fisk.

Har ikke helt troen på at seiwa er så bra, men det funker veldig bra til å tolke bunnforhold. Har ikke testet dypere enn 60-70m siden mefjorden er grunn og har ikke hatt vær til å dra ut forbi rauer og svenner enda.

IMG_0366.PNG

IMG_0367.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for dårlige bilder til å se noe der ja. jeg synes jeg aner et steg i skroget rett inntil giveren, hvis det stemmer kan det være forklaringen på at den ikke fungerer i plan.

P66 har smal konevinkel på 200kHz og vid konevinkel på 50 kHz. På feks 0-20 meter vil du derfor gjerne se fisk som "klædder" på 200 mens de bør bli buer på 50. Dyperee nn 15-20 meter bør de bli buer begge steder.

Pass på at du har skrudd av alt som likner på støyfilter, og så er det sikkert mulig å angi hvilken ekkoloddgiver du bruker i oppsetsmenyen et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et steg i skroget umiddelbart til høyre for svingeren, så kan hende det kødder til litt. Lenger mot venstre kommer nok et steg og da nærmer vi oss også kjølen som er dyp og slutter en meter foran motoren. Kanskje lurt å flytte svingeren til høyre midt mellom nærmeste og ytterste steg da?

Ekkoloddet har automatisk gjenkjenning av "airmar x-ducer id", så regner med de snakker sammen.

Må innrømme at alt står i auto, men har prøvd å justere gain til 100%, justere stc og slå av overflate støyfilter, men da har jeg selvfølgelig ikke funnet fisk som vises. Blir mye rot på skjermen av det, men er nok mye vanesak å tolke bildet. Har ikke har båten/ekkoloddet lenger enn siden september og kan ingenting om dette, så STC er en av tingene jeg ikke helt  har grepet om hva gjør. Må prøve å teste 50kHz litt i tillegg for å se om jeg får buer. Er vant med å lete etter bunnforhold med 200kHz, så blir uvant, men har allerede kartlagt alle interessante områder, så kan like gjerne teste ut 50 for å se om jeg ser fisken bedre. Er fryktelig lite fisk å se. Ser flere sel i overflaten enn fisk på ekkoloddet på en vanlig tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du må plassere giveren mellom slike steg. De genererer turbulent vann (det er hele poenget med de siden det hjelper skroget å "slippe" vannet). 

 

På videoen over ser du hvordan boblene følger stegene bakover.

Sjekk at ekkoloddet virkelig har gjenkjent giveren. Feks kan du ha en P66 fra før de begynte med XID (det har jeg) og da må det angis manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var jeg på båtmessa i går kveld og sikra meg en Lowrance Elite ti 7. Den kosta 5999,- og da fulgte den (antatt) billigste giveren med. Faktisk så er jeg bittelitt usikker på hvilken giver som fulgte med, da det star totalscan på esken men downscan noen andre steder. Måtte opp i nesten 9000 for 9-tommer, og det gadd jeg ikke.

Da blir det sikkert å teste den før jeg evt bytter til en Airmar-giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å oppgradere til akkurat samme enhet selv. Hvem kjøpte du fra?

Har ikke bestemt meg for giver enda, men tror jeg vil ha muligheten til sidescan innimellom for å sette hummerteiner og leke på grunnere vann. Tror det blir å kjøpe med totalscangiveren og en ekstra 2d chirp med smal konevinkel til å finne fisk dypere til generelt bruk uten helt å ha funnet ut hvilken ennå. Ideelt sett vil jeg bruke airmar giveren fra seiwa'en, men det er nok et langt skudd å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.